نفت / شناسه خبر: 27484 / تاریخ انتشار : 1398/10/14 08:38
|

حاشیه‌‌های نفت و انرژی/از صادرات بنزین مرغوب تا کسری ۳۸ هزار میلیارد تومانی نفتی

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها / حاشیه اول این هفته نفتی‌ها  از صادرات بنزین مرغوب آن هم در شرایط  آلودگی این روزهای تهران می‌گوید.
درست در روزهایی که به نظر می رسید افزایش قیمت بنزین، در شرایط تحریم‌های ظالمانه دست دولت برای اداره امور را بازتر کند، معضلی دیگر به سراغ جامعه و دستگاه‌های اجرایی کشورمان آمده است.
  بر اساس برآوردها افزایش  ۳۰۰ درصدی بهای بنزین به کاهش ۲۰ میلیون لیتری تقاضای آن منجر شده .کاهشی مصرفی که حالا  خود به معضل درآمدی برای دولت تبدیل شده است. معضلی که حالا باید از طریق صادرات بنزین به خارج از کشور برطرف گردد.
در این بین اما پرسش اصلی این است که آیا تمام بنزین تولید شده در پالایشگاه‌های ایران از کیفیت مناسب برای صادرات برخودار هستند؟ برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که دولت،به سبب عدم همسان بودن کیفیت بنزین تولید شده در پالایشگاه‌ها، با کیفیت ترین بنزین تولیدی کشور را به دلیل سختگیری مشتریان خارجی به صادرات اختصاص داده و بنزین بی کیفیت تر را روانه جایگاه‌های سوخت می کند. چرا که پالایشگاه‌های کشورمان بر اساس مدل فرآیندی و ضریب پیچیدگی خود فرآورده‌های نفتی را با کیفیت و کمیت متفاوت تولید می‌کنند.
از همین رو به نظر طبیعی می‌رسد که مهمترین پیامد اجرای این طرح، تشدید آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و کوچک ایران و تولید نارضایتی بیشتر برای هموطنان باشد.
در این بین اگرچه دستگاه های مرتبط با موضوع تولید و توزیع بنزین فرضیه صادرات بنزین باکیفیت را به کل رد می کنند، اما شفاف سازی در خصوص میزان صادرات بنزین و درآمدهای حاصل از آن اقدامی مهم برای از میان بردن شبهات در این خصوص باشد. آیا دولت بنزین با کیفیت مناسب را به خارج از کشور صادر می کند و تامین نیاز شهروندان از طریق ارائه بنزین بی کیفیت انجام می‌شود؟/اخبار نفت
حاشیه دوم این هفته درباره جزئیات لایحه بودجه ۹۹ و ابهامات آن می‌پردازد.
لایحه بودجه ۹۹ در حالی در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که بسیاری از کارشناسان و مراکز پژوهشی معتقدند بسیاری از اعداد و ارقام موجود در بودجه واقعی نیست و امکان تحقق ندارد. یکی از این موارد مربوط به رقم صادرات نفت خام و میعانات گازی در لایحه بودجه ۹۹ است. در این لایحه، دولت رقم صادرات نفت را روزانه ۱ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده است.
 ماجرا این است که، درحالی که از طرفی طبق آمار اوپک رقم فعلی صادرات نفت ایران حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز است و از طرف دیگر، براساس گزارش رسمی سازمان برنامه و بودجه صادرات نفت کشورمان حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز است، لایحه بودجه ۹۹ با پیش بینی رقم صادرات ۱ میلیون بشکه ای نفت تنظیم شده است.
در حال حاضر، لایحه بودجه ۹۹ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و یکی از محورهای مورد انتقاد نمایندگان، رقم غیرواقعی صادرات نفت بوده است. در همین راستا، هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس خبر از بحث و بررسی پیرامون پیشنهاد کاهش رقم فروش نفت از یک میلیون بشکه در روز به ۷۰۰ هزار بشکه در روز داده است.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا کمیسیون تلفیق مجلس با تصویب ارقام غیرواقعی از صادرات نفت، اشتباه پارسال خود را تکرار می کند و دولت را در مسیر افزایش پایه‌ پولی و ایجاد تورم همراهی می‌کند و یا با واقعی کردن رقم صادرات نفت در لایحه بودجه ۹۹، دولت را به مسیر اصلاح ساختاری بودجه و امیدآفرینی واقعی برای مردم هدایت می‌کند؟/میز نفت
حاشیه سوم هم به ماجرای معطلی ۶ ساله تولید آزادگان جنوبی می‌پردازد،

باوجود آمادگی میدان آزادگان جنوبی برای تولید ۱۴۰ هزار بشکه در روز، اما هم اکنون تولید روزانه این میدان حدود ۹۰ هزار بشکه است که مهمترین دلیل عقب ماندگی، نبود کارخانه فرآورش در غرب کارون است.

پس از اخراج شرکت CNPC چین از میدان نفتی آزادگان جنوبی در سال ۱۳۹۳، شرکت ملی نفت تصمیم گرفت حفاری ده‌ها حلقه چاه را میان شرکت‌های حفاری تقسیم کند. جدای از کیفیت حفاری‌های انجام شده، چاه‌ها آماده تولید شد اما تولید از این میدان شروع نشد چراکه نه خط لوله انتقالی برای آن احداث شده بود و نه کارخانه بهره‌برداری.
بااین‌وجود و با توجه به تأسیسات موجود منطقه، تولید از آزادگان جنوبی به ۹۰ هزار بشکه در روز رسید ولی مشکل اصلی دراین‌باره، فقدان کارخانه فراورش یا CTEP بود؛ در مرداد ۹۳ مناقصه‌ای برای احداث این کارخانه برگزار و شرکت کیسون برنده آن شد؛ اما ناگهان این پروژه به بهانه‌های مختلف از کیسون گرفته شد،  بدون آنکه توضیح روشنی دراین‌باره از سوی مسئولان منتشر شود.
وعده‌های مدیران شرکت ملی نفت هیچ‌گاه محقق نشد و موضوع ساخت کارخانه فراورش آزادگان جنوبی به محاق رفت تا اینکه در سال ۱۳۹۶، شرکت ملی نفت پس از نا امیدی از ورود شرکت‌های خارجی به آزادگان جنوبی،  تصمیم گرفت تا بازهم برای این کارخانه مناقصه داخلی برگزار کند.
در جدیدترین مناقصه‌ای که برای CTEP آزادگان جنوبی برگزار شد چندین شرکت پیشنهادات خود را اعلام کردند. پاکت‌های مناقصه که باز شد کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های«دُرریز» و «APS»با مبلغ ۳۰۳ میلیون دلار برنده مناقصه شد و شرکت پتروپارس، حتی برنده دوم هم نشد.یک مناقصه ممکن است برنده دوم هم داشته باشد که اگر برنده نخست نتوانست به تعهدات خود عمل کند، برنده دوم جایگزین آن شود.
طبق قانون رایج در مناقصات، اگر فاصله قیمتی نفر اول و دوم از مبلغ «تضمین» بیشتر باشد عنوانی به نام برنده دوم وجود ندارد که دقیقاً همین اتفاق برای پتروپارس رخ داد و اگر برنده اول، نمی‌توانست به موضوع «تضمین انجام تعهدات» عمل کند، مناقصه باید دوباره برگزار شود.
به دلیل خارجی بودن یکی از اعضای کنسرسیومی که برنده مناقصه شده بود، ارائه تضمین انجام تعهدات با مشکلاتی همراه شد که درنهایت شرکت ملی نفت رأی به فسخ داد تا مناقصه دیگری برگزار شود. این اتفاقات با واگذاری مدیریت پروژه آزادگان جنوبی به شرکتی ایرانی مصادف شد و این شرکت توانست شرکت ملی نفت را متقاعد کند تا قرارداد ساخت CTEP این میدان را نیز انجام دهد آن‌هم بدون مناقصه!
شرکتی که در مناقصه اخیر برنده دوم هم نبود توانست اجرای CTEP را از آن خود کند و برای ساخت و بهره‌برداری از آن ۲۴ ماه زمان تعیین شد؛ این عدد برای بیشتر کارشناسان یک شوخی است زیرا حداقل زمان برای ساخت و بهره‌برداری از یک واحد ۲۸۰ هزار بشکه‌ای در ایران حداقل ۴ سال است اما شرکت ملی نفت، این قرارداد را با پتروپارس و در سکوت خبری امضا کرد. حال باید دیدسرانجام این ماجرا به کجا ختم خواهد شد./میز نفت
 
حاشیه آخر این هفته نفتی ها  هم به طرح تولید ۱میلیون بشکه نفت به کجا رسید
یک مقام مسئول در وزارت نفت گفت: طرح تولید یک میلیون بشکه نفت از طریق شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، از سوی گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری پیشنهاد شده و در حال پیگیری است.
مهدی میرمعزی، رئیس مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی گفت: به منظور فراهم کردن مقدمات اجرای طرح تولید یک میلیون بشکه نفت در روز از طریق شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، با همکاری شرکت ملی نفت ایران چند موضوع را در دست اقدام قرار داده‌ایم که بر این اساس، اعمال تغییراتی در مدل قراردادی IPC به منظور پشتیبانی بیشتر از شرکت‌های ایرانی در حین اجرای قرارداد، درخواست اصلاح مفادی از قانون بودجه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی به عنوان اعطاکننده و یا تضمین‌کننده تسهیلات در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در این طرح و به منظور افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت کشور، برای توسعه هشت میدان توسط شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی برنامه‌ریزی شده است، ابراز امیدواری کرد که با تصویب هدفگذاری‌های اولیه در باب بهره‌مندی از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی، طی یکسال آینده قراردادهای توسعه‌ای برای تعدادی از این میادین امضا و کار با جدیت پیگیری شود.
ایده تشکیل کنسرسیوم‌هایی متشکل از شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در نشست بررسی استراتژی‌های نوین کسب‌وکار این شرکت‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال مطرح شد. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در آن نشست عنوان کرده بود «پیشنهاد ما تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی است تا بتوانند هم در تأمین مالی و هم اجرای پروژه‌ها عملکرد بهتری داشته باشند» و امروز در مجمع اعلام شد که این کنسرسیوم‌ها شکل گرفته‌اند.
میرمعزی مجموعه فعالیت‌های در دست اقدام مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی را نشانگر ظرفیت‌های قابل توجه مجمع برای همفکری و دستیابی به هدفگذاری‌های مدنظر خواند و ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که مجمع باید به آن توجه داشته باشد، ساختن مدل‌های قراردادی برای همکاری با وزارت نفت در پروژه‌های نگهداری و بهره‌برداری (O&M) است.
میرمعزی این را هم گفت که ثبت حقوقی مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در دست پیگیری است./مهر

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27484

کلیدواژه

صادرات بنزین مرغوب

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها