نفت / شناسه خبر: 27554 / تاریخ انتشار : 1398/10/23 13:10
|

کریمی: وزارت نفت زمینه حضور بخش خصوصی در صنعت پالایشگاهی را فراهم کند

نماینده اراک گفت که وزارت نفت باید زمینه و بستر بخش خصوصی و مردم را در صنعت پالایشگاهی کشور فراهم کند.

نفتی ها /نماینده اراک گفت که وزارت نفت باید زمینه و بستر بخش خصوصی و مردم را در صنعت پالایشگاهی کشور فراهم کند.

علی‌اکبر کریمی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس در توضیح سوال‌ش از وزیر نفت درباره علت کوتاهی وزارت نفت در مورد برنامه‌ریزی لازم جهت تولید سوخت کم سولفور برای شناورها در کشور گفت: کنوانسیون آیمو متشکل از ۱۳۶ کشور است که ۹۸ درصد ظرفیت کشتیرانی جهان را شامل می‌شد. در سال ۲۰۲۰ کلیه شناورهای در حال تردد در آب‌های بین‌المللی ملزم به استفاده از سوخت با سولفور یا گوگرد کمتر از نیم درصد شدند که عدم استفاده از این سوخت باعث ممانعت از تردد کشتی‌ها و توقیف آن‌ها می‌شود. خیلی از کشورها این کار را قبل از الزام قانونی انجام دادند اما در کشور ما این اتفاق رخ نداده است.

وی افزود: با اجرای مقررات آیمو صنعت سوخت‌رسانی کشتیرانی با چالش روبرو شده است و حتی می‌تواند باعث اختلال در ناوگان کشتیرانی شود. اگر کشتی‌ها هم بخواهند این مقررات را اجرایی نکنند شرایط بیمه‌ای و تردد آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود. از طرف دیگر در شرایط فعلی امکان مذاکره برای به تعویق افتادن این مقررات ضعیف است کما اینکه در اجلاس کمیته محیط زیست دریایی بین‌المللی نیز درخواست ایران برای تعویق اجرای مقررات مورد پذیرش قرار نگرفت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اجرای مقررات آیمو می‌تواند تولیدکنندگان نفت خام، سرمایه‌گذاران، مالکان کشتی‌ها و تجارت دریایی را تحت تأثیر قرار دهد، افزود: این مقررات هزینه صنعت کشتیرانی را افزایش داده و استفاده از سوخت ارزان به عنوان یکی از راهکارهای استفاده از این صنعت را با مشکل مواجه می‌کند. البته برای راهکار استفاده از فیلتر توصیه شده که هنوز در ایران این کار در کشتی‌ها انجام نمی‌شود.

کریمی با انتقاد از عملکرد زنگنه در وزارت نفت برای عدم رایزنی‌های لازم برای بوجود نیامدن مشکل در صنعت کشتیرانی با اجرای مقررات آیمو گفت: وزیر نفت به عنوان وظایف حاکمیتی باید برای تأمین و تولید سوخت مورد نیاز در بخش‌های مختلف از جمله کشتی‌ها اقدام کنند. حال اینکه ما امروز وضعیت مناسبی از این لحاظ نداریم کما اینکه پالایشگاه شازند اراک امکان تولید مازوت کم سولفور را دارد و پیش از این هم کارشناسان زیادی راهکارهای فنی دادند که مورد توجه قرار نگرفت.

وی ادامه داد: بسیاری معتقدند که رویکرد آقای زنگنه به وضعیت پالایش در کشور باعث تحمیل تحریم‌ها شده، اینکه ایشان به خام‌فروشی اعتقاد دارد و دشمنان هم با اطلاع از این موضوع از هر بهانه‌ای برای افزایش فشار به کشور استفاده می‌کنند. سوال این است که آیا می‌توان نام یک طرح پالایشگاهی در دوره مدیریت ۱۵ ساله زنگنه بر وزارت نفت را برد که ایشان آغاز کرده و به بهره‌برداری رسیده است؟ اگر امروز در عرصه تولید بنزین خودکفا شده و صحبت از صادرات می‌کنیم به دلیل تلاش‌های مجاهدانه دولت قبل در اجرای طرح پالایشگاه شازند اراک و طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس است همان طرحی که آقای زنگنه با آن مخالف بود.

کریمی افزود: اگر این دو طرح اجرا نمی‌شد امروز معلوم نبود تحریم بنزین چه فشاری را بر کشور وارد می‌کرد. البته که این طرح علیرغم پیشرفت‌های فیزیکی ۷۵ درصدی در اوایل سال ۹۲ باید در سال ۹۴ به بهره‌برداری می‌رسید اما در سال ۹۷ به تولید رسید. هنوز هم مسئولان قرارگاه خاتم مکاتبات زیادی برای اجرای فاز ۴ پالایشگاه انجام می‌دهند که بی‌پاسخ مانده است. آقای زنگنه بدانید که با صدور مجوزهای کاغذی نمی‌توان کاری برای ساخت پالایشگاه‌ها کرد. وزارت نفت باید زمینه حضور بخش خصوصی و مردم را در صنعت پالایشگاه‌های کشور فراهم کند.

ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27554

کلیدواژه

نماینده اراک

وزارت نفت

صنعت پالایشگاه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها