نفت / شناسه خبر: 137978 / تاریخ انتشار : 1402/8/27 16:15
|

منابع آگاه: احتمال کاهش تولید بیشتر اوپک پلاس وجود دارد

منابع آگاه با توجه به کاهش قیمت نفت، از احتمال اعمال کاهش تولید بیشتر در نشست بعدی اوپک پلاس در اواخر ماه جاری میلادی خبر دادند.

نفتی ها / پس از اینکه قیمت‌ نفت از اواخر ماه سپتامبر تقریبا 20 درصد کاهش یافت، 3 منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند، قرار است این گروه در نشست آینده خود، در مورد میزان تولید نفت و اعمال کاهش بیشتر یا نه، تصمیم‌گیری کند.

قیمت نفت برنت در ماه سپتامبر از بالاترین رقم 2023 یعنی نزدیک 98 دلار به 79 دلار در هر بشکه کاهش یافته است. با وجود افزایش قیمت ناشی از کاهش تولید گروه اوپک پلاس و جنگ در غرب آسیا، نگرانی در مورد تقاضا و احتمال مواجه با مازاد عرضه در سال آینده، قیمت‌ها را کاهشی کرده است.

روسیه و عربستان و سایر اعضای اوپک پلاس در حال حاضر متعهد هستند که روزانه 5.16 میلیون بشکه در روز یا حدود 5 درصد تقاضای جهانی از تولید خود کم کنند و این میزان را گام به گام از اواخر سال 2022 شروع کردند. این کاهش شامل 3.66 میلیون بشکه در روز کاهش تولید اوپک پلاس و کاهش 1.5 میلیون بشکه‌ای داوطلبانه عربستان و روسیه است.

یکی از منابع اوپک پلاس که نخواست نامش فاش شود، گفت، کاهش تولید موجود ممکن است کافی نباشد و این گروه احتمالا در زمان نشست این ماه خود امکان کاهش تولید بیشتر را بررسی و تحلیل خواهد کرد.

یکی از منابع آگاه اوپک پلاس گفت: « بیشتر شدن نوسانات بازار پیش از جلسه بعدی خوشایند نیست، در حالی که به طور کلی عوامل بنیادی موثر بر بازار ثابت مانده است.»

وی ادامه  داد: «وزرای (عضو) احتمالا در مورد اینکه چه کاری انجام دهیم تا ثبات بازار تضمین شود، دیدگاه‌های خود را بیان خواهند کرد.»

وزرای اوپک پلاس در 26 نوامبر نشست دارند. این گروه در حال حاضر برنامه‌ای برای کاهش تولید به میزان 3.66 میلیون بشکه در روز تا سال 2024 دارند که در نشست ماه ژوئن در مورد آن تصمیم‌گیری شده است.

حتی با وجود گزارش ماهانه اوپک که اعلام کرد، عوامل موثر بر بازار نفت با وجود حس منفی حاکم بر بازار، همچنان است، افت قیمت نفت در هفته گذشته بیشتر شد و به پیش‌بینی نسبتا بالای رشد تقاضای نفت در سال 2024 پایبند بود.

آژانس بین‌المللی انرژی هم که این هفته چشم‌انداز خود را بروزرسانی کرد، پیش‌بینی از رشد تقاضا در سال 2024 را کاهش داده و اعلام کرده که بازار می‌تواند در سه ماهه نخست با مازاد عرضه مواجه شود.

در حالی‌که سه منبع آگاه گفتند، ممکن است کاهش تولید بیشتر نیاز باشد، 2 منبع دیگر اوپک پلاس گفتند هنوز خیلی زود است که بگوییم درباره کاهش بیشتر بحث خواهد شد یا خیر. یک مبنع دیگر هم گفت، فکر نمی‌کند چنین احتمالی وجود داشته باشد و صبر کرد و دید که چه می‌شود.

اوپک پلاس، هدف قیمتی ندارد. اعضای این گروه به نفت به عنوان منبع اصلی درآمد دولت وابسته هستند.

تحلیلگران معتقدند، تمدید کاهش تولید، خطر مواجه عربستان با انقباض اقتصادی در سال جاری را تقویت می‌کند.

عربستان بارها در جلسات قبلی تاکید کرده است، خواهان تبعیت شدید سایر اعضا از کاهش تولید است تا همه در بار تولید کمتر سهیم شوند.

اوپک پلاس در آخرین نشست سیاست‌گذاری خود در ماه ژوئن بر سر ادامه کاهش عرضه تا سال 2024 موافقت کرد و عربستان نیز به کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای در روز تا پایان سال 2023 متعهد شد./فارس

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137978

کلیدواژه

اوپک پلاس

نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها