نفت / شناسه خبر: 95519 / تاریخ انتشار : 1401/11/10 13:31
|

روایت درجازدن یک پروژه /اشتراک نظر درباره احداث مجتمع‌های پتروشیمی‌ در فارس شکل گرفت ؟

بیشتر از یک دهه از تصویب پروژه احداث پتروشیمی‌های فارس می گذرد اما علی‌رغم نیاز مبرم اقتصاد کشور به محصولات این حوزه، کماکان این ۱۱ طرح‌ همچنان در نقطه شروع خود مانده اند.

نفتی ها /بیشتر از یک دهه از تصویب پروژه احداث پتروشیمی‌های فارس می گذرد اما علی‌رغم نیاز مبرم اقتصاد کشور به محصولات این حوزه، کماکان این ۱۱ طرح‌ همچنان  در نقطه شروع خود مانده اند.
موضوع اما اینجا است که از همان  ابتدای طرح احداث این پتروشیمی‌ها، کارشناسان امر اعلام کردند که از این پروژه ها با مشکلات تأمین خوراک، تأمین آب مورد نیاز و جانمایی نادرست مواجه هستند و هرچه پیش رفت این مشکلات نه تنها حل نشد بلکه با خشکسالی فارس و نیاز به تامین آب مورد نیازعرصه برای ساخت پتروشیمی در استان تنگ تر شد البته این تنها مشکلات پیش روی پتروشیمی ها نبود.
در چند سال گذشته خبرهایی از انتقال پتروشیمی و نیروهای کار از فارس به شهرهای جنوبی کشور هم به گوش رسید. البته برخی هم از نداشتن اراده سرمایه گذار برای احداث و راه اندازی پتروشیمی های فارس خبر دادند و گفتند که راه اندازی پتروشیمی صرفه اقتصادی برای سرمایه گذار ندارد و هزینه خرید تجهیزات پتروشیمی‌ها بالاست.
در مردادماه سال جاری بود که محمدهادی ایمانیه استاندار فارس اعلام کرد: برنامه ریزی شده تا ۴۰ پروژه کلان فارس مجدداً مورد بررسی قرار گیرد و درراستای رفع مشکلات آنها اقدام شود. از مهمترین پروژه هایی که باید صورت گیرند احداث پتروشیمی است لذا باید گفت آخرین وضعیت احداث پتروشیمی در شهرستان‌های داراب، فیروزآباد، فسا، جهرم، کازرون و نورآباد ممسنی بررسی و تصمیمات لازم برای طراحی و احداث درراستای فعال شدن ساخت پروژه ها اتخاذ شده است.
بر اساس آنچه که اعلام، مقرر شد که پتروشیمی فیروزآباد که در همان زمین مسطح و فنس‌کشی شده ۲۰۰ هکتاری با جذب سرمایه‌گذاربرای احداث شهرک صنایع پایین دستی پتروشیمی آغاز شد، در مورد پروژه داراب نیز بیان شد که شرایط برای جذب سرمایه‌گذار فراهم است.
آنطور که مسئولان استانداری فارس اعلام کردند در رابطه با احداث پتروشیمی فسا و جهرم هم مقرر شد که مرز مشترک این دو شهرستان زمینی برای احداث پتروشیمی در نظرگرفته شود اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس  آخرین وضعیت پتروشیمی‌های استان بیان کرد: طی این سال‌ها احداث پتروشیمی‌های فارس شامل داراب، فسا، جهرم و فیروزآباد با مشکلات و چالش های زیادی مواجه بوده و برخی بر این باور بودند که احداث این پتروشیمی‌ها صرفه اقتصادی ندارد و سرمایه گذار حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیست.محمود رضایی با اشاره به طرح موضوعاتی مانند جانمایی نامناسب این پتروشیمی‌ها گفت: با طرح این موضوع چاره اندیشی برای رفع آن آغاز شد که در نهایت مقرر شد که دو پتروشیمی جهرم و فسا در مرز مشترک این دو شهرستان، پتروشیمی داراب در مکان معین و پتروشیمی فیروزآباد با احداث شهرک پتروشیمی در پایین دست راه اندازی شود. از سوی دیگر باید گفت زیرساخت ها طراحی شده و طی چند مدت اخیر با پیگیری های انجام شده طراحی های لازم برای زیرساختها انجام و مقرر شده که عملیات اجرایی مطابق جانمایی های جدید آغاز شود.
وی با بیان اینکه احداث این پتروشیمی ها توسط قرارگاه خاتم در حال پیگیری است، اظهارکرد: با اقداماتی که طی چند مدت اخیر در راستای جانمایی های جدید، تامین آب، خوراک و... انجام شد به طور حتم راه اندازی این پروژه‌ها نسبت به گذشته شدنی‌تر است همچنین باید گفت که بی شک نیروهای متخصص برای پتروشیمی ها در استان فارس وجود دارد که این امر در زمینه اشتغالزایی توفیقات بسیاری را به همراه دارد.

حالا اما رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس با اشاره به نشست اخیر این مجمع با معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه درباره طرح‌های پتروشیمی استان، مطلوب نمایندگان در این چهار شهرستان بود، شاید قبل از آن یک پیشنهاد مشترک وجود نداشت اما در این نشست توانستیم به اجماع نظر برسیم.

وی بیان کرد: انتظار داریم هر چه سریعتر تأمین خوراک این پتروشیمی‌ها به تصویب برسد و پس از آن سرمایه‌گذارانی که انگیزه برای انجام سرمایه‌گذاری در این زمینه دارند کارشان را شروع کنند؛ این مطالبه به حقی است که باید اتفاق بیفتد.
نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کلنگ‌زنی‌ها انجام شده و برخی از این پتروشیمی‌ها در بورس هستند و سهامشان به فروش رفته است.

حال باید دید در نهایت چه سرنوشتی در انتظار این ۱۱ پتروشیمی نو پا اما کهنسال خواهد بود.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95519

کلیدواژه

مجتمع‌های پتروشیمی‌

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
مریم / 1402/10/11 - 11:29
لحظه شماری میکنید که سرطان و ام اس در خونتون رو بزنه نه؟ اشتغال؟ بری دستفروشی بکنی بهتره که برای یه چندرغاز پول ماهیانه بچه هات و نوه هات و خودت در به در بیمارستان و شیمی درمانی باشید. اینا کار نیست کار واقعی حرفه و مهارته . هرکی تنبله دنبال اینه که یه کارخونه ای پتروشیمی چیزی زده بشه بره سرکار واسه حقوق ماهیانه و تهش هم مثه عموی من به چهل سال نرسیده سرطان بگیره و فوت کنه . یکم آینده نگر باشید ببینید اروپا و کشورهای پیشرفته صنایع مرگبارشون رو برونسپاری میکنن ما هم تو هر شهر یه خط تولید سرطان داریم
rateup 0
 ratedown 1

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها