نفت / شناسه خبر: 138807 / تاریخ انتشار : 1402/11/11 15:54
|

خریداران چینی نفت ایران مستقیما وارد مذاکره شدند/ تخفیف‌ها ادامه دارد؟

اخبار رسانه‌های خارجی و ذاخلی امروز حاکی از مذاکره مستقیم خریداران چینی نفت ایران برای گرفتن تخفیف بیشتر است، پیش از این نیز مذاکرات میان ایران و پالایشگاه‌های چینی مستقل در خصوص تغییر قیمت...

نفتی ها /اخبار رسانه‌های خارجی و ذاخلی امروز حاکی از مذاکره مستقیم خریداران چینی نفت ایران برای گرفتن تخفیف بیشتر است، پیش از این نیز مذاکرات میان ایران و پالایشگاه‌های چینی مستقل در خصوص تغییر قیمت، در اواسط دسامبر آغاز شده بود که کاهش میزان تخفیف نفت ایرانی کام خریداران چینی را تلخ نموده و باعث کاهش استقبال خریداران خصوصی چین از نفت ایران شده بود.

هر چنذ ایران همواره سعی بر این داشته است تا مشتریان قدیمی خود را حفظ کند تا بتواند در بازار جهانی نفت بفروشد؛ اما به گفته منابع آگاه، ایران خواستار تخفیف پنج تا ۶ دلاری برای هر بشکه نفت سبک برای تحویل در دسامبر و ژانویه در مقایسه با قیمت نفت برنت است. قراردادهای دسامبر و ژانویه در نوامبر با قیمت حدود ۱۰ دلار در هر بشکه ارزان‌تر از قیمت نفت برنت، توافق شده بود.

متأسفانه در حال حاضر مشتری نفت ایران بسیار محدود است و  دلخوشی‌های  بازار نفت ایران به این است که چین با بی‌اعتنایی به تحریم‌ها، نفت ما را با مقدار قابل توجهی خریداری می‌کند. اما این خرید نفت با قیمتی است که چین مشخص می‌کند و باید گفت که نفت ایران عموما در شرایط انفعال قرار می‌گیرد.

موضوع اما اینجاست که همین چند وقت پیش، پکن اعلام کرده بود اگر کشتی‌هایش متحمل حملاتی از سوی یمنی‌‌ها بشوند یا منافع این کشور به هر نحوی آسیب ببیند، از همکاری با تهران ناامید خواهد شدغ و این درخواست از سوی مقامات چینی در طول چندین نشست با مقامات جمهوری اسلامی ایران مطرح شده که در جریان این اظهارات یک مقام ایرانی که در جریان این دیدارها و گفت وگوها بود بدون این که بخواهد نامش فاش شود گفت: «اصل حرف چین این است: اگر منابع ما به هر شکلی آسیب ببیند، بر روابط تجاری ما با تهران اثر خواهد گذاشت.»

حال سوال اینجاست که چرا باید در شرایطی هر کشور به فکر منافع خودش است ایران با تخفیف بیشتر از موضع کنشگری خود کوتاه بیاید و شاید بهتر باشد که بیشتر روی این موضوع تمرکز شود که پنجره‌های حوزه سیاست خارجی خود را بازتر کند تا پای سرمایه گذاران جدیدتری به حوزه نفت باز شود.

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138807

کلیدواژه

نفت ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها