نفت / شناسه خبر: 95383 / تاریخ انتشار : 1401/11/2 15:01
|

فرصت‌سوزی نفتی ایران این بار آتش به خرمن‌مان نزند!

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با سیاست‌های انزواطلبانه‌ای که دولت سیزدهم در فروش نفت پیش گرفته بوی یک فرصت‌سوزی دیگر هم به مشام می‌رسد، اما این بار اوضاع قدری پیچیده‌تر است....

نفتی ها /مدتی است که با کاهش اپیدمی کرونا و بازگشت چین به عرصه اقتصادی و عرضه نفت شیل آمریکا بازار خریدوفروش نفت رونق چشم‌گیری گرفته، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با سیاست‌های  انزوا طلبانه‌ای  که دولت سیزدهم در فروش نفت پیش گرفته بوی یک فرصت سوزی دیگر هم به مشام می‌رسد...

طبق گزارشی که این هفته سازمان اوپک منتشر کرد متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۲ با رشد حدود هفت درصدی روزانه دو میلیون و ۵۵۴ هزار بشکه بوده است. علاوه بر این، قیمت نفت ایران هم نزدیک ۴۳ درصد رشد کرد و به‌طور میانگین در محدوده ۱۰۰ دلار قرار گرفته است.
با این حال با توجه به ادامه تحریم‌ها و سیاست‌هایی که روسیه در ارزان‌فروشی نفت به مشتریان ایران داشت، وزارت نفت چاره‌ای نداشت جز اینکه با تخفیف‌های ویژه‌ای محموله‌های نفتی را به چین و هند برساند. تخفیف‌هایی که به گفته کارشناس‌ها در مقاطعی بیش از ۴۰ دلار در هر بشکه بوده است و حالا طبیعی است که با بی‌اعتنایی دولت به احیای برجام و تداوم تحریم‌های نفتی در نهایت با فرض رکوردشکنی قیمت نفت سود آن حداقل در جیب ایران نرود.

این فرصت سوزی اما جایی دردناکتر می‌شود که با دور جدید  تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شد بازار دلار هم تکان خواهد خورد وبا توجه به ادامه این شرایط طبیعی است که در صورت بازماندن ایران از فروش نفت، خزانه دولت خالی از ارز بماند و با ادامه روند صعودی قیمت ارز، شرایط اقتصادی برای مردم سخت‌تر از گذشته هم شود.

حالا تحرکات در بازار ارز آغاز شد و نرخ دلار در بازار آزاد نزدیک به ۲۰۰۰ تومان افزایش یافته و پیش بینی بازارها در ایران با چاشنی بدبینی همراه شده است و به نظر می‌رسد با کنار گذاشته‌شدن نفت از محموله‌های صادراتی ایران، در روزهایی که طلای سیاه در اوج قرار می‌گیرد دولت ایران صرفاً باید نظاره‌گر بازار بماند.

در واقع حذف نفت معنایی جز کاهش منابع ارزی و به تبع آن افزایش قیمت دلار ندارد. حال با توجه به تنظیم بودجه انبساطی و پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر ثبت تورم ۴۰ درصدی در سال آینده، پیامد چنین سیاست‌هایی را درعمل فقط باید در سفره مردم مشاهده کنیم.

امید است مسولین امر با توجه ویژه به این موضوع تمهیدات لازم را برای پیش‌گیری از این فرصت سوزی بی‌اندیشند.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95383

کلیدواژه

فرصت سوزی نفتی ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها