نفت / شناسه خبر: 148860 / تاریخ انتشار : 1402/11/17 15:45
|

یک پیشنهادبهارستانی برای شرکت ملی پالایش و پخش/ ​چرا ایران واردکننده بنزین شد؟

رمصانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به ضرورت اجرای قوانین تصویب شده در برنامه هفتم توسعه و بودجه ازسوی دولت به ویژه در حوزه انرژی، گفت: بهینه‌سازی مصرف سوخت یکی از اصلی‌ترین ...

نفتی ها /رمصانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به ضرورت اجرای قوانین تصویب شده در برنامه هفتم توسعه و بودجه ازسوی دولت به ویژه در حوزه انرژی، گفت: بهینه‌سازی مصرف سوخت یکی از اصلی‌ترین مصوبات برنامه هفتم در حوزه انرژی به شمار می‌آید و به‌یقین با توجه به تاکید موکد کارشناسان، این مسئله باید جزو اصلی‌ترین اولویت‌های دولت باشد چراکه درصورت بهینه‌سازی سالانه می‌توان بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی کرد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی به ضررهای کلان اقتصادی در پی واردات بنزین اشاره کرد و افزود: در حالی این ضرر به پیکره اقتصاد کشور وارد می‌شود که با بهینه‌سازی مصرف سوخت، افزایش تنوع سوختی و استفاده از سی.ان.جی، ال.پی.جی و برق، همچنین اصلاح فنی خودروها می‌توان جلوی این زیان بزرگ اقتصادی را گرفت.

این اما در حالی است که از نگاه بسیاری عملکرد منفی جلیل سالاری در شرکت ملی پالایش و پخش و بی توجهی او به سی ان جی هم ، ایران را تبدیل به واردکننده بنزین نموده است.

سالاری دو سال پیش  گفته بود: «تبدیل یک میلیون و ۴۶۴ هزار دستگاه خودرو بنزینی به گازسوز در قانون بوده که تاکنون برای ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو عمومی انجام شده است. مابقی نیز در برنامه است که انجام شود.»
این در حالی است که در کشور ۲۶۰۰ جایگاه سی ان جی فعال است که می‌توانند روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب عرضه سی ان جی داشته باشند، اما اکنون با حدود نیمی از ظرفیت خودکار می‌کنند
حالا اما به گفته رئیس انجمن صنفی سی ان جی، خودروسازان نیز در تولید خودروهای دوگانه‌سوز باکیفیت کوتاهی کرده‌اند و قراردادی که بین وزارت نفت و ایران‌خودرو مبنی بر تولید ۴۵ هزار خودروی دوگانه‌سوز امضا شده، هیچ خروجی نداشته است و شاهد هستیم در سیاست فروش خودروسازان داخلی، خودروی دوگانه‌سوز وجود ندارد.
۲۶ ماه از وعده جلیل سالاری می‌گذرد اما نه صنعت سی ان جی توسعه‌یافته و نه مصرف بنزین کاهش یافته است؛ بااین‌وجود، او به‌جای پاسخ به عملکرد خود، خودروسازان را نشانه رفته که بنزین را هدر می‌دهند.
باوجود وارد بودن انتقادات جدی به خودروسازان، او باید پاسخ دهد چرا نتوانسته مصرف بنزین را با ابزارهای قانونی مثل توسعه ال پی جی و سی ان جی کنترل کند.
گفتنی است از سال ۱۳۹۱که مصرف سی ان جی به بلوغ خود رسید تا سال ۱۳۹۸ که پایان واردات بنزین کشور بود، این صنعت توانست روزانه به طور متوسط از واردات ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشور جلوگیری کند.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/148860

کلیدواژه

مجلس شورای اسلامی

واردکننده بنزین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها