نفت / شناسه خبر: 16436 / تاریخ انتشار : 1398/6/6 08:17
|

بیش از ۶۰ درصد مخاطبین نفتی‌ها مخالف تصویب اساس‌نامه شرکت ملی گاز

با این که چیزی ، به رای گذاشتن طرح اساس نامه شرکت ملی گاز در صحن علنی مجلس نمانده، بیش از ۶۰ درصد از مخاطبین نفتی‌ها کمک اساسنامه پیشنهادی گاز به توسعه نفت و گاز کشور را مفید ندانستند.

نفتی ها /در حالی اساسنامه شرکت ملی گاز  تا یک هفته آینده در  صحن علنی مجلس شورای اسلامی طرح و به رای گذاشته خواهد شد ، که هنوز اما و اگرهای زیادی در رابطه با این اساس نامه وجود دارد .
با این که بررسی اساسنامه  پیشنهادی حاکی از ایجاد تغییراتی در حوزه فعالیت شرکت ملی گاز ایران بوده و مجوز ورود این شرکت به فعالیت های بالادستی نفت و گاز داده شده است؛ اما در هفته های اخیر نظرات کارشناسان و صاحب نظران در این زمینه بسیار متفاوات بوده است.
برخی معتقدند علی رغم ایراد بسیاری نسبت به  به تفکیک بالادست نفت از گاز و غیر حرفه ای دانستن این موضوع،  اساسا در اساسنامه پیشنهادی همچین موضوعی دیده نمی شود.
این افراد معتقدند اساسنامه پیشنهادی ضمن تائید موضوع فوق برای ورود شرکت ملی گاز در حوزه بالادست هیچ محدودیتی برای نفت و گاز در نظر نگرفته است و میگویند ماده ۶ این اساسنامه تصریح دارد که "موضوع فعالیت شرکت عبارت است از مدیریت و راهبری فعالیت های تصدی و انجام عملیات بالادستی و پایین دستی نفت و گاز و صنایع وابسته و نیز تجارت نفت و گاز در داخل و خارج کشور در راستای تحقق سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه نفت و گاز"
از سویی دیگر نیز مخالفان میگویند: ورود شرکت ملی گاز که وظیفه گازرسانی را برعهده دارد به بخش پرریسک بالادستی می تواند علاوه بر مواردی همچون موازی کاری و افزایش هزینه های دولت، منجر به کاهش تمرکز شرکت ملی گاز نیز شود و این شرکت از انجام فعالیت های کنونی خود که به صورت موفقیت آمیزی نیز در حال اجراست، باز بماند.
افزون بر این سوال دیگری هم که در این مطرح میشود این است که: این روزها نمایندگان مجلس قرار است با چه سیاست و دلیلی زیر اساسنامه ای را امضاء کرده اند که با جزئیات آن آشنایی ندارند؛ اساس نامه ای که درصورت اجرائی شدن آن باید از این مجلس نیز همانند مجلس هفتم و طرح تثبیت قیمت‌های آن دوران در تاریخ یادها کرد!
در میان اما جواب نظر سنجی این هفته نفتی ها هم جالب بود . بیش از  ۶۰ درصد از  مخاطبین از  کمک اساسنامه پیشنهادی گاز به توسعه نفت و گاز کشور نا امید بودند و  تنها ۲۵ درصد از این جمعیت آماری موافق اجرای این اساس نامه بودند و ان را مفید می‌دانستند .

 


با این حال  امید می‌رود ایجاد این یک فرصت برای فعالیت در حوزه بالادست نفت و گاز برای شرکت های دولتی و غیر دولتی داخلی، توانایی داخلی در این عرصه استراتژیک افزایش یافته و وابستگی به شرکت های نفتی خارجی که در طول زمان به کرات بدعهدی خود به جمهوری اسلامی ایران را نشان داده و کشور را متضرر کرده اند، به حداقل برساند.
و در آخر باید گفت با توجه به اهمیت این موضوع و مسئولیت مهم شرکت ملی گاز در حوزه فعالیت های حال خود، شایسته است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قبل از تصویب این اساسنامه، وظایف جدید شرکت ملی گاز را به صورت دقیق تر مورد بازبینی قراردهند
شما مخاطبین عزیز نیز می‌توانید با شرکت در این نظرسنجی نظر خود را درباره ای موضوع مهم اعلام کنید.
برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16436

کلیدواژه

اساس‌نامه شرکت ملی گاز

تصویب اساس‌نامه شرکت ملی گاز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها