نفت / شناسه خبر: 137950 / تاریخ انتشار : 1402/8/23 14:55
|

افزایش ۴۶هزاربشکه‌ای تولید و کاهش ۳دلاری قیمت نفت ایران

اوپک در جدیدترین گزارش خود از افزایش ۴۶هزاربشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران در اکتبر ۲۰۲۳ و کاهش ۳دلاری قیمت نفت سنگین ایران در این ماه خبر داد.

نفتی ها /در جدیدترین گزارش ماهیانه خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد، تولید نفت ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۳ با ۴۶ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۳.۱۱۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران در ماه اکتبر با ۳.۰۸ دلار کاهش نسبت به ماه قبل از آن به ۹۱ دلار و ۵۵ سنت رسیده است.
قیمت متوسط سبد نفتی اوپک نیز در ماه اکتبر با کاهش ۲.۸۲دلاری نسبت به ماه قبل از آن به ۹۱ دلار و ۷۸ سنت رسیده است.
کل تولید نفت خام اوپک ۸۰ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر نسبت به ماه گذشته افزایش یافته، اما تولید کشورهای مشمول قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس پایین‌تر از سطح مورد توافق بوده است.
طبق گزارش منابع ثانویه کل تولید ۱۳ عضو اوپک در ماه اکتبر به طور متوسط برابر با ۲۷.۹۰ میلیون بشکه در روز بوده است، یعنی ۸۰ هزار بشکه در روز بالاتر از ماه سپتامبر.‌تولید کشورهای آنگولا، ایران و نیجریه افزایش یافته، اما تولید در لیبی عربستان و کویت نسبت به ماه سپتامبر پایین آمده است.
علی رغم افزایش تولید نفت اوپک، کل تولید اعضای ائتلاف اوپک پلاس به غیر از لیبی، ونزوئلا و ایران که از قرارداد کاهش تولید معاف شده‌اند، هنوز هم پایین‌تر از سطح توافق شده است.
اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد افزایش اخیر صادرات نفت خام اوپک مطابق با جریان‌های فصلی بوده است. برای مثال صادرات نفت خام خاورمیانه از جمله عربستان معمولاً در تابستان و در بحبوحه تقاضای بالاتر در کشورهای حاشیه خلیج فارس کاهش یافته و بعد دوباره در ماه‌های سپتامبر و اکتبر بالا می‌رود.
در گزارش اوپک آمده است علاوه بر کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس، کاهش تولید داوطلبانه عربستان و روسیه تاثیر بسیاری در تثبیت بازارهای جهانی نفت دارد.
عربستان در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را تا پایان سال جاری میلادی ادامه داده و تولید آن در ماه آینده حدود ۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود. روسیه هم اعلام کرد صادرات نفت خود را ۳۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال جاری میلادی پایین می‌آورد./تسنیم

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137950

کلیدواژه

قیمت نفت ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها