نفت / شناسه خبر: 137975 / تاریخ انتشار : 1402/8/27 13:22
|

اوجی:صادرات گاز طی سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافت| فعالیت ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در صنعت نفت

وزیر نفت گفت: صادرات گاز کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۴ میلیون تن بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۶ میلیون تن رسیده است.

نفتی ها / جواد اوجی شامگاه جمعه در ادامه سلسله نشسته‌ای تخصصی روایت پیشرفت که با هدف بیان دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه‌های نفت، اقتصاد، بهداشت و سلامت با حضور مسئولان اجرایی و طلاب در باغ موزه دفاع مقدس قم برگزار شد، بیان کرد: در حال حاضر ایران با ظرفیت ۳۳۰ میلیارد بشکه نفت رتبه اول ذخایر نفتی در جهان را به خود اختصاص داده است اما دولت سیزدهم در حوزه صنعت نفت در ابتدای کار با مشکلاتی روبرو بود و سالیانه ۴۶۰ میلیون دلار هزینه نگهداری کشتی‌های روی آب بود، امروز تولید ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در کشور رقم زده شده است.

وی با اشاره به بحران خاموشی در سال ۹۹ افزود: سال ۱۳۹۹ خاموشی‌های برق به دلیل کمبود سوخت در نیروگاه‌ها آغاز شد، دولت قبلی برای استفاده از میعانات گازی ناتوان بود اما دولت سیزدهم نه تنها از آن‌ها استفاده کرد بلکه تولید آن‌ها را به ۸۰۰ هزار بشکه رسانده. اتفاقات بزرگ و مهمی در دولت سیزدهم در صنعت نفت رقم خورده است، بر اساس آمار صادرات گاز کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۴ میلیون تن در سال بوده اما این آمار تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۶ میلیون تن رسیده است.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی مهم‌ترین دستاورد صنعت نفت دولت

وزیر نفت در ادامه با اشاره به پروژه مهم صنعت نفت کشور که همان فاز ۱۱ پارس جنوبی است، عنوان کرد: از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ «کمیته توسعه بالادستی» و نیز «کمیته توسعه میادین مشترک» در شرکت ملی نفت ایران با ریاست مدیرعامل و عضویت مدیران ارشد این شرکت آغاز به کار نموده و طی جلسات متعدد برای توسعه میادین مشترک برنامه‌ریزی جامعی انجام گرفته است علیرغم کارشکنی‌ها و فشارهای بین‌المللی، توسعه فاز ۱۱ در دولت سیزدهم به جد دنبال شد که ثمره آن انجام طرح زودهنگام تولید از فاز ۱۱ پس از ۲۰ سال است.

وی ادامه داد: در خصوص دومین سکوی تولیدی فاز ۱۱ نیز قراردادهای ساخت جکت و ساخت سکو به پیمانکاران ابلاغ شده و مناقصات کالا و فعالیت‌های مهندسی در حال انجام است.

اوجی با بیان اینکه در حوزه تولید گاز هم موفق شده‌ایم تولید روزانه‌مان نسبت به ۲ سال گذشته را به ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش دهیم، اظهار داشت: ما دولت را با ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه شروع کردیم و با تدبیر دولت و تلاش شبانه‌روزی این کسری بودجه با درآمد نفتی برطرف شد.

به گفته وی، با وجود تحریم‌ها تولیدات ما مشتریان زیادی دارد در حالی که دولت قبلی در بحث میعانات گازی ناتوان و آن حجم را روی آب راکد کرده بود، اما در دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی درستی که کردیم امروز حتی یک بشکه نفت یا میعانات راکد نداریم. بر اساس آمار از روزی که ما دولت را تحویل گرفتیم حدود ۱۳۲ طرح نیمه تمام به ارزش سرمایه‌گذاری ۲۸ و نیم میلیارد دلار در کشور وجود داشت.

افزایش درآمدهای نفتی در سایه دیپلماسی قوی و بدون توافق هسته‌ای

وزیر نفت در ادامه گزارش دو ساله صنعت نفت دولت سیزدهم بیان کرد: یکی از اقدامات ارزشمند در ۲۴ ماه گذشته، پویایی‌ و فعال شدن دیپلماسی انرژی دولت با همسایگان، کشورهای منطقه و حتی سایر کشورها در آب‌های فرا سرزمینی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بر اهمیت این دستاوردها تأکید دارند.

اوجی اظهار داشت: به رغم همه کارشکنی‌ها و تبلیغات نادرست و حتی مشکلاتی که در ابتدا دولت با آن روبرو بود توسعه کشورهای هدف صادرات نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی و تعامل با همسایگان برای رفع ناترازی گازی از جمله ترکمنستان که بعد از سال‌ها، در دولت سیزدهم بدهی گازی ایران به این کشور همسایه تسویه شد و توانست از قطع گاز استان‌های شمالی و شمال شرقی در ایام سرد سال جلوگیری کند و نتایج آن کاهش خاموشی‌ها است.

وی عنوان کرد: افزون بر صادرات نفت بدون تخفیف‌های مرسوم در شرایط تحریم، فرآورده‌های نفتی تولید شده نیز در همان منطقه به فروش می‌رسد که درآمد ارزی بیشتری برای کشور به‌دنبال خواهد داشت. طی ۲۰ ماه گذشته تبادلات نفتی ایران و ونزوئلا به ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که در پایان دولت گذشته (سال ۱۴۰۰) تنها ۶۰۰ میلیون دلار بود.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به وسعت پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای نخستین بار در دولت سیزدهم گفت: تأسیس پالایشگاه‌های فراسرزمینی یکی از اقدامات مهم وزارت نفت در حوزه نفتی و پالایشگاهی در دوره دولت سیزدهم است.

وی افزود: پالایشگاه آل پالیتو در ونزوئلا که از زمان حضور متخصصان ایران، ظرفیت تولید نفت خام این پالایشگاه به ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است برای اجرای این طرح بیش از دو میلیون‌ و ۸۰۰ هزار قطعه فنی از طریق هزار و ۶۰۰ شرکت تولیدکننده داخلی تهیه و به محل این پروژه حمل و نصب شد.


اجرای ۳۲ طرح مهم در صنعت نفت

وزیر نفت بیان کرد: ظرف ۲ سال در دولت سیزدهم ۱۳۲ طرح به بهره‌برداری رسید و علاوه بر آن ۵۰ طرح جدید به ارزش سرمایه‌گذاری ۴۷ و نیم میلیارد دلار آغاز کرده است. فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی یکی از پروژه‌های مشترک ما با قطری‌هاست.

اوجی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با میدان گازی آرش، افزود: در زمینه این میدان گازی مشترک و حساس دولت در حال رایزنی است و موضوع توسعه این میدان را از طریق شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌کند. دکل حفاری با هدف شروع عملیات توسعه در حال انجام است و شرکت نفت ایران آمادگی دارد تا عملیات حفاری را در میدان آغاز کند.

وی همچنین گزارشی از وضعیت نفت در دوره دولت دهم و یازدهم ارائه کرد و افزود: در هشت ساله دولت یازدهم و دوازدهم در مجموع وزارت نفت ۲ هزار میلیارد تومان به مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص داده بود اما در دولت سیزدهم طی ۲ سال این آمار به ۲۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.


بهره‌گیری از ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در صنعت نفت

وزیر نفت با اشاره به استفاده و بهره‌گیری صنعت نفت از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و نخبگان، گفت: مهندسان متخصص ما امروز در صنعت نفت به بلوغ خوبی رسیده‌اند و توجه به دانش‌بنیان‌ها در حوزه صنعت نفت مورد توجه قرار گرفته است، در ابتدای دولت حدود ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه صنعت نفت مشغول به فعالیت بودند اما امروز این آمار به بیش از ۶۰۰ شرکت رسیده است.

وی عنوان کرد: صدور خدمات فنی مهندسی به کشورهای مختلف جهان در دستور کار دولت مردمی قرار گرفت و امروز شاهد ایجاد پالایشگاه‌های فراملی در کشورهای مختلف جهان هستیم.

به گفته اوجی، با توجه به وجود میادین مشترک نفتی، عملیات اجرایی پروژه‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت در میادین مشترک نفت شهر، رشادت، فروزان و دهلران در کنار سایر میادین کشور در دست انجام می‌باشد. رفع موانع تشریفات گمرکی و تأمین کالای طرح توسعه میادین مشترک آبان و پایدار غرب با شرکت‌های روسی و حصول پیشرفت فیزیکی قابل توجه در اجرای این قرارداد، از دیگر اقدامات در دست انجام در میادین مشترک است.

وزیر نفت در پایان به فعالیت‌های عام المنفعه وزارت نفت اشاره کرد که طی ۲ سال به ۲۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و افزود: هم‌چنین میزان وصول درآمدهای مالی در سال ۱۴۰۱ قریب به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان توسط وزارت نفت در قالب تبصره ۱ و تبصره ۱۴ منابع مالی برای دولت تأمین شده است که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود./ایلنا

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137975

کلیدواژه

اوجی

دانش بنیان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها