نفت / شناسه خبر: 27522 / تاریخ انتشار : 1398/10/21 14:23
|

حاشیه‌‌های نفت و انرژی/ از بی ثباتی این روزهای بازار نفت تا پرش سهمیه کارت‌های سوخت المثنی

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /هفته گذشته برای ایران عزیزمان و به دنبال آن حوزه نفت و انرژی پر از  بحران و خبرهای سخت و مغمومانه ای بود ، از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی تا سقوط هواپیمای مسافربری اکراین و کشته شدن مسافرانش همگان را در بهتی غم انگیز فروبرد.
وزیر نفت نیز درهمین راستا طی پیام تسلیتی، این ضایعه را تسلیت گفت،  و  در اثتای بروز تلاطم در بازار نفت گفت:  آمریکایی‌ها دست از اغتشاش گری در منطقه باید بردارند و بگذارند مردم منطقه زندگی کنند.
افزون بر این قیمت نفت تحت این فضا و در پی حمله ایران به پایگاه‌ هوایی آمریکا در عین الاسد (عراق) از ۷۱ دلار برای هر بشکه گذشت، اما پس از اظهارات روز چهارشنبه رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی برای عدم استفاده از پاسخ نظامی به انتقام‌جویی ایران با کاهش همراه شد و به کمتر از ۶۶ دلار رسید.

دبیرکل اوپک هم این هفته در نامه‌ای خطاب به ترامپ اعلام کرد که این سازمان به تنهایی نمی‌تواند همه بار مسئولیت حفظ ثبات در بازار نفت را به دوش بکشد و وزیر انرژی امارات هم گفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت به هرگونه کاهش عرضه نفت واکنش نشان می‌دهد، اما ظرفیت این سازمان محدود است. زنگنه هم یادآور شد قیمت نفت در بی‌ثباتی بالا می‌رود و در شرایط ثبات پایین می‌آید.

 
حاشیه دوم این هفته هم به مشکل پرش سهمیه کارت‌های سوخت المثنی پیداخته است.
در همین راستا، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اگر فردی کارت سوخت المثنی دریافت کرده است و مانده‌اش صحیح نیست به شماره ۰۹۶۲۷ تماس بگیرد. این شماره راه ارتباطی ما با مردم هست و همکارانم برای حل این مشکل اقدام خواهند کرد.
شهرام رضایی ادامه داد: مواردی هم اخیرا مشاهده شده مبنی بر اینکه سهمیه کارت‌های المثنی به درستی واریز نشده است. این اتفاق به اصطلاح «پرش سهمیه» نامیده می‌شود. من تقاضا دارم که اگر کسی کارت هوشمند سوخت را دریافت کرد و مانده‌اش صحیح نیست به شماره ۰۹۶۲۷ تماس بگیرد. این شماره راه ارتباطی ما با مردم هست. بعد از تماس همکاران من شماره کارت یا پلاک ماشین را از فرد میگیرند و به این موارد نادر رسیدگی میکنند. این اتفاق برای برخی از کارت‌های المثنی افتاده است زیرا برای مدتی سوخت‌گیری نکرده بودند و در نتیجه این پرش سهمیه برای آنها اتفاق افتاده است.
رضایی با اشاره به نحوه ارتباط جایگاه‌ها با مرکز داده اظهار داشت: به دلیل اینکه سهمیه کارت‌ها اصولا بر روی ترمینال‌های ما در جایگاه‌ها شارژ نمی شود؛ هر نوع آپگریدی که ما انجام میدهیم هیچ تاثیری در سهمیه ندارد. جایگاه‌های سوخت اصولا آفلاین هستند و به طور کلی معماری ما آفلاین است به این معنا که اگر ارتباطش با مرکز داده قطع شود سوخت گیری کماکان ادامه دارد. پس معماری ما آفلاین هست البته بیشتر جایگاه‌های ما با مرکز داده در ارتباط هستند.| فارس

حاشیه بعدی این هفته نفتی ها، به پیشرفت کند پالایشگاه سیراف،  و کوتاهی زنگنه به توسعه پتروپالایشگاه‌ها پرداخته است.
درهمین راستا، معاون سابق وزیر نفت با بیان اینکه ساخت پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه‌های مردمی یک قانون هوشمندانه است، گفت: قانون مکلف کرده که وزارت نفت ظرف ۲ ماه آیین‌نامه اجرایی به تصویب هیأت دولت برساند، اما پس از گذشت ۵ ماه هنوز اتفاقی نیفتاده است.
 ابراهیمی‌اصل در ادامه افزود:آمریکا ۶۲ میلیارد بشکه و روسیه ۹۶ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال دارد. در حالی که ایران ۲۰۰ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال دارد. یعنی ۱۵۳ تا پیش از این بوده و حدود ۵۰ بشکه هم اخیراً کشف شده است. آمریکا با ۶۰ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال، روزانه نزدیک به ۲۰ میلیون بشکه تولید دارد. روسیه هم روزی ۱۱ میلیون بشکه؛ ولی ایران که از مجموع ذخایر قابل برداشت آمریکا و روسیه رقم بیشتری دارد، فقط ۳.۵ میلیون بشکه تولید می¬‌کند که هیچ منطقی پشت سر این نیست.

ما می‌توانیم به جای ۳.۵ میلیون بشکه ۷ یا ۸ میلیون بشکه تولید کنیم. می‌توانیم ظرفیت پتروپالایشگاهی ایجاد کنیم و در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی استفاده کنیم که هم اشتغال ایجاد می‌کند، هم تحریم‌پذیر نیست. درآمدش هم حداقل ۳ تا ۴ برابر کار پالایشی و چند ۱۰ برابر کار خام‌فروشی است.

براین اساس ما باید پالایشگاه‌های خود را به روز رسانی کنیم. پالایشگاه‌های موجود در کشور دارای تکنولوژی قدیمی است. تولید نفت کوره ما خیلی زیاد است که این هم نتیجه سهل‌انگاری و بی‌اعتقادی به توسعه و بهینه‌سازی صنایع پالایشی بوده است. ۲۹ تا ۳۰ درصد نفت خام تبدیل به نفت کوره می‌شود و این فاجعه است.

زیرا قیمت نفت کوره نصف قیمت نفت خام است. ما ۶۰۰ هزار تن نفت کوره در روز تولید می‌کنیم که این نماد حماقت ماست. امروز پالایشگاه‌های دنیا ۴ تا ۸ درصد نفت کوره تولید می‌‌کنند. بنابراین ما باید پالایشگاه‌های خود را به روزرسانی کنیم تا نفت کوره را تبدیل به فراورده‌های با ارزشی مثل بنزین، گازوئیل، سوخت هواپیما و جت فیول و غیره شود.
 

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27522

کلیدواژه

کارت‌های سوخت المثنی

پرش کارت‌های سوخت المثنی

زنگنه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها