نفت / شناسه خبر: 27014 / تاریخ انتشار : 1398/8/19 16:57
|

خداحافظی نیروگاه زاهدان با سوخت مایع

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: همه واحدهای نیروگاه برق زاهدان به شبکه گاز متصل و مصرف سوخت مایع در این نیروگاه متوقف شده است.

نفتی ها /حسن منتظر تربتی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در بازدید از آخرین پیشرفت های گازرسانی در سطح استان سیستان و بلوچستان که با همراهی احمد موهبتی، استاندار، فرمانداران، شهرداران، روسای شورای شهر، مدیران ارشد صنعت گاز و شرکت های گاز استانی معین انجام شد، درباره آخرین وضعیت اجرای طرح های گازرسانی این استان گفت: در بخش اجرا، پروژه ها نسبت به گذشته از پیشرفت خوبی برخوردارند و تعدادی از ایستگاه های TBS و شبکه گاز شهر زاهدان آماده بهره برداری شده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این که ایستگاه اصلی CGS دوم زاهدان آماده بهره برداری شده و تا سه روز دیگر آماده تزریق و راه اندازی می شود، تصریح کرد: پروژه هایی که در سطح شهر زاهدان بر عهده شرکت های گاز استانی معین بوده به خوبی انجام شده و تقریبا پیشرفت ۵۰ درصدی دارد و پیش بینی می کنیم بخش زیادی از شبکه تا اوایل زمستان امسال گازدار شود و امیدواریم بتوانند علمک ها را هم نصب کنند.
وی با اشاره به پیگیری شخص وزیر نفت برای تسریع در اجرای طرح های گازرسانی در سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: هم اکنون پروژه ها طبق روال انجام می شود و مشکلی نیست، به گونه ای که اگر کارهای مشابه در استان های دیگر در مدت حدود ۱۰ سال انجام شده، در شهر زاهدان در بازه زمانی سه ساله انجام و تکمیل می شود.
معاون وزیر نفت در ادامه درباره دیگر پروژه های گازرسانی که در استان سیستان و بلوچستان تعریف شده نیز، توضیح داد: قسمت اول خط لوله زاهدان به زابل در حال اجراست و در قسمت دوم نیز پیمانکار اجرایی تجهیز کارگاه را انجام داده و بخشی از لوله ها را تامین کرده است.
تربتی ادامه داد: درخصوص جنوب استان، بحث ایرانشهر به چابهار جزو پروژه های استراتژیک است و زیرساخت های خوبی را برای توسعه استان ایجاد می کند که پیمان سپاری آن انجام گرفته و چهار پیمانکار قوی برای انجام آن انتخاب شده اند که تجهیز کارگاه انجام و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: در بخش شرق استان سیستان و بلوچستان نیز پیمانکار خط لوله گاز خاش به میرجاوه، لوله مورد نیاز را تامین کرده و در حال کار است. شبکه گذاری شهر خاش هم شروع شده و میرجاوه به زودی وارد پیمان سپاری می شود. عملیات اجرایی گازرسانی به شهر دلگان نیز آغاز شده است.
به گفته این مقام مسئول، اقدامات مرتبط با تامین گاز استان سیستان و بلوچستان حجم بسیار زیادی از کار را شامل      می شود که برای خطوط لوله فشار قوی حدود ۱۷۷۰ کیلومتر خط لوله تامین کرده ایم که حدود ۱۰۰۰ کیلومتر آن پیمانکار اجرایی دارد و برای باقی خط نیز، طراحی ها در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که این پروژه ها براساس برنامه زمان بندی تعریف شده تکمیل خواهند شد، ادامه داد: چنین حجمی از کار در هیچ استان دیگری نبوده و این استان در اولویت کاری ما قرار دارد که امیدواریم تا دو سال آینده عملیات گازرسانی به سراسر این استان تکمیل شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: امیدواریم با زیرساخت های در حال انجام در حوزه گاز، طی چهار تا پنج سال آینده شاهد رشد صنایع گازسوز در استان و سیستان و بلوچستان باشیم که محصولات با ارزش افزوده بیشتر تولید کنند.
وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت گازرسانی به نیروگاه های برق این استان نیز بیان کرد: بر اساس بند «ق» و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، توجیه اقتصادی پروژه های گازرسانی مبنی بر سوخت جایگزین بود که در شهر زاهدان و ایرانشهر هم اکنون همه واحدهای نیروگاه زاهدان از سوخت گاز استفاده می کنند و صرفه جویی خوبی از این محل ایجاد شده است.
معاون وزیر نفت، اعلام کرد: دو نیروگاه در چابهار و مکران وجود دارد که با احداث خط لوله ایرانشهر به چابهار به گاز متصل می شوند و مصارف اقتصادی این طرح از محل صرفه جویی تامین می شود زیرا سوختی که هم اکنون در این دو نیروگاه مصرف می شود، هزینه بر است و البته منافع بیشتری نیز تولید خواهد کرد.

تسنیم

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27014

کلیدواژه

شبکه گاز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها