نفت / شناسه خبر: 116376 / تاریخ انتشار : 1402/3/1 14:47
|

چرا ایران همچنان خارج از گود ماجرای صادرات ال‌ان‌جی است؟

این روزها تب و تاب بازار خرید و فروش گاز مایع (ال ان جی) حسابی داغ شده و چشم‌انداز روشنی برای کشورهای دارای ذخایر ال ان جی ترسیم می‌شود اما گویا این پویایی هنوز به بازار گازی ما نرسیده است!

نفتی ها /در حالی که  چندی قبل مرکز داده‌های مؤسسه ردیابی حمل‌ونقل دریایی"رفینیتیو "در گزارشی اعلام نموده، تقاضا برای گاز طبیعی مایع (ال ان جی) به بالاترین حد خود رسیده است و تب و تاب بازار خرید و فروش گاز مایع (ال ان جی) حسابی داغ شده و چشم‌انداز روشنی برای کشورهای دارای ذخایر ال ان جی ترسیم می‌شود اما گویا این پویایی هنوز به بازار گازی ما نرسیده است!

 در واقع درست جایی که انتظار می‌رفت ایران نیز با وجود داشتن دومین ذخایر گازی در جهان سهمی در این بازار داشته باشد ، اما متاسفانه آنقدر که   قطر همسایه جنوبی ایران، با بهره‌برداری از میدان مشترک پارس جنوبی به بزرگترین صادرکننده ال ان جی تبدیل شد در کشور خود ما  جنب و جوشی مشاهده نمی‌شود.

اما ماجرا کمی انسوتر  هیجان‌انگیزتر است  گفته می‌شود قطر قرار است طی دو تا سه سال آینده ظرفیت تولید ال ان جی خود را تا ۶۰ درصد افزایش دهد. با این حساب فاصله پیشرفت ایران با قطر در این میدان روز به روز بیشتر می‌شود و  این در حالی است که ما هنور جدای از سرمایه  با چالش فقدان تکنولوژی و صدا البته دانش فنی  برای پاسخگویی به تامین نیاز داخل مواجهیم، پروژه‌های توسعه ال‌ان‌جی در کشور متوقف مانده و ورود سرمایه به کشور همچنان منوط به توافقات و برجام است و برنامه‌های صادراتی فقط روی کاغذ باقی است ...

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/116376

کلیدواژه

صادرات ال‌ان‌جی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها