نفت / شناسه خبر: 27001 / تاریخ انتشار : 1398/8/18 14:54
|

حاشیه های نفت و انرژی / از افشای یک روش جالب برای قاچاق گازوئیل تا ضرورت افزایش تولید نفت ایران

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /دنیای نفت و انرژی هفته گذشته را در آرامش خبری خاصی گذراند، اما در این میان چند خبر جالب توجه بود که در این بخش از  حاشیه های نفت و انرژی به آن خواهیم پرداخت.
حاشیه اول این هفته نفتی ها به ماجرای افشای یک روش جالب برای قاچاق گازوئیل پرداخته است.
علی‌اکبر کریمی عضو هیئت تحقیق و تفحص از قاچاق کالا، با اشاره به شگرد جدید قاچاقچیان گازوییل با دریافت حلّال از بورس گفت: در حال حاضر با پدیده قاچاق معکوس رو به رو هستیم و بخشی از کارتهای بازرگانی اجاره‌ای در خدمت صادرکنندگان متخلف قرار گرفته‌اند.
کریمی تاکید کرد: تصمیمات دولت برای بسترسازی قاچاق بسیار مهم است در ماه‌های اخیر بیشترین حجم قاچاق مربوط به قاچاق فرآورده‌های نفتی بوده است و در این شرایط انگیزه بالایی برای قاچاق این محموله‌ها ایجاد شده است.
وی با اشاره به بخشنامه اخیر دادستانی در محدودیت‌های مربوط به کارت بازرگانی گفت: یکی از اقدامات مهم برای تکمیل فرآینده مبارزه با قاچاق اتصال سامانه‌های مختلف به یکدیگر است که در نهایت یک شرایط شفاف در حوزه مبادلات خارجی و حذف رانت ایجاد می‌کند.| تسنیم

حاشیه دوم این هفته نفتی ها هم به گزارش از روزنامه تعادل پرداخته که از  ضرورت‌های ده میلیون بشکه‌ای شدن صنعت نفت گفته است.
تعادل در گزارشی با عنوان شروطی برای تولید ۱۰ میلیون بشکه ای نفت نوشت: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: امروز زمانی است که باید فناوری‌ها را رشد دهیم تا زمانی که دروازه‌ها باز شد بتوانیم به جای ۴ میلیون به ۱۰ میلیون بشکه تولید برسیم. عبدالصمد رحمتی با اشاره به لزوم تمرکز بر سرمایه‌گذاری و تولید تکنولوژی در صنعت نفت اظهار داشت: اگر ما هم‌اکنون، در شرایط تحریم و وضعیتی که در کشور جاری و ساری است، درآمد کافی برای اکتشاف و توسعه فناوری‌های ازدیاد برداشت داشتیم، براحتی تا ۱۰ میلیون بشکه هم می‌توانستیم تولید داشته باشیم.
این کارشناس در ادامه افزود:  در حال حاضر از لحاظ فناوری مشکل داریم که قرار بود از طریق ‌ای‌پی‌سی به داخل کشور منتقل شود، اما محقق نشد. ولی اگر در همین وضعیتی که اکنون قرار داریم به شرطی که پول داشتیم و می‌توانستیم سرمایه‌گذاری‌ها را زیاد کنیم و فناوری‌های مورد نیاز را در دسترس داشتیم، می‌توانستیم از ۴ میلیون بشکه به ۱۰ میلیون بشکه تولید در روز برسیم.
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: اگر در همین برهه‌ای که تولید و صادرات افت پیدا کرده بتوانیم تجهیزات و فناوری را در کشور ارتقا دهیم، با تغییر شرایط بین‌الملل به سرعت به بیش از دو برابر میزان تولید قبل از تحریم اخیر خواهیم رسید.او یادآور شد: وقتی کشور می‌تواند با مهندسی معکوس تولید پهپاد و موشک پیشرفته داشته و در صنایع هوانیروز تا این حد موفق باشد چرا این تمرکز علاوه بر آن به سمت جایی که درآمدزایی دارد، نمی‌رود؟ درست که بحث امنیتی یک حفاظ و دیواره دفاعی است که باید دور کشور به وجود ‌آید ولی در بحث درآمدزایی به نفت وابسته‌ایم باید فناوری‌ها را در صنعت نفت نیز متمرکز کنیم. رحمتی خاطرنشان کرد: امروز زمانی است که باید فناوری‌ها را رشد دهیم تا زمانی که دروازده‌ها باز شد بتوانیم به جای ۴ میلیون به ۱۰ میلیون بشکه تولید برسیم.
حال باید گفت:  اکنون که فضا باز است، می‌توانیم در بحث فناوری و تکنولوژی هزینه کنیم، روی بحث ازدیاد برداشت و بهبود برداشت تمرکز کنیم تا درآمدهای نفت را افزایش دهیم. او خاطرنشان کرد: صنایع مربوط به نفت پیچیده‌تر از پهباد و موشک و صنایع هوایی که کشور به موفقیت‌های قابل توجه‌ای در آنها دست یافته، نیست. اگر دانش صنایع دفاعی در نفت نیز متمرکز شود انحصار بسیاری از تجهیزات شکسته شده و تولید نفت ارتقای قابل توجهی خواهد داشت.


حاشیه سوم این هفته هم به ماجرای  ساقط شدن یک فروند پهپاد در ماهشهر میپردازد.
منطقه اقتصادی ماهشهر با توجه به نقش آن در اقتصاد کشور یکی از مناطق استراتژیک جنوب کشور است. به همین دلیل ساقط شدن یک فروند پهپاد ناشناس در حوالی شهرستان ماهشهر از اهمیت بسزایی برخوردار است. این پهپاد در نخستین ساعات بامداد امروز جمعه ساقط شده است.
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در این زمینه گفت: در نخستین ساعات اولیه بامداد جمعه یک فروند پهپاد ناشناس وارد حریم شهرستان ماهشهر شد که بلا فاصله پدافند قرارگاه جنوب غرب ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در ماهشهر با شلیک موشک این پهپاد ناشناس را ساقط کرده  که لاشه آن در نیزارهای اطراف ماهشهر سقوط کرد. هم‌اینک لاشه این پهپاد توسط نیروهای نظامی و امنیتی  از لای نیزارها  بیرون کشده شده و کارشناسان تحقیقات از آن را آغاز کرده اند.
رییس شورای تامین  استان خوزستان نیز گفت: پهپاد یاد شده به طور قطع مربوط به کشورهای خارجی است و نتایج  بررسی‌های کارشناسان نیز پس از مشخص شدن در اختیار مردم قرار میگیرد. آنچه مشخص است این پهپاد بدون هماهنگی وارد فضای ماهشهر شده به همین دلیل پدافند شهرستان اقدام به ساقط کردن آن کرده است. پدافند استان خوزستان با دقت و تیزبینی و بنا به حساسیت‌های منطقه و تهدیدات دشمن تمامی تحرکات را زیر نظر دارد و اجازه هر گونه قدرت مانور را از دشمن خواهد گرفت.


حاشیه آخر این هفته هم دوباره به وضعیت نابسامان بنزین سوپر می‌پردازد.
کمبود بنزین سوپر در کشور در حالی وارد چندمین هفته شده که در این بین عواملی مختلف، از جمله عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس و تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند به عنوان مقصران اصلی معرفی می‌شوند.
چند ماه پیش بود که خبر کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌های کشور به گوش رسید. همزمانی این نایابی با عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس با هدف صادرات باعث شد تا کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها بر گردن بورس انرژی بیافتد.
موضوعی که البته همواره از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تکذیب شده است. در واقع بنزین عرضه شده در بورس، ‌بنزین سوپر نیست بلکه بنزین با استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ است.
 حتی زمانی که عرضه فرآورده‌های نفتی به دلیل تعطیلات آخر محرم و صفر در بورس انجام نشد، ‌برخی این عدم عرضه را با هدف تامین نیاز داخلی عنوان کردند و این در حالی بود که همچنان کمبود بنزین سوپر در برخی جایگاه‌ها ادامه داشت.
موضوع کمبود بنزین سوپر آنقدر ادامه‌دار شد که وزیر نفت در این زمینه ورود کرد. «بیژن زنگنه»  درباره کمبود بنزین سوپر گفت «در تامین بنزین سوپر چند روزی به دلیل تعمیرات و نگهداری در پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند و مشکلی دیگر، مقداری کمبود داشتیم که تاکید کردم حتما تامین شود؛ البته به من گفته‌اند مشکل عمده این موضوع حل شده است».
با این حال همچنان در برخی جایگاه‌ها که نازل بنزین سوپر وجود دارد، عرضه این بنزین به دلیل کمبود انجام نمی شود و در برخی جایگاه ها نیز تنها در برخی از ساعت‌ها امکان دریافت بنزین سوپر وجود دارد.
البته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده که از گذشته نیز توزیع بنزین سوپر با محدودیت انجام می‌شد و تمامی جایگاه‌ها به بنزین سوپر دسترسی نداشتند.
رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت افزود: مشکل تولید بنزین سوپر است که با تعمیرات پالایشگاه شازند بیشتر شد اما این پالایشگاه به عنوان تامین‌کننده بنزین سوپر تهران، اکنون  به مدار تولید بازگشته و انتظار می‌رود مشکل در روزهای آینده حل شود؛ به گفته محمودی، ‌ با این حال همچنان عمده جایگاه‌ها با کمبود بنزین سوپر روبرو هستند./ ایرنا

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27001

کلیدواژه

نفت

حاشیه های نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها