printlogo


اصرار بر حذف سوخت LPG از سبد سوختی کشور از کجا آب میخورد؟
اصرار بر حذف سوخت LPG از سبد سوختی کشور از کجا آب میخورد؟
کد خبر: 38806 تاریخ: 1399/5/6 08:16
هر چند همان زمانی هم که بحث بر سر CNG و LPG شدن خودرو ها مطرح بود، شنیده ها از سرمایه‌گذاری یک آقازاده در کارخانه تولید مخازن CNG در کشور آلمان و کره حکایت داشت ...

نفتی ها /چند روز پیش یکی از مسئولین وزارت نفت در خصوص حذف گاز مایع LPG از سبد سوختی کشور توضیحاتی را ارائه داده و گفته است: باتوجه به افق و چشم انداز توسعه گازی در کشور توجیه چندانی برای سوخت LPG در کشور وجود ندارد و در حال حاضر هم  در برنامه های بالادستی  پیش نویس  حذف  LPG  تنظیم شده اما نهایی نشده است و بعید می دانم امسال اجرایی شود.
اما در حالی که نامی از این مقام مسئول در رسانه هایی که این خبر را کار کرده اند منتشر نشده،  چندین ماه پیش بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی دوگانه‌سوزکردن خودروهای عمومی گفته بود: «برای خودروهای گازوئیلی نیز تلاش می‌شود تا LPG یا همان گازمایع جایگزین شود، زیرا هزینه را به نصف کاهش می‌دهد».
این پیشنهاد وزیر نفت در همان زمان هم با استقبال کارشناسان مواجه شد و معتقد بودند، با توجه به این موضوع که  سالانه ۱۰ میلیون تن LPG مازاد بر مصرف و صادرات در کشور تولید می‌شود، نیاز است تا وزارت نفت اقدام به استفاده از این سوخت در اتوبوس‌ها کرده و از ضررهای ناشی از سوختن آن در فلرها و تزریق در خط لوله جلوگیری کند.
علاوه بر این با زمستان سختی که در سال گذشته داشتیم و مشکل کمبود گازی که شرکت گاز با آن مواجه شده بود و با افت فشار، گاز لازم برای اتوبوسهای CNG سوز تامین نشد و عملا بخشی از ناوگان اتوبوس رانی و بـه تبع آن حمل و نقل شهری زمین گیر شده بودند و در این میان وجود lNG میتوانست کمک شایانی به صنعت حمل و نقل داشته باشد.
از سویی دیگر با افزایش قیمتی که بنزین سال گدشته تجربه کرد اگر مسیر CNG سوز کردن اتومبیل ها هم با این شتاب ادامه یابد روزگاری را تصور کنید که بیش از یک میلیون اتومبیل CNG سوز در شهری مثل تهران وجود داشته باشد. با یک حساب سر انگشتی بـه حدود ۱۰۰۰ جایگاه CNG در سطح شهر تهران نیاز خواهد بود که با تمام توان گاز را از لوله ها می مکند و بـه مخازن ماشین ها تزریق می کنند. جدای از نیاز بـه حدود ۵ مگاوات توان اضافی در شبکه برق «که خدا میداند از کجا باید تامین شود» فشار بی امان این جایگاه ها بـه شبکه گاز قطعا بـه افت فشار منجر خواهد شد. بـه این آش شله قلمکار سرمای زمستان را که همه ی ساله بیشتر هم میشود، اضافه کنید تا ببینید چه بلای خانمان سوزی با اجرای این پروژه بـه اصطلاح ملی در راه اسـت.
اما نکته بعدی  این  است که چرا درباره حذف این سوخت در این برهه سخن به میان آمده قدری عجیب است، زیرا این اظهار نظرات در حالی شنیده می‌شود که شرکت ملی گاز کشور و وزارت نفت چند ماهی است که به شدت به بی برنامه‌گی و بلاتکلیفی در حوزه صادارت گاز متهم هستند و به نظر می‌رسد این وزارت‌خانه کارهای مهمتر و حیاتی تری نسبت به حدف این نوع از سوخت از چرخه داشته باشد.
هر چند همان زمانی هم که بحث بر سر CNG  و LPG شدن خودرو ها مطرح بود، شنیده ها از سرمایه‌گذاری یک آقازاده  در کارخانه تولید مخازن CNG در کشور آلمان و کره حکایت داشت ...

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک مطلب: http://naftiha.ir/News/38806.html