هزینههای حمل و نقل محمولههای گاز طبیعی مایع (الانجی) به بالاترین حد خود در حدود هشت ماه گذشته رسیده است، زیرا همزمان با تحولات جاری خاورمیانه، کشتیهای بیشتری به سمت آسیا حرکت میکنند.
نفتی ها / آژانس قیمت گذاری «اسپارک کامادیتیز» اعلام کرد نرخ حمل و نقل اقیانوس اطلس برای کشتیهایی با موتورهای دو زمانه با قابلیت حمل ۱۷۴۰۰۰ متر مکعب الانجی که رایجترین نوع کشتی در بازار است، روز دوشنبه، ۵۱ هزار و ۷۵۰ دلار در روز ارزیابی شد که بالاترین میزان از سوم اکتبر است.
نرخ حمل و نقل اقیانوس آرام برای همین کلاس کشتی نیز افزایش یافت و «اسپارک»، روز دوشنبه آن را ۳۶ هزار و ۷۵۰ دلار در روز ارزیابی کرد که بالاترین نرخ از ۲۵ اکتبر بود.
قاسم افغان، تحلیلگر این آژانس گفت: این افزایش در نرخ جهانی حمل و نقل الانجی، عمدتا به دلیل محدودیت دسترسی به کشتیها بوده که به نوبه خود ناشی از تغییر سیگنالهای قیمتگذاری برای محمولههای آمریکا است. این افزایش نرخ به دلیل واکنش بازار به تحولات خاورمیانه، تشدید شده است.
قراردادهای اخیر مصر برای خرید ۱۶۰ محموله الانجی تا سال ۲۰۲۶ نیز باعث افزایش تقاضا برای کشتیها شد. با گسترش ناوگان جهانی و افزایش قیمتهای تحویلی در اروپا و تشویق محمولههای آمریکا به ماندن در اقیانوس اطلس به جای سفر به آسیا، نرخ حمل محمولههای الانجی در فوریه، به پایینترین حد در پنج سال اخیر رسیده بود. متوسط زمان کوتاهتر سفر باعث افزایش دسترس پذیری کشتیهای حمل گاز مایع شد.
افغان گفت: با این حال، در دو هفته گذشته، تحویل الانجی به اروپا و آسیا به میزان مشابه، سودآور شده است، بنابراین، محمولههای فوری به دلیل وضعیت اخیر خاورمیانه، برای سفر به آسیا از طریق دماغه امید نیک تشویق شده اند که میانگین زمان سفر را افزایش داده و کشتیهای موجود را برای اجاره کاهش داده است.
سه منبع تجاری گفتند که هزینه های بیمه کشتیهای الانجی که از تنگه هرمز عبور میکنند، نیز افزایش یافته است و یکی از این منابع افزود: نرخ ریسک جنگ از زمان آغاز درگیری میان «اسرائیل» و ایران، تا پنج برابر افزایش یافته است.
بر اساس گزارش رویترز، حدود ۲۰ درصد از جریان تقاضای جهانی برای نفت و گاز از مسیر تنگه هرمز عبور می کند که بین ایران و عمان واقع شده است. قطر که یکی از بزرگترین صادرکنندگان الانجی جهان است، تقریبا همه عرضه خود را از این مسیر ارسال میکند./ایسنا