نفت / شناسه خبر: 16291 / تاریخ انتشار : 1398/5/19 08:04
|

کاهش صادارات نفت ایران، ازجنگ روانی تا واقعیت

متناقض‌ترین اخبار این روزهای ایران و جهان به میران صادارات نفت ایران اختصاص یافته است؛ از سویی وزیر نفت نوید عدم کاهش چشمگیر صادارت نفت ایران، آن هم در شرایط تحریم را می‌دهد و از سویی اکثررسانه‌ها...

نفتی ها /متناقض‌ترین اخبار این روزهای ایران و جهان به میران صادارات نفت ایران اختصاص یافته است؛ از سویی وزیر نفت نوید عدم کاهش چشمگیر صادارت نفت ایران، آن هم در شرایط  تحریم را می‌دهد و از سویی اکثررسانه‌ها به ویژه رسانه‌های بیگانه از کاهش چشمگیر صادارت نفت ایران می‌گویند اما دلیل این تناقض چیست؟

چند روز قبل خبرگزاری رویترز با استناد به داده‌های صنعتی و کشتیرانی، مدعی شد که صادرات نفت ایران در ماه ژوئیه به ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
شرکت ردیابی نفتکش‌ها، رفینیتو، به رویترز گفته است ارزیابی آنها این است که صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران در مجموع طی ماه ژوئیه ۱۲۰ هزار بشکه بوده است. اگر این آمار تایید شود، به معنای کاهش ۹۵ درصدی صادرات نفت ایران ظرف یکسال گذشته است که ایالات متحده از برجام خارج شد و تحریم‌های تهران توسط واشینگتن بازگردانده شد.
در همین حال، نماینده شرکت مشاوره انرژی «اس‌وی‌بی»، گفته است بر اساس ارزیابی آنها میزان حمل نفت ایران ۲۲۵ هزار تا ۳۵۰ هزار بشکه بوده است، اما دقیقا معلوم نیست چه میزان از این نفت فروش رفته است. کپلر، شرکت ردیابی نفتکش‌ها، به خبرگزاری رویترز گفته است افزایش تنش‌ها با آمریکا، توان ایران برای فروش نفت را بهبود نبخشیده است.
اما نکته ای  که در این میانه وجود دارد این است که رسانه های خارجی با انواع آمارهای ریز  و درشت به بسط ادعای خود می‌پردازند و به گفته خودشان بسیار واضح صحبت میکنند، و این درحالی است که شخص وزیر نفت با رد کاهش تولید نفت ایران همچنان مصر است که اطلاعاتی در خصوص صادارت نفت ایران ندهد و این اطلاعات را هم ردیف  اطلاعات جنگی میداند.
در واقع،مسئولان نفتی ایران با تاکید بر این که تمام توان خود را برای فروش نفت گذاشته اندف همچنان متف القول‌اند که  اعلام ارقام صادرات نفت ایران کارسختی است؛ چرا که به گفته زنگنه، اگر بگوییم وضع‌مان خوب است، آمریکایی‌ها ناراحت می‌شوند و فشار را زیاد می‌کنند و اگر بگوییم خوب نیست، مردم نگران می‌شوند. او همچنین درباره این‌که آیا شرایط صادرات نفت به سمت بهتر شدن می‌رود؟ اظهار امیدواری کرده است.
 افزون بر این به گفته کارشناسان: معمای میزان صادارت نفت خام ایران در روزهای تحریم در شرایطی وجود دارد که نمی‌توان منکر کاهش سطح صادرات زیر فشار تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشور شد، اما اینکه میزان کاهش دقیقا در چه سطح است، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. حتی نشانه‌های قیمتی از گریدهای مشابه نفت خام سنگین ایران نشان می‌دهد، این گریدها واکنشی متناسب با حذف چشمگیر نفت خام سنگین ایران از بازار نداشته‌اند.
همچنین نباید این نکته رو فراموش کرد که  بسیاری از  نفتکش‌هایی که توسط ایران برای صادرات نفت مورد استفاده قرار می‌گیرند، رادارهای خود را خاموش می‌کنند تا قابل ردیابی نباشند. اگرچه ردیابی ماهواره‌ای می‌تواند حتی به رصد نفتکش‌های چراغ خاموش کمک کند، اما در عین حال پوشش هر متر مربع از اقیانوس‌ها نیز کاری غیرممکن است.در چنین شرایطی، پس ادعای رسانه های  خارجی در داد امارهای دقیق هم زیر سوال می‌رود،
سوال بعدی ای  که در این میان مطرح می‌شود این است که با وجود این که دسترسی به آمارهای فروش نفت ایران کار چندان راحتی نست چرا هر چند وقت یکبار رسانه های  غربی این ادعا را تکرار می‌کنند و از  کاهش چشمگیر صادرات نفت میگویند و  باید دید ایا به دنبال تحریک مسئولین نفتی برای افشای آمار صادارت نفت هستند یا به دنبال تاثیرگذاری هر چه بیشتر بر روی کشورهای خریدار نفت ایران هستند تا آنها را هم از  خرید نفت ایرانی دلسرد کنند.

در پایان اما باید گفت افزون بر تمام این تحلیل‌ها نکته ای  که واضح است این است که در این شرایط حساس بهتر است که  در بازنشر اخبار رسان های غربی در خصوص اخباری مانند کاهش صادرات نفت ایران بیشتر دقت شود زیرا به نظز میرسد این مسیر بیشتردر جهات ایجادیک  یک جنگ روانی طراحی شده است تا بیان یک  واقعیت‌.
 

اختصاصی

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16291

کلیدواژه

میزان صادارت نفت ایرانی

میزان درآمد نفتی ایران

کاهش فروش نفت ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها