نفتی ها /به گفته مسوولان وزارت نفت مصرف بنزین از ابتدای اجرای سهمیه بندی بنزین تا کنون روزانه ۲۰ میلیون لیترکاهش یافته است.
دراین بین آنچه در این رابطه باید پرسید این است که:
- آیا کاهش ۲۰ میلیون لیتری روزانه مصرف بنزین پس از سهمیه بندی، نشانه سوء مصرفی است که از سوی مردم عادی و صاحبان خودروهای شخصی صورت میگرفته و حالا کنترل شده یا اینکه با اعمال مجدد سهمیه بندی پس از دوازده سال دوباره امکان کنترل و مدیریت مصرف این فراورده نفتی استراتژیک حاصل شده است؟ این درحالی است که بسیاری از کارشناسان خواستار پاسخ شفاف وزیرنفت به این سوال شده اند. که قطعا به دلیل وجود چنین قابلیتی در سامانه سوخت، این مرکز توان پاسخ گوئی به تمام جزییات مربوط به میزان مصرف گروههای مصرف کننده مناطقی که مصرف آنها بیشتر یا کمتر شده و هر پاسخ دیگری را دارد.
- اما سوال دیگر کارشناسان این است که اگر سامانه عرضه هوشمند سوخت از چنین کارآمدی بالایی برخوردار است که اینگونه توانسته بدون هیچ مشکلی عرضه سهمیه بندی شده و آزاد بنزین معمولی و سوپر را انجام دهد علت مخالفت سفت سخت وزیر نفت با ادامه کار این سامانه چه بود و چرا چند سال قبل آنگونه مصرانه خواستار جمع آوری این سامانه شده بود که اگر مخالفت مجلس نبود آن را از بیخ و بن برچیده بود؟
- و سوال دیگر اینکه با توجه به اظهار نظر وزیر نفت و اطلاعیه شرکت پخش فرآوردههای نفتی آیا وزارت نفت میتواند توضیح دهد با این حجم قابل تامل بنزین صرفه جوئی شده چه کرده است؟ آیا تولید را کاهش داده، یا آن را صادر کرده است؟ و اگر صادرات داشته آیا بر اساس گفتههای رئیس جمهور تمامی درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را قرار است به مردم بدهند و دولت پولی برای خودش بر نخواهد داشت، درآمد حاصل از صادرات بنزین را نیز در قالب یارانه و کمک معیشت به مردم خواهند داد؟ این درحالی است که کارشناسان تاکید دارند این مقدار قطعا ذخیره نشده زیرا مسئولین پالایش و پخش و وزارت نفت بارها بر این نکته تاکید کردهاند که امکانات ذخیره سازیشان محدود است و در این رابطه ظرفیت جدیدی ایجاد نکرده اند.
اختصاصی