نفت / شناسه خبر: 27116 / تاریخ انتشار : 1398/8/28 16:20
|

صادرات و تامین نشدن کالا ۲ دلیل کمبود گاز مایع

مدیرکل نظارت بر شبکه‌های توزیع اقتصادی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت: صادرات و عدم تامین کالا دلایل اصلی کمبود گاز LPG و بخصوص گاز مایع مصرفی خانگی است.

نفتی ها /اکبر تقوی شوازی در مورد دلایل کمبود کپسول‌های گاز LPG گفت: دلیل کمبود گاز LPG و بخصوص کمبود سیلندرهای گاز ۱۱ کیلویی LPG (گاز مایع مصرفی خانگی)  ناشی از تامین نشدن این کالا است.
مدیرکل نظارت بر شبکه‌های توزیع اقتصادی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با تاکید بر اینکه شرکت ملی پخش وپالایش و شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی وظیفه نظارت بر توزیع گاز LPG را به عنوان تولید کننده بر عهده دارند، گفت: هر دستگاهی که هر کالایی را تولید یا خدمتی ارائه می‌کند متولی و ناظر به آن خدمت و نحوه توزیع آن کالا هم است.
وی افزود: متاسفانه شرکت ملی پالایش بخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی پخش بیان می‌کند که ما وظیفه تامین را به عهده داریم و نظارت بر توزیع به عهده ما نیست که این موضوع غلط است.
تقوی شوازی با بیان اینکه گاز LPG و بخصوص سیلندرهای گاز ۱۱ کیلویی خانگی در مناطق صعب‌العبور و دور دست و مناطقی که به گاز شهری دسترسی ندارند مصرف می‌شود، بیان داشت: بررسی‌‌های سازمان حمایت نشان می‌دهد که در ۵۰ روز اخیر (مهر و آبان ۹۸) نسبت به ماه‌   پایانی تابستان ۲۰ درصد کاهش تامین LPG در کشور وجود داشته است.
وی همچنین به دلیل دیگر کمبود گاز LPG اشاره کرد و بیان داشت: در فصل‌های سرد پاییز و زمستان باید سهمیه بیشتری اختصاص  یابد در حالی که به دلیل عدم تامین مناسب و مکفی گاز مشکلاتی برای مردم در تامین گاز LPG ایجاد شده است.
وی افزود: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با مشاهده کمبود گاز LPG، تلاش کرده تا سهمیه‌ای که اختصاص داده می‌شود ضمن عرضه با قیمت مصوب به خوبی و مناسب توزیع شود اما این نظارت سازمان حمایت به معنای آن نیست که شرکت ملی پخش و پالایش و شرکت ملی پخش وظیفه‌ای در قبال  نظارت بر توزیع بر عهده ندارند.
تقوی شوازی با اشاره به صادرات گاز LPG بیان داشت: بررسی‌های سازمان حمایت نشان می‌دهد که این محصول صادر می‌شود و صادرات آن وضعیت خوبی دارد به همین دلیل مشکلاتی برای تامین نیاز داخلی بوجود آمده است.
وی با بیان اینکه سازمان حمایت اعتقاد دارد که اولویت با تامین نیاز داخلی است، بیان داشت: در فصل سرما قطعا افزایش مصرف در گاز LPG خواهیم داشت؛ بنابراین لازم است تا در این فصل میزان تولید افزایش یابد و نظارت بیشتری بر نحوه توزیع انجام شود.
مدیرکل نظارت بر شبکه‌های توزیع اقتصادی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با تاکید بر اینکه سازمان حمایت با رصد و پیگیری تلاش می‌کند که سهمیه‌ای که تامین و اختصاص می‌یابد به طور مناسب توزیع شود، گفت: برحسب وظیفه نظارتی سازمان حمایت این کار را انجام می‌دهد اما این اقدام به منزله آن نیست که شرکت ملی پخش و پالاش و شرکت ملی پخش وظیفه‌ای به عهده ندارد.
تقوی شوازی بیان داشت: سازمان حمایت به استان‌ها ابلاغ کرده که ضمن رعایت قیمت،  تا سر حد امکان بر جذب دقیق سهمیه‌های توزیعی گاز LPG نظارت کنند و کمبودها را به دستگاه‌های ذیربط اطلاع دهند و در این راستا مسائل و مشکلات را به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ، شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و حتی وزارت نفت منعکس کرده‌ایم.
مدیرکل نظارت بر شبکه‌های توزیع اقتصادی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با بیان اینکه وقتی کمبود در کالایی ایجاد می‌شود، گرانی هم به دنبال دارد، گفت: قیمت مصوب هر سیلندر ۱۱ کیلویی گاز مایع ۷۸۰۰ تومان است و هر نوع افزایش قیمتی تخلف و گران‌فروشی محسوب می‌شود.
وی در پایان بیان داشت: مردم از طریق تلفن‌های ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شهرستان‌ها می‌توانند مشکلات خود را در این زمینه اطلاع داده و گران‌فروشی را گزارش کنند.

فارس

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27116

کلیدواژه

کمبود گاز مایع

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها