نفت / شناسه خبر: 126904 / تاریخ انتشار : 1402/4/26 14:53
|

ماجرای پتروشیمی‌ای که بدون مجوز آغاز به کار کرد!

با خاموش شدن قیل‌وقال پتروشیمی میانکاله و در میان اخبار ضدو نقیضش، یک پتروشیمی دیگرهم قد علم کرده که به گفته بسیاری در حالی که هنوز مجوز تولیدش را به دلایل محیط زیستی نگرفته اما آغاز به کار نموده است

نفتی ها /فائزه پناهی_ با خاموش شدن قیل‌وقال پتروشیمی میانکاله و در میان اخبار ضدو نقیضش، یک پتروشیمی دیگرهم قد علم کرده که به گفته بسیاری در حالی که هنوز مجوز تولیدش را به دلایل محیط زیستی نگرفته اما  آغاز به کار نموده است.
مردم منطقه حالا معترضند  و این سوال برایشان مطرح شده است که چرا در حالی که خودشان دنبال آب برای مصارف کشاورزی هستند و سال‌هاست حتی مجوز حفر چاه برای کشاورزی در این منطقه صادر نشده، پتروشیمی نمین باید در دشت ممنوعه ویلکیج (آبی بیگلو) که بحران آب دارد، مستقر شود؟ حتی بر فرض سودآوری این پتروشیمی، ابهام در تأمین منابع آبی آن، سودآوری پروژه را در بلندمدت زیر سوال می‌برد.
از سویی دیگر طبق پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان شهر نمین پنج الی هفت سال آینده با کمبود شدید آب برای تامین آب شرب مواجه است ممکن است اردبیل هم به جمع استان‌هایی که با بحران آبی مواجه‌اند اضافه شود و سوال اصلی اینجاست که با آغاز این بحران آب  سرنوشت این پتروشیمی با این همه هزینه چه خواهد شد؟
مشکل بعدی اما بحرانی‌تر است، در کنار تهدید کم آبی و سرو صدای آزار دهنده این مجتمع اما نزدیک بودن این واحد صنعتی به  منطقه مسکونی هم مشکل‌ساز است،  طبق اعلام فعالان محیط زیست نمین، با کوچک‌ترین خطا و پیش‌آمدی در این نقطه از نمین در همان دقایق اولیه حداقل جان نیمی از مردم منطقه از بین می‌رود. این در حالی است که پیش‌تر هشدارهای لازم به سرمایه‌گذاران این پروژه و البته مسئولان مربوطه در نمین داده شده بود؛ و آیا راه‌اندازی و فعالیت پتروشیمی نمین به اندازه‌ای سودده و توسعه‌محور است که جان ۱۴ هزار نفر به خطر انداخته شود؟
علاوه بر مشکلات محیط‌زیستی احداث پتروشیمی که مهم‌ترین آن از بین رفتن منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی است، به‌خطر افتادن سلامتی مردم و ابتلای افراد به سرطان، یکی دیگر از نگرانی‌هاست. سعید جعفری، فعال‌اجتماعی شهر نمین، مهم‌ترین مشکل احداث این پتروشیمی را بالا رفتن آمار ابتلا به سرطان در این شهر و استان اردبیل می‌داند و به هم‌میهن می‌گوید: «همان سال ۹۷ که اقدامات اولیه احداث این پتروشیمی زده شد ما خیلی پیگیری کردیم که اجرایی نشود، اما تهدید شدیم.»
حالا شواهد نشان می‌دهد که ظاهرا زور مجریان این طرح به مردم، فعالان اجتماعی و مخالفان رسیده و فعالیت‌هایی در این زمینه در حال شکل‌گیری است، اما چشم امید ساکنان شهر نمین و استان اردبیل به پیدا کردن راه‌حلی برای جلوگیری از پیشرفت فعالیت‌های این پتروشیمی است.
بی‌شک یک از دلایلی که سبب شد ماجرای احداث پتروشیمی میانکاله ملغی شود، حمایت مردم و رسانه‌ها بودکه حالا به نظر می‌رسد این موضوع هم باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد و تا قبل از صرف هزینه های بیشتر فکر به حال این موضوع نمود ضمن این که این که اصلا چگونه یک مجتمع پتروشیمی توانسته در فاصله کوتاه ۸۰۰ الی ۵۰۰ متری شهری ساخته شود هنوز در هاله ای  از ابهام است!

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/126904

کلیدواژه

پتروشیمی نمین

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
سیّدمحمّدزعفرانچی / 1402/4/28 - 19:46
شاید اشکال از درگاه ملّی مجوزها بوده
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها