نفتی ها /با نوسانات نرخ ارز در ماههای اخیر، اختلاف قیمت بنزین در داخل کشور با سایر همسایگان به شدت افزایش یافت که همین امر سبب افزایش حاشیه سود قاچاق سوخت شد.
در همین راستا و به دنبال ایجاد صفهای طولانی در پمپ بنزینهای استانهای مرزی و افزایش قاچاق سوخت با اجرای طرح کدینگ در جایگاههای عرضه سوخت که از ۱۰ خرداد امسال در سیستان و بلوچستان اجرا شده، تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار کارت سوخت مهاجر در منطقه زاهدان شناسایی و از طرح خارج شده است.
به گفته مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه زاهدان: این تعداد کارت سوخت در راستای پیشگیری و مبارزه با عرضه خارج از شبکه فرآوردههای نفتی با بازدیدهای صورت گرفته از جایگاههای عرضه، کشف و ضبط شده است.
اما نکته ای که در این میان وجود دارد چالش هایی است که بعد از این توقفی کارتهای سوخت ایجاد شده است؛ از یک سو زمانیکه بسیاری از دارندگان خودرو برای تحویل کارت سوخت خود به پلیس +۱۰ مراجعه کردهاند متوجه شدند که کارت سوختشان در لیست سیاه قرار گرفته و درست زمانی که خبر نداشتند از کارت سوختشان برای قاچاق سوخت استفاده شده و اکنون مجبورند برای رفع توقیف هزینه های گزافی پرداخت کنند.
در مقابل اما چالش مهمتری نیز وجود دارد، برخلاف گروه قبلی برخی دیگر نیز هستند که تعمداً اقدام به کرایه یا فروش کارت سوخت خود برای قاچاق بنزین کرده بودند، حال این گروه هم علی رغم سود بالای خود با پرداخت غرامت دوباره کارت سوخت خود را تحویل میگیرند.
اگرچه از سال گذشته تا کنون با توجه به سودآور بودن قاچاق سوخت، برخی بصورت سازمان یافته و برخی از مردم بصورت موردی اقدام به خارج کردن سوخت یارانهای از شبکه رسمی کرده اند و اقدام اخیر برای شناسایی و انسداد کارتهای سوخت مهاجر، اقدام درستی است اما به نظر میرسد این طرح نیاز به برنامهریزی دقیق تری دارد تا از بروز بسیاری از چالش ها برای شهروندان و اجحاف در حق آنها جلوگیری شود.
برای مثال یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه این است که در ایتانهای مرزی، فقط خودروهایی که دارای شماره پلاک و یا آدرس استان باشند مجاز به سوختگیری در جایگاههای سوخت هستند و سایر خودروها از جمله خودروهای مهمان و خودروهای فاقد کارت در جایگاههای منتخبی که به این منظور در نظر گرفته شده میتوانند سوختگیری کنند.