نفت / شناسه خبر: 116318 / تاریخ انتشار : 1402/2/25 16:01
|

چرا سی‌ان‌جی ناجی "واردات بنزین" نشد؟

طبق آمار منتشر شده هم‌اکنون به‌ صورت میانگین روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۱) نیم درصد رشد نشان می‌دهد!

نفتی ها /طبق آمار منتشر شده هم‌اکنون به‌ صورت میانگین روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۱) نیم درصد رشد نشان می‌دهد، از سویی دیگر علی اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های به‌تازگی از توقف تولید در بخش خودروهای پایه‌گازسوز خبر داده است.
موضوع اما اینجاست که این رشد جزئی و توقف تولید در حالی رخ داد که کشور بیش از هر زمان دیگری به یک سوخت جایگزین برای  کنترل مصرف بنزین نیاز دارد  و کشور یا در حال واردات بنزین است یا به گفته مدیران مربوطه درشرف واردات بنزین است.
و عجیبتر این است  که چرا تا به اکنون سیاست توسعه صنعت سی‌ان‌جی در حوزه انرزی ما  و در دولت جدید چندان جدی گرفته نشده است و اوضاع به گونه ای رقم خورده است که سیاست‌گذاری‌های اشتباه صنعت CNG را به مرز ورشکستگی کشیده است و با توجه به مزیت نسبی کشور در دارا بودن منابع عظیم گازی و وجود شبکه گسترده خطوط انتقال گاز، متاسفانه طی سال‌های اخیر در هر دو حوزه عرضه و تقاضای CNG روندی راکد یا حتی کاهشی داشته‌ایم.
رشد مصرف بنزین در کشور عددی غیرمنتظره است، سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، معادل ۲۱ درصد رشد مصرف داشتیم. امسال نیز با گذشت ۴۹ روز از سال جدید، با رشد ۱۰ درصدی، بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که میزان تولید نیز همین مقدار است. هرچند که تا کنون واردات بنزین اتفاق نیفتاده اما این مساله چندان دور از ذهن نیست به همین دلیل سیاست توسعه صنعت سی‌ان‌جی در دستور کار دولت قرار گرفته است و حتی  با کمترین تقاضای جایگاهداران که  موافقت سازمان برنامه و بودجه و معاونت برنامه ریزی وزارت نفت با پیشنهاد سازمان حمایت است" موافقت نشده  و  جایگاهداران نگران تکرار تصمیم اشتباه و مخالفت با پیشنهاد کارشناسی ارائه شده سازمان حمایت توسط سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۳۹۹ هستند که در اینصورت قطعا جایگاهها به دلیل ناتوانی در پرداخت حقوق پرسنل و قبوض برق و گاز و سایر هزینه ها، خود به خود تعطیل خواهند شد.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/116318

کلیدواژه

واردات بنزین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها