نفت / شناسه خبر: 26956 / تاریخ انتشار : 1398/8/12 23:16
|

آغازعرضه اولیه سهام آرامکو/ درآمد ۴۰ میلیارد دلاری از عرضه ۲درصدی

عربستان سعودی عرضه اولیه سهام بزرگترین شرکت نفتی جهان، آرامکو، را آغاز کرد. دستگاه نظارت عربستان ثبت نام سهام این غول نفتی در لیست بورس سهام داخلی را تایید کرد.

نفتی ها /به نقل از رویترز، روز یکشنبه، عربستان سعودی عرضه اولیه سهام بزرگترین شرکت نفتی جهان، آرامکو، را آغاز کرد. دستگاه نظارت عربستان ثبت نام سهام این غول نفتی در لیست بورس سهام داخلی را تایید کرد. 

طبق گفته‌های منابع آگاه، آرامکو ۱ تا ۲ درصد از سهام خود را در بورس داخلی عربستان ارائه خواهد کرد که این درآمدی ۲۰ تا ۴۰ میلیارد دلاری برای دولت به همراه خواهد داشت.

ناظر بازارهای مالی عربستان (سی‌ام‌ای) اعلام کرد که هیات مدیره آن  مجوز تایید ثبت نام و ارائه بخشی از سهام آرامکو در بورس این کشور را صادر کرده است.

این سازمان اعلام کرد که اعتبار این مجوز ۶ ماهه می‌باشد.

شبکه العربیه هم در گزارش امروز خود اعلام کرد که عربستان سعودی نتایج عرضه اولیه سهام خود را ۱۰ نوامبر به اطلاع خواهد رساند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، روز جمعه برای انجام این عرضه اولیه، چراغ سبز نشان داد. هرچند او در اوایل ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که ارزش آرامکو ۲ تریلیون دلار است، اما بانک‌داران و منابعی از داخل آرامکو می‌گویند که ارزش این شرکت به ۱.۵ تریلیون دلار نزدیک‌تر است.

البته اگر ارزش آرامکو ۱.۵ تریلیون دلار هم باشد، هنوز از ارزشمندترین شرکت‌های جهان، مایکروسافت و اپل، ۵۰ درصد گران‌تر است.

ارائه اولیه ۱ درصد از سهام آرامکو حدود ۱۵ میلیارد دلار درآمد برای دولت سعودی ایجاد خواهد کرد، که این یازدهمین عرضه اولیه گران‌قیمت تاریخ خواهد بود. مقام اول همچنان به عرضه اولیه ۲۵ میلیارد دلاری غول تجارت الکترونیک چین، علی‌بابا، تعلق دارد که در سال ۲۰۱۴ رکورد خود را به ثبت رساند.

تسنیم

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/26956

کلیدواژه

سهام ارامکو

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها