موضوع گم شدن سالانه حدود یک میلیارد لیتر سوخت مایع نیروگاهی در مسیر انتقال و قاچاق آن، یکی از مسائل مهمی است که اخیراً در سطح نهادهای دولتی و مجلس ایران مورد بحث قرار گرفته است؛ گویا ...
نفتی ها /موضوع گم شدن سالانه حدود یک میلیارد لیتر سوخت مایع نیروگاهی در مسیر انتقال و قاچاق آن، یکی از مسائل مهمی است که اخیراً در سطح نهادهای دولتی و مجلس ایران مورد بحث قرار گرفته است؛ گویا این سوخت که برای تأمین انرژی نیروگاههای حرارتی تخصیص داده میشود در بخشهای مختلف از جمله انتقال به مرزها و استفاده در شناورهای دریایی دچار انحراف میشود.
گزارشها نشان میدهد سالانه حدود یک میلیارد لیتر سوخت نیروگاهی در ایران در مسیر انتقال گم شده یا بهصورت قاچاق از کشور خارج میشود. نعمتالله نجفی، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، با تأکید بر ناکارآمدی نظارت سیستمی و عدم اتصال سامانههای حملونقل دریایی و جادهای، این مسئله را به ضعفهای ساختاری و دخالت عوامل انسانی مرتبط دانسته است.
در همین راستا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جریان نشست نظارتی اخیر، از عدم اجرای قوانین توسط نهادهای مسئول انتقاد کرد و خواستار اقدامات قاطع برای رفع این چالش شد. این در حالی است که قاچاق سوخت از طریق خودروهای مرزی و شناورهای دریایی، علاوه بر تحمیل خسارات اقتصادی، میتواند امنیت انرژی کشور را در فصل سرما با چالش مواجه کند.
به نظر می رسد از مخازن شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی که سوخت مایع نیروگاه ها بارگیری می شود و تا زمان رسیدن به نیروگاه و ورود این سوخت به مخازن نیروگاه ها، نه شرکت ملی پخش و نه مالکان نیروگاه ها، مسئولیت سوخت را در این حدفاصل به گردن نمی گیرند؛ از اینرو لازم است بیش از گذشته، مسئولان در خصوص احجام گسترده سوختی که در مسیر نیروگاه ها منحرف می شوند، شفاف سازی کنندکمااینکه قاچاق سوخت، علاوه بر تحمیل خسارت اقتصادی به کشور، با کاهش منابع حیاتی برای نیروگاهها، ریسک بحرانهای انرژی را افزایش میدهد. این مسئله در شرایط فعلی که تأمین انرژی در فصل سرد بسیار حیاتی است، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.