نفت / شناسه خبر: 16484 / تاریخ انتشار : 1398/6/11 15:00
|

چرا پرونده گازی پاکستان شاکی ندارد؟

در حالی که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ازعدم شکایت از قرارداد گازی ایران و پاکستان گفته است که به گفته کارشناسان ایران به دلیل برخی از کوتاهه ها در مفاد قرارداد حق شکایت ندارد....

نفتی ها /زخم کهنه قرارداد گازی ناتمام ایران و پاکستان دوباره چند ماه پیش سربازکرد و دوباره بر سر زبان ها افتاد؛ یعنی جایی که  عمران خان نخست وزیر پاکستان طی نامه ای به مقامات آمریکایی نوشت تا تکلیف خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان را روشن کنند و در صورت اجازه آمریکا اقدام به تکمیل این خط لوله و واردات گاز از ایران کنند.
این موضوع موجب شد تا دوباره بحث صادرات گاز ایران به پاکستان در رسانه های ایران و پاکستان داغ شود و تا جایی ادامه یافت که تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در جدیدترین اظهار نظر خود درباره فرجام حقوقی قرارداد گازی ایران و پاکستان گفته است تهران از شکایت صرف نظر کرده است.
تربتی در ادامه گفت که تصمیم بر این شده که  این قرارداد از طریق رایزنی مسئولین دو طرف پیگیری شود، اما این در حالی است که عملاً حربه شکایت گازی و دریافت جریمه دیگر به کار ایران نمی‌آید اما چرا؟
در واقع باید گفت این مسیر همان سال و با  پایان  کاردولت دهم بسته شد یعنی همان سالهایی که  شرایط صادرات گاز ایران به پاکستان پیچیده تر از قبل شد.
 در همان سالها بود که مسئولان پاکستانی که فکر می کردند با تغییر دولت دیگر امیدی به واردات گاز از ایران ندارند اعلام کردند قصد دارند تا خط لوله آی پی را احداث و گاز مورد نیاز خود را از ایران وارد کنند اما فشارهای آمریکا مانع از این کار شده است.
آنها از یک سو امیدوارند با حمایت های ایران این خط لوله تا فروردین ماه سال ۹۳ احداث شود تا مشمول پرداخت جریمه نشوند (براساس قرارداد اگر این کشور نمی توانست تا دسامبر سال ۲۰۱۴ گاز مورد نیاز خود را وارد کند باید به ایران جریمه پرداخت می کرد) و از سوی دیگر وزیر جدید نفت ایران اعلام کرد ایران پولی برای ساخت خط لوله صادرات گاز در خاک پاکستان ندارد و آنها باید خودشان برای احداث این خط لوله تامین مالی کنند.
و در نهایت آبان ماه سال ۹۲، بیژن زنگنه که خود مذاکره با پاکستانی ها را در دولت هشتم آغاز کرده بود در اظهار نظری تعجب آور در میان جمعی از خبرنگاران اعلام می کند" امیدی به صادرات گاز به پاکستان ندارد". این صحبت وی سوالات متعددی را در ذهن مسئولان صنعت نفت ایران و پاکستان ایجاد کرد که مهمترینش این بود که آیا ایران از صادرات گاز به پاکستان منصرف شده است؟
به همین دلیل مسئولان وزارت انرژی پاکستان درخواست ملاقات با وزیر نفت ایران دادند که این درخواست از سوی زنگنه پذیرفته نشد و در نهایت سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان اعلام کرد "هنوز قرارداد صادرات گاز ایران به این کشور لغو نشده و این کشور تمام گزینه ها را برای تامین انرژی خود بررسی می کند."
حال با این عقب‌نشینی علنی و مبهم وزارت نفت، باید گفت اکنون چاره ای  به جز صحبت و حل اختلاف برای ایران باقی نمانده و طبق قانون هم طرفی که  خط لوله صادراتی خود را تکمیل نکرده است  هیچ حقی برای شکایت ندارد؛ و اگر هم از این کشور به محاکم داوری شکایت ببرد، به‌طور حتم بازنده است و باید هزینه‌های قابل توجهی را پرداخت کند چرا که طبق عرف رایج در اینگونه اختلافات، چنانچه شاکی نتواند حقانیت خود را ثابت کند باید هزینه‌‌های حقوقی طرف مقابل را نیز پرداخت کند.
از سویی دیگر طبق گزارش رسانه ها ، وزیر نفت بارها گفته است ایران به وظابف خود عمل کرده و خط لوله‌ای را به ایرانشهر احداث کرده است در شرایطی که این گفته، یک فرافکنی و دروغ است؛ خط لوله‌ای که وزیر نفت سعی دارد آن را به‌عنوان خط لوله صادراتی جا بیاندازد، خط لوله مصرفی و سراسری است که قصد داشت گاز را به استان سیستان و بلوچستان و بندر چابهار برساند. انشعابی از این خط لوله برای صادرات گاز به پاکستان در نظر گرفته شده بود که با وجود آغاز عملیات آن در ابتدای سال ۹۲ وزیر نفت آن را متوقف کرد.
اما نکته ای  که در پایان باید گفت این است که کاملا مشهود است که این قرارد داد علی رغم جنبه اقتصادی خود موضوعی کاملا سیاسی شده و آمریکا تمام تلاش خود را به کار برده است تا گاز ایران به پاکستان نرسد زیرا می داند رسیدن گاز ایران به پاکستان عملا نشان دهنده شکست تحریم های نفتی است.
حال سوالی که مطرح میشود این است که چرا مسئولین امر نه تنها قصور خود را نمیپذیرند، بلکه با سوار شدن بر موج گفتگو سعی در پوشاندن قصور خود دارند به گونه ای که  حالا برای صادرات گاز به پاکستان باید مسیر ۲۰ ساله دوباره طی شود.
اختصاصی

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16484

کلیدواژه

پرونده گازی پاکستان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها