نفت / شناسه خبر: 16383 / تاریخ انتشار : 1398/6/2 08:30
|

پرده برداری جدید "نفتی‌ها": وقتی هلدینگ خلیج فارس اعتبار بین المللی پتروشیمی را به باد می دهد

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیش از نیم قرن سابقه همواره در نزد موسسات بین المللی مالی از اعتبار بسیار بالائی برخوردار بوده است.

نفتی ها /شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیش از نیم قرن سابقه همواره در نزد موسسات بین المللی مالی از اعتبار بسیار بالائی برخوردار بوده است. در طول اجرای برنامه های سوم و چهارم پنج ساله توسعه اقتصادی کشور این صنعت به چنان جایگاهی از اعتبار بین المللی می‌رسد که با تضمین NPC و بدون نیاز به ضمانت بانک مرکزی یا وزارت نفت موفق به اخذ چندین میلیارد دلار وام از بانک ها و موسسات مالی خارجی شده و توسعه گسترده پتروشیمی در کشور را رقم می‌زند.
سه سال قبل هلدینگ خلیج فارس که بزرگترین و پولدارترین هلدینگ کشور در حوزه نفت و پتروشیمی محسوب می‌شود در شرایط بسیار سخت ناشی از تحریم های اعمال شده علیه کشورمان توانست پس از مذاکرات موثر حدود یک میلیارد یورو(۹۶۰ میلیون یورو) تسهیلات مالی از شرکت ایتوچو ژاپن دریافت نماید. تسهیلاتی که در توافقی باور نکردنی تنها با اعتبار و ضمانت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس حاصل شده و بخش مهمی از منابع مالی مورد نیاز طرح های در دست اجرای آن شرکت را بخوبی فراهم نمود.
دراین بین با آمدن مدیرعامل جدید در هلدینگ خلیج فارس طی یک دوره کوتاه و به سرعت تمامی مدیران باسابقه و باتجربه هلدینگ خلیج فارس، از جمله تیم کامل مذاکره کننده و دریافت کننده تسهیلات مالی دریافتی از شرکت ایتوچو ژاپن از کار برکنار یا از ستاد به طرح های دور و نزدیک منتقل می‌شوند.
این درحالی است که به اذعان کارشناسان، اکنون چندین ماه است که با فرارسیدن موعد بازپرداخت وام دریافتی تیم مدیریتی منصوب شده نه تنها اقدامی در رابطه با بازپرداخت وام ها انجام نمی‌دهند بلکه حتی پاسخ مکاتبات طرف ژاپنی را نیز نداده و حاضر به ملاقات با آنها نمی‌شوند.
اظهار نظر برخی کارشناسان و اخبار چندماه قبل دریافتی از هلدینگ خلیج فارس حاکی از حضور چندباره نمایندگان شرکت ایتوچو در لابی ساختمان هلدینگ خلیج فارس، سرگردانی آنان برای ساعات متوالی در آن محل و بی توجهی و عدم ملاقات مسئولین هلدینگ با آنها داشته است. مشکلی که نمایندگان ژاپنی در آن زمان نیز خیلی مایل به علنی سازی و رسانه ای کردن آن نبودند.
همان ماه های گذشته نیز برخی گمانه زنی‌ها بر این مبنا بود که دستور عدم باز پرداخت اقساط وام ها با دستور شفاهی زنگنه و به منظور در اختیار داشتن منابع ارزی در صورت سخت تر شدن شرایط تحریم های بین المللی بوده است. توضیحی که با توجه به سابقه و تجربه وزیر نفت از یک سو و از بین رفتن اعتبار پتروشیمی در عمل به تعهداتش عجیب به نظر می‌رسید.
حالا اما خبرهای دریافتی حاکی است مسئولین شرکت ژاپنی علاوه بر توسل به مسئولین دیپلماتیک خود برای حل این مشکل اخیرا در ایمیل‌هایی تند و بی سابقه در عرف مکاتبات اداری این شرکت از بی‌توجهی و بی تعهدی مسئولین هلدینگ خلیج فارس بشدت ابراز ناراحتی کرده اند.
به اعتقاد برخی کارشناسان این خلف وعده بسیار غیر منطقی است زیرا در عین حالی که شرکت پتروشیمی خلیج فارس، ساختمان و سازمانش وجود دارد اما تیم مذاکره کننده شامل مدیران و مسئولین آن شرکت پس از انعقاد قرارداد و دریافت وام بطور کامل برکنار شده و تیم مدیریتی جدید روی کار آمده خود را نسبت به هیچ‌یک از تعهدات تیم مدیریتی قبلی متعهد نمی‌داند. دراین بین اگرچه برخی از موافقان تیم جدید مدیریتی هلدینگ خلیج فارس سعی دارند این بی توجهی به عدم بازپرداخت وام دریافتی را به مسایل روز و تحریم‌ها نسبت دهند اما هستند کارشناسانی که تاکید دارند اگر شرایط فعلی نیز دست این هلدینگ را برای بازپرداخت وام در شرایط کنونی بسته باشد این شرکت می‌تواند با برگزاری جلساتی با مسوولان این شرکت ژاپنی و گرفتن فرصتی بیشتر دراین مذاکرات در عین خرید وقت از بدنام شدن کشور آنهم در چشم مجامع بین المللی جلوگیری کنند. آنهم در شرایطی که ژاپنی‌ها همواره به محتاط بودن و فراموش نکردن خاطرات تاریخی بالاخص در امور مالی مشهور هستند. بنابراین برخورد این هلدینگ می‌تواند به تمام سوابق بین المللی ایران حداقل در چشم ژاپنی‌ها تعمیم داده شود. بنابراین به نظر میرسد مساله ای که بسیار ساده میتواند توسط مدیران یک هلدینگ حل گردد امروز میرود تا به یک بحران بین المللی میان ایران و ژآپن بدل گردد که این امر قطعا دودی خواهد شد که به چشمان کشور خواهد رفت! آنهم در شرایطی که ایران بیش از هر زمان دیگری به حمایت متحدان بین المللی اش نیازمند است.
اختصاصی

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16383

کلیدواژه

شرکت ملی صنایع پتروشیمی

هلدینگ خلیج فارس

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها