نفت / شناسه خبر: 16312 / تاریخ انتشار : 1398/5/22 15:18
|

آغاز عملیات اجرایی احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: عملیات اجرایی طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک و پایانه جاسک آغاز شد.

نفتی ها /تورج دهقانی از آغاز عملیات مسیرسازی و احداث جاده های دسترسی در هر۶ پروژه تعریف شده خط لوله در طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک، تاسیسات بین راهی و پایانه مربوطه خبر داد و گفت: در منطقه سواحل مکران نیز عملیات خاکی و محوطه سازی‌ساخت مخازن ذخیره سازی نفت خام به روش BOT شروع شده و در اجرای این پروژه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای‌حاصل شده است.
وی ادامه داد: از ۵ تلمبه خانه این طرح،‌ کار تجهیز کارگاه تلمبهخانه‌های شماره ۱ و ۳ که در برنامه بهره برداری زود هنگام قراردارند، همچنین تلمبه خانه‌های ۲ و ۴ به اتمام رسیده و عملیات اجرایی‌ آنها شروع شده است.
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ضمن اعلام شروع فعالیت مهندسی تفصیلی در همه گستره‌ها، بیان داشت: از اواسط شهریور ماه نیز عملیات حمل بخشی از لوله‌ها به سایت آغاز می‌شود.
وی با تاکید بر بهره‌گیری حداکثری از توان و ظرفیت‌های داخلی در طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره جاسک و پایانه مربوطه گفت: مقرر شده بکارگیری سرمایه انسانی در این طرح با اولویت نیروهای بومی از ۳ استان بوشهر، ‌فارس و هرمزگان صورت پذیرد.
به گفته دهقانی، فراهم آوردن امکان تولید داخلی قریب به  ۶۰ درصد از لوله‌های طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک، اقدام بسیار بزرگی از سوی شرکت متن است که در راستای جامه‌عمل پوشاندن به رونق تولید انجام می‌شود
وی افزود: به منظور تامین لوله‌های مورد نیاز طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک،‌ برای نخستین بار تولید شمش، تختال و ورق، متناسب با استانداردهای مورد نیاز از سنگ معدن آهن فراهم شده است. این زنجیره بزرگ با تولید شمش، ورق و لوله طبق استانداردهای روز دنیا (API ۵L) و (NACE) در سه کارخانه بزرگ کشور در استان‌های اصفهان و خوزستان انجام می‌شود.
دهقانی گفت: از این تاریخ، صنعت نفت می‌تواند بخشی از لوله‌های سرویس ترش و شیرین با مشخصات یاد شده در ضخامت‌های بالاتر از ۱۲ و کمتر از ۲۰ میلی متر از این زنجیره را تامین کند.

 این مقام مسئول ادامه داد: این اقدام از خروج ۲۰۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری کرده است، وزارت نفت، سنگ اول بی‌نیازی به این محصول را به میزان سالانه صدها هزار تن بنا می‌نهد و این موضوع زمانی اهمیت مضاعف پیدا می‌کند که بدانیم شرکت‌های سازنده داخلی در سالهای اخیر با مشکلات بسیاری در سطح ملی مواجه بوده‌اند و بالاتر از آن تنگنای تحریم ظالمانه و جنگ اقتصادی موجب کاهش تحقق پذیری این طرح شده بود.
 طرح استراتژیک و ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک و تاسیسات نفتی بندرجاسک با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی در روز از طریق یک خط لوله ۴۲ اینچ با طول تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر و با استفاده از ۵ تلمبه خانه بین راهی و ۲ ایستگاه توپکرانی، همچنین تعداد ۱۱ پست برق و خطوط انتقال برق به طول تقریبی ۱۸۰ کیلومتر،‌ در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد. این طرح شامل پایانه دریافت نفت،‌۲۰ مخزن به ظرفیت مجموع ۱۰ میلیون بشکه و تاسیسات جانبی شامل ۳ عدد گوی شناور و اسکله صادراتی است.
در این فعالیت عظیم، سه کارخانه بزرگ ایرانی برای تولید شمش/تختال، تبدیل تختال به ورق و تولید ورق به لوله، به کار گرفته شد.

ایرنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16312

کلیدواژه

تورج دهقانی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها