نفت / شناسه خبر: 27578 / تاریخ انتشار : 1398/10/24 16:44
|

تحریم جدید آمریکا علیه روسیه کار خودش را کرد

تحریمهای آمریکا علیه خط لوله گازی نورد استریم ۲ که از روسیه به آلمان امتداد پیدا می کند آغاز فعالیت این پروژه را با تاخیر بیشتری مواجه کرد.

نفتی ها /تحریمهای آمریکا علیه خط لوله گازی نورد استریم ۲ که از روسیه به آلمان امتداد پیدا می کند آغاز فعالیت این پروژه را با تاخیر بیشتری مواجه کرد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اعلام کرد این خط لوله به ظرفیت انتقال سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب ممکن است فعالیت خود را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ آغاز کند که نشان دهنده احتمال وجود تاخیر بیشتر در راه اندازی این پروژه جنجالی است.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مسکو گفت: با این حال این پروژه بدون نیاز به کمک بین‌المللی تکمیل خواهد شد.

پوتین در این اظهارات که در وب سایت کرملین منتشر شد، گفت: تکمیل ساخت نورد استریم ۲ چندین ماه به تاخیر خواهد افتاد اما من امیدوارم که تا پایان سال یا در سه ماهه نخست سال میلادی آینده کار ساخت آن تکمیل شود و فعالیت این خط لوله آغاز شود.

پیش از این الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته بود نورد استریم ۲ تا پایان سال ۲۰۲۰ عملیاتی خواهد بود.

تنها ۱۶۰ کیلومتر از این خط لوله دو رشته‌ای به مسافت ۲۴۶۰ کیلومتر باقی مانده تا ساخته شود. شرکت پیمانکاری ALLseas پس از وضع تحریمهای آمریکا علیه شرکتهای مشارکت کننده در ساخت این پروژه، فعالیت احداث لوله‌ها در بستر دریا را متوقف کرد.

انتظار می‌رود روسیه با کشتی مخصوصی که در اختیار دارد کار احداث این خط لوله را تکمیل کند. پوتین گفت: ما بی‌شک قادر هستیم بدون آوردن شرکای خارجی، این خط لوله را تکمیل کنیم. تنها مسئله زمان است.

نورد استریم ۲ که از بیم افزایش وابستگی اروپا به انرژی روسیه با مخالفت کمیسیون اروپا، آمریکا و کشورهای شرق اروپا روبرو شده است، کریدور صادرات گاز روسیه از بستر به آلمان را دو برابر خواهد کرد و به ۱۱۰ میلیارد متر مکعب در سال می‌رساند.

نورد استریم ۲ در ابتدا قرار بود تا پایان سال ۲۰۱۹ مصادف با پایان قرارداد ۱۰ ساله ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین، راه اندازی شود. اگر مقامات دانمارک در صدور مجوز ساخت نورد استریم ۲ در آبهای این کشور تعلل نکرده و تا اواخر اکتبر دست نگه نمی‌داشتند، این خط لوله احتمالا تکمیل شده و مشغول گازرسانی بود و به روسیه اهرم قابل ملاحظه‌ای در مذاکرات با اوکراین برای قرارداد ترانزیت جدید می‌داد.

اما تاخیر در تکمیل ساخت نورد استریم ۲ باعث شد روسیه ماه گذشته با قرارداد ترانزیت پنج ساله جدید با اوکراین موافقت کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحت قرارداد جدید، شرکت گازپروم موافقت کرده است امسال ۶۵ میلیارد متر مکعب گاز را از طریق اوکراین به اروپا صادر کند.

ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27578

کلیدواژه

روسیه

تحریم

ولادیمیر پوتین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها