نفت / شناسه خبر: 126787 / تاریخ انتشار : 1402/4/12 15:12
|

عایدی ۳۰۰ میلیون دلاری با استحصال اتان از ۹ پالایشگاه پارس جنوبی

وزیر نفت گفت: با اجرای طرح استحصال اتان از ۹ پالایشگاه پارس جنوبی، سالانه ۱.۱ میلیون تن اتان استحصال می‌شود که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور عایدی دارد.

نفتی ها /جواد اوجی وزیر نفت، امروز در مراسم امضای موافقت‌نامه طرح افزایش استحصال اتان ۹ پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی بین شرکت ملی گاز و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) عنوان کرد: هم‌اکنون روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی از ۲۹ فاز دریایی و ۱۳ پالایشگاه خشکی برداشت می‌کنیم که با راه‌اندازی فاز ۱۱ در آینده‌ای نزدیک این میزان بیشتر نیز خواهد شد.

وی افزود: اشاره کردم که این گاز غنی است یعنی شامل هیدروکربن‌های مختلف و با ارزش از جمله اتان است، در حال حاضر ۶۶ درصد از اتان موجود در گاز غنی تولیدی از پارس جنوبی به اصطلاح اتان‌گیری می‌شود.

اوجی گفت: اتان می‌تواند خوراک صنایع پایین‌دستی شود و به توسعه زنجیره ارزش کمک و آن را تکمیل کند ولی هم‌اکنون بخشی از اتان تولیدی در خط لوله مصرف می‌شود و می‌سوزد.

وزیر نفت گفت: اولین پروژه استحصال اتان در پالایشگاه پارسیان نیز توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خط‌شکنی شد و ما امیدواریم این پروژه نیز به خوبی اجرایی و تکمیل شود.

وی گفت: با اجرای این طرح، ۱.۱ میلیون تن اتان استحصال می‌شود که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور عایدی دارد، مطالعات این طرح آغاز شده و انشاالله دو تا سه ماه آینده وارد فاز اجرایی می‌شود.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/126787

کلیدواژه

پالایشگاه پارس جنوبی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها