نفت / شناسه خبر: 16274 / تاریخ انتشار : 1398/5/15 08:15
|

ماجرای تهدیدی که عاقبت تبدیل به کابوس شد

در حالی که بعد از توقیف کشتی انگلیسی توسط ایرانیان لحن تهدید آمیز دولت انگلیس سرو صدای زیادی به پا کرده بود، حال خبر رسیده نفتکش‌های‌انگلیسی از ترس توقیف دوباره راضی به استفاده از پرچم سایر...

نفتی ها /در حالی که بعد از توقیف کشتی انگلیسی توسط ایرانیان لحن تهدیدآمیز دولت انگلیس سرو صدای زیادی به پا کرده بود، حال خبر رسیده  نفتکش‌های‌انگلیسی از ترس توقیف دوباره راضی به استفاده از پرچم سایر کشورها شده اند.

بعد از  توقیف کشتی  انگلیسی توسط نیروهای سپاه ایران در خلیج فارس، سخنگوی دولت انگلیس نیز با لحنی تهدید آمیز گفته بود: در صورتی که نفتکش این کشور رفع توقیف نشود، عواقب جدی در انتظار ایران خواهد بود.

این در حالی است که طبق اخبار رسیده، در حال حاضر کشتی‌های انگلیسی از  ترس توقیف دوباره با پرچم کشورهای دیگر در خلیج فارس تردد می‌ک‌نند و این روزها خلیج‌فارس  به کابوس دولت‌ها و دریانوردان غربی تبدیل شده است.

رسانه‌ها می‌گویند: دو هفته پیش شش نفتکش بریتانیایی با پرچم این کشور به نیت تجارت از تنگه هرمز عبور کردند که این میزان در هفته گذشته به صفر رسیده است ؛ که کارشناسان معتقدند  توقیف نفتکش بریتانیایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باعث شد که عبور و مرور برای کشتی‌های بریتانیایی تماما منتفی شود.

افزون بر این طبق گفته رسانه‌ها: از نهم جولای بسیاری از کشتی‌هایی که قصد عبور از تنگه هرمز را داشتند با پرچم «جزیره من» که یک جزیره خودمختار تحت حاکمیت انگلیس است در سامانه کشتیرانی بین المللی ثبت شدند تا با پرچم انگلیس از تنگه هرمز عبور نکنند.

تا پیش از این هر هفته حداقل چند کشتی انگلیسی از  خلیج فارس گذی می‌کردند و عجیب اما در دو هفته گذشته هیچ کشتی تحت پرچم بریتانیا از این تنگه عبور نکرده است و تنها نفتکشی که در دو هفته گذشته با پرچم بریتانیا از این تنگه عبور کرد نفتکش« استنا امپرو» بود که توسط نیروهای سپاه پاسداران توقیف شد.

از سوی دیگر نیز مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا گفت: «لندن باید از کشتی‌های خود مراقبت کند. آمریکا تلاش می‌کند تا مسئولیت‌های خود را انجام دهد، اما جهانیان نیز باید برای تداوم آزادی تردد در آبراه‌های بین‌المللی نقش خود را ایفا کنند.» این اظهارات پمپئو را باید به منزله تحقیر انگلیسی‌ها به‌عنوان سلطان دریاها در دوره‌ای طولانی دانست. هم‌اکنون این کشور فاقد توانایی حفاظت از منافع خود است. البته اکثر کشورهای غربی با شرایط مشابهی روبه‌رو هستند.

تعدادی از دولت‌های اروپایی به دنبال اعزام ناوهای خود به منطقه خلیج‌فارس هستند. تعدادی از این کشورها نیز از عدم تمایل به مداخله نظامی در خاورمیانه خبر داده‌اند. آنها خواهان کاهش تحریم‌های ترامپ و کمک به ایران برای رهایی از تحریم‌های کاخ سفید هستند. این رویکرد می‌تواند ایرانی‌ها را تشویق به افزایش اقدامات تهاجمی کند.

توقیف نفتکش بریتانیایی نشان داد که کنترل تنگه هرمز برای ایران تا چه اندازه آسان است و تهدید های توخال یدولت انگلیس و غربی ها هم تا چه اندازه تو خالی بود .

 ولی آنچه مسجل است این است که تا پایان نیافتن تنش‌ها، نفتکش‌های بریتانیایی از عبور و مرور از تنگه هرمز خودداری خواهند کرد.

 اختصاصی

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16274

کلیدواژه

نفتکش انگلیسی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها