نفت / شناسه خبر: 116431 / تاریخ انتشار : 1402/3/7 15:14
|

مصرف بالای سوخت درخودروهای داخلی "سیاست‌های غیرقیمتی" محسوب نمی‌شود؟

موضوع اصلی در واقع اینجاست که مسئولان حوزه انرژی در کشور باید بدانند که دیگر باید دست از راه‌حل‌های آزموده شده و بی فایده بکشند و هنوز هم معلوم نیست که چر اقدامی کارآمد برای پیشگیری از ...

نفتی ها /چندی قبل جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره ناترازی بنزین و احتمال وارداتش خبر داد و عنوان نمود باید با اعمال «سیاست‌های غیرقیمتی» و نیز «با استفاده از فناوری‌های جدید» جلوی  مصرف بی رویه و قاچاق سوخت گرفته شود.
موضوعی که همان موقع هم مورد انتقاد رسانه‌های داخلی قرار گرفت و گفته شد؛ صرفا صحبت کردن از راه‌حل‌های بی‌فایده و اعلام روند فزاینده ناترازی چه نتیجه‌ای را قرار است به ما بدهد؟ مسئولان همواره ضمن گزارش ناترازی‌ها، فقط از افزایش میزان عرضه صحبت می‌کنند و هیچ‌گاه اشاره‌ای به میزان تقاضا یا الگوی مصرف متقاضیان نمی‌کنند.
همچنین باید از مسئولانی مانند آقای سالاری پرسید چگونه می‌خواهید با استفاده از سیاست‌های غیرقیمتی جلوی قاچاق بنزین را بگیرید؟ اصلا در طی سال‌های گذشته مگر از سیاست قیمتی استقاده شده که حالا از سیاست غیرقیمتی به عنوان راه حل صحبت می‌کنید؟
موضوع اصلی در واقع اینجاست که  مسئولان حوزه انرژی در کشور باید بدانند که دیگر باید دست از راه‌حل‌های آزموده شده و بی فایده بکشند و هنوز هم معلوم نیست که چر اقدامی  کارآمد برای پیشگیری از مصرف بالای سوخت و قاچاق آن صورت نکرفته است؛ در حالی که طبق برآوردها از سال جاری تراز بنزین ایران منفی شده است، یعنی مصرف از تولید پیشی  گرفته ولی هنوز هم با این که سوخت پاک و ارزان سی‌ان‌جی ظرفیت بالایی برای جایگزینی با بنزین داشته و می‌تواند ناترازی بنزین را حل کند هنوز انگونه که باید  جدی  گرفته نشده است...
از سویی دیگر ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشورضمن انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی با طرح این پرسش که آیا تولید خودروهایی که دو برابر خودروهای خارجی سوخت مصرف می‌کنند باعث افتخار است اظهار داشت: وجود خودروهای فرسوده‌ای که بیش از استاندارد سوخت مصرف می‌کنند درست نیس و  اگر حرف از مدیریت مصرف می‌زنیم باید در مصرف سوخت خودروها نیز به این مهم توجه کنیم.
در نهایت این که هنوز چه اقدامی در جهت کاهش مصرف سوخت در کشور شده یا خواهد شد هنوز هم با ورود به ماه سوم سال ۱۴۰۲ درهاله‌ای از ابهام است و دولت هنوز هم که هنوز است تصمیم و عزمی راسخ در جهت پیگیری از مصرف بالای سوخت در کشور دیده نشده و در واقع هنوز معلوم نیست این سیاست‌های  غیر قیمتی جه زمانی پیاده خواهند شد!

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/116431

کلیدواژه

نقشه جدید برای جبران ناترازی بنزین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها