نفتی ها /در حالی که بسیاری از راهکارهایی مانند بهینه سازی مصرف بنزین،ماننده اتمام پالایشگاهها، خروج خودروهای اسقاط و ورد خودروهای جدید، تغییر سیستم موتورهای ساخت داخل و جلوگیری از قاچاق و توسعه ناوگان هوایی و ریلی برای حل ناترازی بنزین میگویند هنوز هم بسیاری از کارشناسان به دنبال راهکاریقیمتی برای این معضل هستند.
افزون براین، وقتی موضوع کمبود عرضه بنزین در شهریورماه و مسئله ایجاد صفهای طولانی پشت پمپ بنزینها در شهرهای شمالی کشور به خصوص در ایام آخر ماه صفر که در رسانهها و فضای مجازی مطرح شد برخی مدعی شده اند که دولت سیزدهم عمداً در شهریورماه بنزین وارد نکرده است تا این مشکلات برای دولت چهاردهم ایجاد شود؛ اما نکته مهمی که باید به منتقدان مطرح کرد این است که دولت چهاردهم از مرداد ماه تشکیل شد و مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش نیز از ابتدای شهریورماه بر مسند این شرکت نشست.
در همین رابطه عماد رفیعی کارشناس حوزه انرژی نیز در گفت وگو با رسانه ملی با اشاره به وضعیت تولید و واردات بنزین گفته است: در سال ۱۴۰۲ تولید بنزین در پالایشگاههای نفتی کشور حدود ۱۰۲ میلیون لیتر بوده است و با مخلوط کردن ریفورمیت با نفتا توانستیم تولید بنزین را به حدود ۱۱۲.۵ میلیون لیتر در روز برسانیم.
وی ادامه داد: اما میانگین مصرف بنزین در سال گذشته حدود ۱۱۸ میلیون لیتر در روز بوده است. که بر این اساس ۵ میلیون لیتر بنزین کسری در سال گذشته داشتیم. اما این ناترازی در شهریورماه که فصل سفرهای تابستانی است افزایش مییابد.
رفیعی با اشاره به اینکه در شهریور ماه سال جاری دو روز تعطیل هم وجود داشت موجب شد تا سفرها نسبت به سال گذشته افزایش یابد که مصرف بنزین در شهریورماه به ۱۴۲ میلیون لیتر نیز رسید؛ با این حال در این ایام به طور مقطعی واردات بنزین به روزانه ۳۰ میلیون لیتر نیز رسید تا کمبودی از نظر تأمین بنزین ایجاد نشود.
اما به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی در کنار موارد گفته شده قیمتها نیز باید اصلاح شوند و نمیتوان تجربه غلط سالهای گذشته را به زمان حال تعمیم داد و میتوانیم صراحتا به مردم بگوییم که افزایش قیمت بنزین خواهیم داشت ولی صرف افزایش حقوق کارمندان دولت میشود
حسینی خاطرنشان کرد: با استفاده از این محل برای افزایش حقوق کارمندان دولت، بازنشستگان و.... جامعه خواهد پذیرفت زیرا وقتی حقوق کارمندان دولت افزایش پیدا کند این امکان فراهم میشود که در شش ماهه دوم پالایشگاهها حقوق پرسنل خود را افزایش دهند و قیمت بی معنی بنزین برطرف میشود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی در خاتمه اضافه کرد: دولت میتواند در این شرایط اجازه ورود بنزین سوپر را دهد زیرا هم اکنون بسیاری خودروهای گران قیمت که با بنزینهای معمولی مشکل دارند و اگر بخش خصوصی به این مساله ورود پیدا کرده و بنزین سوپر تولید کند فشار کمتری به دولت وارد کند. همچنین دو پالایشگاه نیمه تمام وجود دارد که دولت باید برای تکمیل آنها اهتمام کند تا باری از دوش خود برای تولید بنزین بردارد.
لینک مطلب: | http://naftiha.ir/News/270638.html |