نفت / شناسه خبر: 138176 / تاریخ انتشار : 1402/9/13 15:03
|

راه نجات از بحران ناترازی بنزین چیست؟

در حالی که مصرف بالای بنزین در کشور و در نتیجه ناترازی و واردات آن و تشدید ناترازی بنزین این روزها به یکی از مسائل مهم و بزرگترین نگرانی‌ کارشناسان حوزه انرژی تبدیل شده است؛ اما ...

نفتی ها /در حالی که این روزها مصرف بالای بنزین در کشور و در نتیجه‌ی آن ناترازی و واردات آن به یکی از مسائل مهم و بزرگترین نگرانی‌ کارشناسان حوزه انرژی تبدیل شده است؛ اما لایحه بودجه ۱۴۰۳ حاکی از افزایش ۲ میلیارد دلاری واردات بنزین نسبت به سال ۱۴۰۲ است که موضوع تشدید ‌ناترازی و واردات بنزین را برجسته خواهد نمود.

در واقع در بودجه ۱۴۰۳ بیش از ۲.۶ میلیارد دلار برای واردات بنزین در نظر گرفته شده است که بیانگر این است که ناترازی بنزین باعث نابودی بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان منابع کشور شده است و این حجم بالای واردات همانطور که در تبصره هدفمندسازی یارانه‌ها در لایحه بودجه مشخص شده است، بیانگر نیاز فوری به راهکاری برای جلوگیری از کاهش بیشتر منابع کشور برای واردات بنزین در سال های آینده است.
موضوع اما اینجاست که در این میان آیا راهکاری هم برای حل معضل ناترازی بنزین در نظر گرفته شده است؟  و چرا بر مسئله اصلاح صنعت خودرو و همچنین تنوع بخشیدن به سبد سوختی تمرکزنمی‌شود؟ چرا که صنعت خودروسازی کشور به دلیل مصرف بالای بنزین خودروهای سواری و وابستگی بیش از حد سبد سوخت کشور به بنزین در این موضوع نقش محوری دارد و افزون بر این که خودروهای مورد استفاده در کشور از نظر مصرف استاندارد نیستند و همین امر به میزان مصرف بالا کمک می کند. حتی خودروهای جدیدتر نیز مصرف بسیار بالاتری نسبت به خودروهای تولید شده در کارخانه‌های خودروسازی جهانی دارند. علاوه بر این، تعداد زیادی خودروهای فرسوده در کشور وجود دارد که باعث افزایش بیشتر مصرف بنزین می شود.
علاوه بر این موضوعی که در این میان مغفول که نه اما انجماد یافته تنوع بخشیدن به سبد سوخت و توسعه سوخت جایگزین است. این امر می تواند با استفاده از خودروهای دوگانه سوز، خودروهای هیبریدی یا خودروهای گازسوز طبیعی فشرده (CNG) در صنعت حمل و نقل کشور محقق شود. کاهش وابستگی به بنزین و افزایش استفاده از سوخت های جایگزین می تواند به طور قابل توجهی مصرف بنزین و در نتیجه کاهش واردات بنزین را کاهش دهد.
در این که اجرای این راهکارها می‌تواند به میزان قابل توجهی مصرف و وابستگی بنزین ما را کاهش دهدشکی نیست اما این که در نهایت چرا دولت سراغ پادزهرهای موقتی به جای درمان زخم رفته است جای تامل دارد.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138176

کلیدواژه

ناترازی بنزین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها