نفت / شناسه خبر: 138297 / تاریخ انتشار : 1402/9/22 15:33
|

قیمت گاز داخلی، گران‌تر از گاز صادراتی است؟

درنهایت این که چرا باید قیمت گاز مایع برای بخشی از مصرف‌کنندگان، گران‌تر از قیمتی باشد که دولت در قبال صادرات آن دریافت می‌کند همچنان در هاله ای از ابهام است.

نفتی ها /با عقب‌نشینی دولت در آزاد کردن قیمت ال پی جی برای مصارف غیر یارانه‌ای، اما کمبود کپسول‌های LPG و قیمت‌های عجیب در برخی استان‌ها به‌ویژه استان‌های جنوبی مشکلات بسیاری را برای مردم رقم زد؛  با بحرانی شدن شرایط و سرد شدن هوا و از  سویی دیگر با انتقاد شدید مردم و البته برخی نمایندگان و رسانه‌ها، دولت از این تصمیم خود عقب کشید و گاز غیر یارانه‌ای را فقط ۱۰ درصد افزایش داد. انتظار می‌رفت با این عقب‌نشینی، قیمت کپسول‌های ۱۱ کیلویی گاز مایع به زیر ۱۰۰ هزار تومان کاهش یابد اما در برخی نقاط کشور همچنان کمبود گاز و گرانی آن مشهود است.
تا اینکه جلیل سالاری با بیان اینکه قیمت گاز مایع یارانه‌ای در سامانه سدف هر کیلوگرم ۲۳۰ تومان تعیین شده است که با احتساب نرخ خدمات توسط شرکت‌های گاز مایع به قیمت هر کیلوگرم ۲۵۳۶ تومان (هر کپسول ۱۱ کیلویی ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان) عرضه می‌شود، اظهار کرد: بنابراین قیمت گاز مایع غیریارانه‌ای برای هر کپسول ۱۱ کیلویی با قیمت غیریارانه‌ای با احتساب ۱۰ درصد افزایش قیمت، هر کپسول ۳۰ هزار و ۶۹۰ تومان خواهد بود.
موضوع اما وقتی جالبتر می‌شود که براساس آمارهای گمرک ایران، در ۸ ماهه نخست امسال حجم صادرات گاز طبیعی و گاز LPG کشور به ۱۴/۷ میلیون تن به ارزش ۵ میلیارد و ۸۹۲ میلیون دلار رسیده است.
از این مقدار، ۷/۶ میلیون تن به ارزش ۳/۵ میلیارد دلار از آن مربوط به صادرات گاز LPG  و ۷ میلیون تن به ارزش ۲/۴ میلیارد دلار از آن نیز مربوط به صادرات گاز طبیعی بوده است.که در این میان هر تن ال پی جی حدود ۴۶۴ دلار صادر شده است؛ یعنی کیلویی ۴۶ سنت که با دلار آزاد امروز، معادل ۲۳ هزار تومان است.

و درنهایت این که چرا باید قیمت گاز مایع برای بخشی از مصرف‌کنندگان، گران‌تر از قیمتی باشد که دولت در قبال صادرات آن دریافت می‌کند همچنان در هاله ای از ابهام است.

 

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 


 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138297

کلیدواژه

گاز صادرات

گاز صادراتی

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
ابراهیمی / 1402/9/27 - 22:38
برای یک کپسول گاز رفتم سامانه صدف ثبت نام کردم ولی بدلیل اینکه ساکن تهران هستم تایید نشد و چون مجبور بودم رفتم سمت شاداباد و اونجا یک کپسول پر کردم 500هزار تومان چطور به من دولت گاز نداد ولی دلال ها جلویه شرکت پول میگیرن و فیش خرید گاز رو بهت میدن تا بتونی گاز دریافت کنی خود دولت با تکرار اشتباهات باعث بوجود امدن فساد میشه
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها