نفت / شناسه خبر: 27571 / تاریخ انتشار : 1398/10/24 15:27
|

از فرصت‌طلبی روس‌ها تا کوتاهی خودی‌ها در صادرات گاز

نکته اینجاست که ایران با داشتن چنین ظرفیت بی‌همتایی به جای این که به یکی از بازیگران اصلی صادرات گاز در جهان تبدیل شود و کشور را هم از نظر اقتصادی و هم سیاسی در موضعی مسلط قرار ‌دهد...

نفتی ها /سه شنبه هفته گذشته و در بحبوحه مصیبت های دنباله دار کشور، و در حالی که اکثر کشور‌های جهان بر تنش‌های میان ایران و آمریکا متمرکز بودند، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در سفری اعلام نشده به دمشق رفت و در خیابان‌های دمشق قدم زد.

همان زمان عده ای از مفسران داخلی، آسمان به ریسمان بافتند که پوتین برای هماهنگی جهت ضربه زدن به اتحاد علیه ایران به سوریه رفته است. حتی عده ای هم گفتند که سفر پوتین از قبل با مقامات ایرانی هماهنگ شده بود.

اما این سفر ناگهانی و غیر منتظره دلایل دیگری نیز داشته که نظر بسیاری پنهان بود، دراین سفر که چندین ساعت هم بیشتر طول نکشید، دو قرارداد نفتی هم روی میزی امضا شد که یک طرف آن شرکت های بزرگ روسی و طرف دیگر آن وزیر نفت و منابع طبیعی سوریه نشسته بودند. این قراردادها برای اکتشاف، تولید و برداشت از چند بلوک نفتی در دریا بود که قرارداد فازهای قبلی آن نیز با دیگر شرکت های روسی بسته شده بود.

افزون بر این، پیش از این نیز وزیر نفت و منابع معدنی سوریه در ماه سپتامبر سه قرارداد با شرکت های روسی در زمینه اکتشاف، حفاری و تولید در بخش نفت و گاز امضا کرد.

روسیه که توانسته بود با احداث خط لوله شش هزار کیلومتری، گاز خود را به چین برساند در پی آن است که توسط خطوط ترک استریم و نورث استریم۲ قدرت ژئوپلتیکی را از غرب تا شرق بدست بیاورد؛قدرتی که ایران می توانست به کمک پارس جنوبی یا حتی کرسنت در منطقه بدست آورد.

بر اساس داده‌هایی که در گزارش چشم‌انداز انرژی شرکت بریتیش پترولیوم (BP) در سال ۲۰۱۷ آمده، ایران با ۳۳.۵ تریلیون متر مکعب، بیشترین مقدار ذخایر تثبیت شده گاز طبیعی در جهان را در اختیار دارد.

پس از ایران، روسیه با ۳۲.۳ و قطر با ۲۴.۳ تریلیون متر مکعب، به ترتیب دومین و سومین حوزه بزرگ تثبیت‌ شده گاز طبیعی جهان هستند.

اما نکته اینجاست که ایران با داشتن چنین ظرفیت بی‌همتایی به جای این که   به یکی از بازیگران اصلی صادرات گاز در جهان تبدیل شود و کشور را هم از نظر اقتصادی و هم سیاسی در موضعی مسلط قرار ‌دهد،  هنوز هم بسیاری از اهداف توسعه‌ای در زمینه صادرات گازش حتی از روی کاغذ هم جلوتر نرفته است تا چه برسد به این که اکنون به‌عنوان رقیبی برای ترک استریم مطرح شود.

باید دید بالاخره سرنوشت گاز تولیدی داخل کشور آن هم با این حجم از  پتانسیل بالا چه خواهد شد، و باید دید گازی که نه به آن صورت که باید در داخل کشور استفاده می‌شود و نه  صادر می‌شود، به کجا ختم می‌شود؟ کاش کمی هم از  جدیت و همت روس ها برای صادارت گاز درس میگرفتیم.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27571

کلیدواژه

ولادیمیر پوتین

صادرات گاز

زنگنه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها