نفتی ها /در ماههای اخیر، جایگاهداران سوخت CNG با چالشی جدی در زمینه کارمزدهای خود مواجه شدهاند. محسن جوهری، رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی CNG کشور، اعلام کرده است که تفاوت بین افزایش کارمزد ۷۰ درصدی و ۴۰ درصدی از ابتدای سال جاری، منجر به زیانی حدود ۱.۴ همت (هزار میلیارد تومان) برای جایگاهداران شده است.، با کسر دو ماه پایانی سال، این عدمالنفع به ۱.۲ همت کاهش مییابد.
این ارقام نشاندهنده فشار اقتصادی قابلتوجهی بر جایگاهداران CNG است؛ در حالی که هزینههای عملیاتی و نگهداری این جایگاهها بهطور مداوم در حال افزایش است، کارمزدهای تعیینشده توسط دولت بهنظر میرسد که با این افزایشها همخوانی ندارد. جوهری با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی هزینهها، تأکید کرده است که کارمزدهای فعلی پاسخگوی این هزینهها نیست و این موضوع میتواند به تعطیلی بسیاری از جایگاهها منجر شود.
سؤال اصلی اینجاست: آیا تصمیمات دولتی در تعیین کارمزدها با واقعیتهای اقتصادی و نیازهای جایگاهداران همخوانی دارد؟ بهنظر میرسد که عدمتوجه به افزایش هزینهها و تعیین کارمزدهای نامتناسب، نهتنها به زیان جایگاهداران منجر شده، بلکه میتواند تأثیرات منفی بر زنجیره تأمین سوخت و در نهایت مصرفکنندگان داشته باشد.
با توجه به اهمیت استراتژیک سوخت CNG در سبد انرژی کشور و نقش حیاتی جایگاهداران در تأمین این سوخت پاک، ضروری است که دولت با بازنگری در سیاستهای کارمزدی، تعادلی بین منافع اقتصادی جایگاهداران و سیاستهای کلان انرژی ایجاد کند. در غیر این صورت، ادامه این روند میتواند به بحران در بخش توزیع سوخت CNG و افزایش نارضایتی عمومی منجر شود.
لینک مطلب: | http://naftiha.ir/News/281728.html |