نفت / شناسه خبر: 116420 / تاریخ انتشار : 1402/3/6 08:51
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از پیشنهاد توزیع رایگان CNG تاادعای بی نیازی عراق از گاز ایران!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخستین حاشیه  این هفته "نفتی‌ها" را با خبری از جمع آوری کارت سوخت آغاز می‌کنیم؛ همشهری آنلاین نوشت: سخنگوی اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور گفت: استقبال مردم در استفاده از کارت سوخت شخصی برای سوختگیری بنزین آزاد بیشتر شده اما فرایند جمع آوری کارت آزاد جایگاه ها نیاز به فرآیندی ۶ ماهه دارد.

جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌های بنزین برای محدودتر شدن استفاده از این کارت‌ها در جایگاه‌های سوخت تهران با هدف مدیریت بهینه مصرف بنزین طرحی بود که از روز یکشنبه ۲۷ فروردین امسال آغاز شد، اما اجرای این طرح در آغاز با نارضایتی مردم همراه شد چرا که طبق عادت تقریبا بیشتر مردم از کارت بنزین جایگاه های سوخت استفاده می کردند و همین موضوع موجب شده بود تا کارت سوخت با خود به همراه نداشته باشند.

اما با وجود گذشت بیش از یک ماه رضا نواز، سخنگوی اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور از استقبال بیشتر مردم در استفاده از کارت سوخت شخصی خبر داد و گفت: روند استفاده از کارت شخصی برای سوختگیری بنزین با نرخ آزاد (۳۰۰۰تومانی) رو به افزایش است و خوشبختانه بیشتر مردم به سمت استفاده از کارت شخصی روی آورده اند البته هنوز به طور کامل این موضوع اتفاق نیفتاده است و ما باید آرام آرام به سمتی حرکت کنیم که ۹۰ درصد سوختگیری آزاد از کارت شخصی افراد باشد نه کارت آزاد جایگاه ها. ما باید طی یک فرآیند چندین ماهه به این سمت حرکت کنیم.

نواز ادامه داد: اینطور نیست که جمع آوری کارت های سوخت آزاد جایگاه ها و محدود کردن آن به یک کارت یک شبه اتفاق بیفتد و طبق قانون تا شهریور ماه برای این کار فرصت هست. تغییر عادت مردم برای استفاده از کارت شخصی خود و محدود کردن کارت جایگاه ها نیاز به فرآیندی ۶ ماهه دارد و نمی توان به یکباره از آنها خواست شیوه ای که سال ها انجام داده اند را کنار بگذارند و عادات خود را تغییر دهند.

سخنگوی اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور همچنین گفت: اوایل اجرای طرح به خاطر نبود کارت شخصی و استفاده از کارت آزاد جایگاه، صف های شلوغی تشکیل می شد و گله و شکایات زیادی هم وجود داشت که تمام آن را ثبت می کردیم و به مسئولان انتقال می دادیم و مشکلات کوچکی که وجود داشت را یک به یک حل می کردیم، هنوز هم همین کار را انجام می دهیم ولی خوشبختانه بعد از گذشت بیش از یک ماه الان در شرایط ممتعادلی قرار داریم و تعداد تماس ها و نارضایتی ها و شکایات مربوط به نبود کارت سوخت جایگاه به شدت کاهش پیدا کرده است و به خاطر استفاده مردم از کارت سوخت شخصی یک نوع همدلی و همکاری بین مردم در سوختگیری ایجاد شده است.

وی همچنین افزود: ما به مرور تعداد کارت های سوخت را در جایگاه های پرتردد کلانشهرها افزایش دادیم و همزمان از مردم خواستیم تا از کارت سوخت های خودشان استفاده کنند تا توانستیم مشکلات را مدیریت کنیم. الان در تمام جایگاه های سوخت به جز استان‌های مرزی که الگوهای بومی در آنها اجرا می شود، همه جایگاه های سوخت کارت آزاد دارند. سعی ما این بوده در تمام استان ها به جز استان های مرزی، حداقل یک کارت باشد و در جایگاه های پرتردد سکوها دو کارت نیز دارند. به مرور که استفاده مردم از کارت شخصی بیشتر شود اگر در هر جایگاه یک کارت سوخت آزاد هم وجود داشته باشد مشکلی به وجود نمی آید اما الان به یکباره نمی توانیم کارت ها را حذف و محدود به یک کارت کنیم.

نواز گفت: توصیه ما این است که مردم همکاری با جایگاه داران را در استفاده از کارت سوخت شخصی ادامه دهند چون به گفته مسئولانی که کارت سوخت را صادر می کنند ۹۰ درصد مردم کارت سوخت دارند. اگر این تعداد از مردم کارت شخصی خود را برای سوختگیری آزاد استفاده کنند ۱۰ درصد باقی مانده به راحتی می توانند از کارت آزاد جایگاه ها استفاده کنند.

حاشیه بعدی این هفته هم ادعای بی نیازی عراق از گاز ایران می‌پردازد. سایت خبری انرژی اینتلیجنس ادعا کرده با به نتیجه رسیدن چند پروژه‌ گازی عراق، این کشور از سال 2026 از واردات گاز ایران بی نیاز می شود.اخیرا ادعا شده که با به نتیجه رسیدن پروژه‌های گازی عراق، این کشور از سال 2026 به بعد از واردات گاز از ایران بی نیاز می‌شود.

پس از روسیه عراق بیشترین میزان گاز فلر شده را در جهان دارد و سالانه 4 میلیارد دلار از ایران گاز وارد می‌کند.
حملات راکتی در کنار بحران شیوع ویروس کرونا در عراق و بحران سیاسی در این کشور باعث شده تا تکمیل 3 پروژه گازی این کشور با تأخیر مواجه شوند.
 دولت عراق قرار است تا چند روز دیگر برای توسعه چند پروژه گازی با شرکت توتال انرژیز فرانسه قرارداد چند میلیارد دلاری امضا کند که بخشی از این قرارداد مربوط به جمع آوری گاز فلر در چند میدان نفتی عراق است./فارس

حاشیه سوم هم پیشنهاد توزیع رایگان  CNG می‌پردازد.  رئیس هیئت مدیره انجمن CNG گفت: پیشنهادی به دولت ارائه کرده‌ایم که به‌مدت ۳ سال توزیع رایگان CNG صورت بگیرد تا مردم به تبدیل خودروهای خود به دوگانه‌سوز رغبت نشان دهند؛ این پیشنهاد هم‌اکنون در سازمان برنامه‌وبودجه درحال بررسی است.

علی محمودیان، رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به‌طور میانگین مصرف بنزین در کشور بین شش تا هفت درصد رشد سالانه دارد و اکنون متوسط مصرف روزانه بنزین به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است.
وی افزود: از ابتدای سال ۱۳۸۲ پروژه‌ای در کشور کلید خورد که به‌واسطه آن بحث دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزینی مطرح شد، پروژه بی‌نظیر و مؤثری که موجب شد تا سال ۱۳۹۰، روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز CNG در بخش حمل‌ونقل کشور جایگزین مصرف روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین شود.
محمودیان با بیان اینکه "مصرف بنزین که در سال ۸۳ بالغ بر ۶۱ میلیون لیتر در روز بود با اجرای این طرح، در سال ۹۰ به ۶۰ میلیون لیتر در روز رسید"، گفت: با رشد ۸برابری نرخ CNG در سال ۹۰ و کاهش فاصله قیمتی بنزین و CNG، جذابیت رشد مصرف CNG برای مصرف‌کننده کاهش پیدا کرد و شاهد بودیم که از سال ۹۰ به بعد، دوباره رشد مصرف بنزین ادامه یافت و در زمان حاضر نگرانی برای تأمین منابع مالی برای تأمین بنزین کشور وجود دارد به‌طوری که پیش‌بینی شده است امسال ۲ میلیارد دلار نیاز در این بخش وجود داشته باشد.
رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته با اشاره به مصوبه شورای‌عالی اقتصاد مبنی بر تبدیل یک میلیون و ۲۰۶ هزار خودروی دوگانه‌سوز در سال ۹۸ گفت: متأسفانه این مصوبه آن‌طور که باید اجرایی نشد و اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانستیم امروز ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین را صرفه‌جویی کنیم.
محمودیان خاطرنشان کرد: با وجود آنکه متقاضیان متعددی در صف تبدیل خودروهای خود هستند، کار به‌کندی صورت می‌گیرد و از آبان سال گذشته، مطالبات پیمانکاران این طرح پرداخت نشده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن CNG با تصریح به اینکه "به‌طور میانگین ۵۰ درصد ظرفیت جایگاه‌های CNG و حتی در برخی از شهرها ۷۰ درصد این ظرفیت خالی است"، گفت: ۱۵ هزار جایگاه CNG در روسیه وجود دارد در حالی که این عدد در ایران تنها ۲۵۰۰ جایگاه است که ۵۰ درصد آن نیز بلااستفاده مانده است.
وی اضافه کرد: به‌عبارتی با نبود سی‌ان‌جی سالانه شش میلیارد دلار را از دست می‌دادیم و این موضوع بیانگر اهمیت نقش CNG در کشور است؛ اگر مصرف روزانه CNG را با استفاده از زیرساخت‌های موجود از ۲۳ میلیون مترمکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب برسانیم، ۱۰ میلیارد دلار سالانه صرفه‌جویی ارزی برای کشور به‌ارمغان می‌آوریم.
رئیس هیئت مدیره انجمن CNG کشور تصریح کرد: پیشنهادی به دولت ارائه کرده‌ایم که به‌مدت ۳ سال، توزیع رایگان CNG صورت بگیرد تا مردم به تبدیل خودروهای خود به دوگانه‌سوز رغبت نشان دهند و با این روش می‌توانیم از ظرفیت‌های خالی جایگاه‌های عرضه CNG استفاده و بخش قابل‌توجهی از ناترازی بنزین را رفع کنیم.
وی ابراز کرد: این پیشنهاد هم‌اکنون در سازمان برنامه‌وبودجه درحال بررسی است و احتمال تأیید و تصویب آن هم وجود دارد./تسنیم

حاشیه آخر این هفته هم به خبر ماجرای افزایش قیمت بنزین  می‌پرد ازد.

برخی از رسانه‌ها و سایت‌های خبری امروز اعلام کردند که احتمالا قیمت بنزین از ابتدای خرداد ماه افزایش پیدا می‌کند. اما آیا ماجرای افزایش قیمت بنزین جدی است؟

چندی پیش شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت بنزین مطرح شد. موضوع تکراری که دولت و مجلس بار‌ها آن را تکذیب کرده‌اند. آخرین خبر در این زمینه به ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ باز می‌گردد.
هنگامی که تصویر بی‌مهر و امضایی که صرفاً متنی بی‌پایه و اساس بود، دست به دست شد و در آن از عرضه بنزین در تمام جایگاه‌ها با نرخ جدید خبر می‌داد. متنی که اعلام می‌کرد قیمت بنزین سهمیه‌ای پنج هزار تومان و قیمت بنزین آزاد ۷۵۰۰ تومان می‌شود.
در این خبر آمده بود که دولت افزایش قیمت سه مرحله‌ای بنزین را در ماه‌های فروردین، تیر و آذر انجام می‌دهد و میزان سهمیه‌ها به روند سابق توزیع می‌شود. همچنین افزایش مبلغ بنزین در فصل‌های بعدی در زمان خود اطلاع‌رسانی می‌شود.
هر چند این خبر بیشتر شبیه به شایعه بود، اما از آن‌جایی که مسئولان دولت، برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌های نزدیک به دولت در حال مانور دادن روی رکوردشکنی مصرف بنزین، افزایش قاچاق سوخت و مقصر جلوه‌دادن مردم در این زمینه بودند نگرانی‌ها از افزایش قیمت بنزین در مردم به‌وجود آمد.
اما هم قبل از انتشار این خبر و هم بعد از آن، بار‌ها دولت و نمایندگان مجلس اعلام کردند که دولت و مجلس هیچ برنامه‌ای برای افزایش و تغییر قیمت بنزین ندارند و قیمت بنزین تغییر نمی‌کند.
حمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در این باره به ایلنا توضیح داد که تغییر قیمت بنزین امکان‌پذیر نیست و سهمیه مردم همان ۶۰ لیتر سابق در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد دولت از محل منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تغییر چندانی نکرده است گفت: با این حساب دلیلی برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.
حسینی تصریح کرد: یکی از نشانه‌های اصلی برای تغییر قیمت بنزین، درآمد دولت حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است که با پیگیری‌ها از لایحه تصویب شده دولت برای سال آینده مشخص شد این عدد در سال آینده تغییر محسوسی نکرده است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ ندارد.
حمید حسینی درباره آینده پیش روی بنزین بیان کرد: ما برای عبور از مشکل افزایش مصرف بنزین دو راه حل بیشتر نداریم یا باید شروع به واردات کنیم که امسال نیز به یک میلیارد دلار اعتبار برای واردات بنزین و گازوئیل در بودجه پیش‌بینی شده و یا روش‌هایی برای صرفه جویی و جلوگیری از قاچاق بکار ببندیم.
البته لازم به ذکر است که راه‌حل‌های پیشنهادی نیز با ابهاماتی همراه است. چراکه ایران در حال حاضر با واردات هر تن بنزین ۱۵۰ دلار بالاتر از نرخ جهانی نسبت به واردات این محصول اقدام می‌کند. اقدامی که به نظر می‌رسد توجیه اقتصادی ندارد. همچنین درباره جلوگیری از قاچاق سوخت نیز باید گفت قاعدتا مردم قادر به قاچاق سوخت نیستند و این موضوع از طرق دیگری دنبال می‌شود. حتی مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در این باره گفت: عمده قاچاق گازوئیل در ایران مربوط به نیروگاه‌ها است و هیچ نظارتی بر آن انجام نمی‌شود. او با اشاره به «حساب‌سازی و فاکتو درست کردن» اعلام کرد تانکر‌ها گازوئیل را در نیروگاه‌ها تخلیه نمی‌کنند. بر این اساس یک و نیم میلیارد لیتر، آمار رسمی قاچاق سالانه سوخت مایع در نیروگاه‌ها است./آفتاب نیوز

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/116420

کلیدواژه

حاشیه‌های نفت و انرژی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها