نفت / شناسه خبر: 27245 / تاریخ انتشار : 1398/9/17 17:28
|

گزارش رویترز از بودجه ۳۹میلیارد دلاری ایران با رویکرد مقاومت در برابر تحریم‌ها

رویترز طی گزارشی از لایحه بودجه سال آینده ایران به نقل از رئیس‌جمهور ایران نوشت: این بودجه با رویکرد مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا با کاهش وابستگی به صادرات نفت تنظیم شده است.

نفتی ها /به نقل از رویترز، رئیس‌جمهور ایران پیش‌نویس بودجه دولت را تقدیم مجلس کرد که حدود ۳۹میلیارد دلار است و اظهار داشت: این بودجه با رویکرد مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا با کاهش وابستگی به صادرات نفت تنظیم شده است.

 مقامات ایران هیچ رقمی برای قیمت نفت و میزان صادراتی که در محاسباتشان استفاده شده نداده‌اند، ولی صندوق بین‌المللی پول اشاره کرده که ایران به قیمت نفتی سه برابر حد فعلی برای متعادل کردن بودجه‌اش نیاز دارد، چون صادرات نفت خام آن کاهش یافته است.

 آمریکا پس از خروج از قرارداد برجام در سال گذشته تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد که هدف آن صفر کردن صادرات نفت ایران بود. نفت، اصلی‌ترین منبع درآمد دولت ایران بوده است.

 حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به مجلس این کشور گفت: «این بودجه با رویکرد مقاومت در برابر تحریم‌ها تنظیم شده است و حداقل وابستگی به نفت را دارد».

وی گفت: «این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که  ما می‌توانیم علی‌رغم تحریم‌ها، کشور را مدیریت کنیم».

 وی رقم بودجه کشور را در پیش‌نویس آن ۴۸۴۵تریلیون ریال معادل ۳۸.۸میلیارد دلار اعلام کرد که از ابتدای سال جدید ایرانی اجرایی می‌شود.

 بودجه جدید ۱۰درصد بیشتر از سال مالی جاری به ارز داخلی است، ولی ارزش دلاری آن پایین‌تر است که دلیل آن تورم سالانه ۳۵درصدی در این کشور است.

 درآمدهای پیش‌بینی شده بودجه برای نفت و گاز و میعانات گازی ۴۰درصد کاهش یافته است.

 گزارشات اولیه نشان می‌دهد بودجه بر اساس فروش ۵۰۰هزار تا یک‌میلیون بشکه نفت در روز بسته شده است. تحلیلگران تخمین می‌زنند صادرات نفت ایران تحت تحریم‌های آمریکا به ۴۰۰هزار بشکه در روز یا حتی کمتر از آن کاهش یافته است. ایران قبلاً ۲.۵میلیون بشکه در روز صادرات داشت.

 صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد ایران برای متعادل کردن بودجه‌اش در ۲۰۲۱/۲۰۲۰ به نفت ۱۹۴.۶دلار در هر بشکه نیاز دارد. این صندوق کسری تولید ناخالص داخلی ایران را ۴.۵درصد در ۲۰۲۰/۲۰۱۹ و ۵.۱درصد در ۲۰۲۱/۲۰۲۰ اعلام کرد.

 قیمت شاخص نفت خام برنت در روز جمعه ۶۴.۳۸دلار در هر بشکه بود.

 روحانی گفت: ایران امیدوار است وام پنج‌میلیارد دلاری که از روسیه برای توسعه پروژه‌هایش درخواست کرده، در سال پیشرو محقق شود.

 روحانی اظهار کرد: ایران همچنان برای کالاهای اساسی و دارو طبق بودجه بر اساس دلار ۴۲هزار ریالی یارانه می‌دهد. قیمت دلار در بازار آزاد ۱۲۵هزار ریال است.

تسنیم

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27245

کلیدواژه

رویکرد مقاومت در برابر تحریم‌ها

جزئیات بودجه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها