نفت / شناسه خبر: 138319 / تاریخ انتشار : 1402/9/27 12:33
|

از جزئیات اختلال در پمپ بنزین‌ها تا شاخ‌وشانه کشیدن‌ها ماجرا چیست؟

چه نامش را اختلال بگذاریم و چه هک شدن سامانه هر چه که باشد ماجرا این است که امروز بسیاری بنزین گیرشان نیامد؛ گویا در ساعات اولیه صبح امروز عملیات سوخت‌رسانی در برخی پمپ‌بنزین‌های تهران...

نفتی ها /چه نامش را اختلال بگذاریم و چه هک شدن سامانه، هر چه که باشد ماجرا این است که امروز بسیاری بنزین گیرشان نیامد؛ گویا در ساعات اولیه صبح امروز عملیات سوخت‌رسانی در برخی پمپ‌بنزین‌های تهران و برخی شهرهای دیگر کشور متوقف شد که پیگیری‌ها برای بررسی علت این توقف در حال انجام است و ظاهرا مسئولان امر جلسه‌ای در همین رابطه تشکیل دادند.

رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت در همان ساعات ابتدایی این اتفاق  در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد: کمبود بنزین و گازوئیل به‌هیچ وجه مطرح نیست و افزایش قیمتی در دستور کار نیست، این اختلال یک مشکل فنی است و موضوع اختلال در عرضه سوخت، سراسری، اما در برخی جایگاه‌ها است و علاوه بر تهران در دیگر استان‌ها نیز رخ داده است.

 و در ادامه  جلیل سالاری در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان این‌که در حال حاضر سوخت‌رسانی در برخی جایگاه‌ها به صورت آفلاین انجام می‌شود گفت: شش تا هفت ساعت زمان لازم است تا همه جایگاه‌ها وارد مدار شوند و و در حال حاضر سیستم به صورت آفلاین است و مردم می‌توانند با نرخ دوم سوخت گیری کنند. سهمیه سوخت همه افراد برقرار بوده و بعد از این‌که شرایط به حالت عادی برگشت می‌توانند از سهمیه موجود در کارت سوخت استفاده کنند.

و در انتها تقاضای سالاری از مردم این بود  که در شرایط غیرضروری به جایگاه‌ها مراجعه نکنند.

در این میان اما ادعای رسانه‌های عبری درباره حمله سایبری به سامانه سوختی ایران نیز مطرح شد، به گزارش الجزیره، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی صبح امروز دوشنبه مدعی شد که یک گروه هکری اسرائیلی، سامانه سوخت رسانی در ایران را مورد حمله سایبری قرار داده است.

در این خبر ادعا شده در نتیجه این حمله سایبری اکثر جایگاه‌های سوخت رسانی در ایران دچار اختلال شده و از کار افتاده است. روزنامه جروزالم پست نیز در خبری مدعی شد گروه هکری گنجشک درنده مسئولیت هک شدن جایگاه های سوخت در سراسر ایران را بر عهده گرفت

مشکل پمپ بنزین‌ها فنی است و ربطی به افزایش قیمت ندارد/ ادعای حمله سایبری به سامانه سوختی ایران

به دنبال انتشار این خبر  اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به صورت آفلاین انجام خواهد شد.

اما پس لرزه هک شدن پمپ‌بنزین‌ها همچنان ادامه داشت و حتی کار ب=ه شاخ و شانه کشیدن هم افتاد مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتشار توئیتی نوشت: ان شاءالله بزودی با کار جهادی فرزندان ایران، مشکل پمپ بنزین ها حل می شود.

ضمن این که  یکی از مسئولان وزارت نفت همین یک ماه پیش در صدا و سیما گفته بود امکان هک شدن سامانه سوخت وجود ندارد چون اصلا به اینترنت وصل نیست!

مشکل پمپ بنزین‌ها فنی است و ربطی به افزایش قیمت ندارد/ اسراییل  مسئولیت هک شدن جایگاه‌ها سوخت را بر عهده گرفت

موضوع عجبب بعدی اما این است ک ه بنا بر گفته برخی از زسانه ها  گروه هکری قبل از هک با ارسال اس.ام.اس به راننده های آمبولانس و آتش نشانی آن‌ها را قبل اجرای حمله سایبری جایگاه‌های سوخت، از طریق شماره اسکایپ مطلع کرد تا وقت داشته باشند بنزین بزنند.

 

روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از لحظات اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، تیم‌های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل وارد عمل شده و تصمیم‌های لازم جهت رفع اختلال و استمرار خدمات زیرساخت سوخت صورت گرفت.
با توجه به رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل، در تمامی سکوهای سوخت رسانی امکان سوخت رسانی به صورت دستی و خارج از شبکه وجود دارد و مشکل سوخت رسانی در برخی سکوها تا پایان امروز برطرف می شود و اختلال سامانه هوشمند سوخت نیز ظرف روزهای آینده برطرف می گردد.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138319

کلیدواژه

جزئیات اختلال در پمپ بنزین‌ها

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
جابر / 1402/9/29 - 00:35
از این عملیات سایبری انجام بدین مسعولین دوست دارن! میدونی چقدر بنزین لیتری3000 تو کشور فروخته شد؟
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها