نفت / شناسه خبر: 95283 / تاریخ انتشار : 1401/10/20 15:35
|

پشت‌پرده زمستان سخت مردم اروپا را جدی بگیریم

در دولت گذشته شرکت ذخیره‌سازی گاز بدون هیچ دلیل منطقی توسط وزارت نفت وقت منحل شد و در ۸ سال گذشته هیچ توجهی به پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز نشد!

نفتی ها /در روزهایی که علی‌رغم پیش‌بینی بسیاری از مردم جهان علی‌الخصوص خاورمیانه، کشورهای اروپایی توانسته‌اند از پس زمستان سرد بربیایند؛ ارثیه دردسرساز زنگنه برای دولت سیزدهم خبرساز شده است.
اما راز این موفقت چه بود؟در میان کشورهای اروپایی برای مثال هلند ۴۰ درصد مصرف گاز در فصل سرما را از محل ذخیره‌­سازی تأمین می‌­کند یا مثلاً میانگین اتحادیه اروپا ۲۵ درصد است، یعنی ۲۵ درصد گاز مصرفی فصل سردشان را از محل ذخیره ­سازی تامین می‌کنند، یا  در کشوری مثل آلمان و فرانسه، سهم گاز از کل سبد انرژی ۱۷ و ۱۴ درصد است، یعنی برای تامین پایدار بخش کوچکی از سبد انرژی خود اقدام به ذخیره‌سازی گاز کرده‌اند.حتی کشورهای تولید­کننده بزرگ گاز مثل آمریکا و روسیه نیز خودشان یک ذخیره­‌سازی گسترده­‌ای را ساماندهی کرده‌اند و ۱۹ و ۱۶ درصد از گاز موردنیاز خود در اوج سرما را از محل ذخیره‌سازی تامین می‌کنند.
نکته اما اینجاست که با این که در ایران، گاز بخش اعظم سبد انرژی کشور را تشکیل می‌دهد و حتما باید برای تامین پایدار آن در پیک سرما، به پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز توجه ویژه‌ای شود، در دولت گذشته شرکت ذخیره‌سازی گاز بدون هیچ دلیل منطقی توسط وزارت نفت وقت منحل شد و در ۸ سال گذشته هیچ توجهی به پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز نشد!
در واقع یکی از اتفاقات تلخی که در صنعت نفت زیاد رخ می‌دهد، بحث تغییر استراتژی است. در صنعت نفت شاهد بوده‌ایم که به راحتیِ تغییر برنامه، راهبرد و استراتژی هم تغییر می­‌کند. هر کسی می‌­آید برای خودش یک نقش نجات‌دهندگی قائل است و ترجیح می‌­دهد ریل را عوض کند در حالی که این ریل­‌ها با مطالعه و هوشمندانه گذاشته شده است.
حالا اما موضوع مهم این است که از این به بعد قرار است طبق چه روالی پیش برویم، در حالی که دولت جدید در این زمینه قدم هایی برداشته است اما باید سریع‌تر در این حوزه گام برداریم،به گفته مهدی هاشم‌زاده، کارشناس حوزه انرژی، گزارش ناترازی گاز که از سوی کمیسیون انرژی در آبان ماه امسال مطرح شد سه نکته مهم را در برداشت که یکی از این موارد  موضوع ذخیره سازی گاز بود. در رابطه با ذخایر موجود، ما حدود ۳.۵ میلیارد مترمکعب مخازن ذخیره سازی در سراجه و شوریجه داریم که در پیک مصرف گاز حدود ۳۵ میلیون مترمکعب روزانه برای حدود دو ماه پیک سرما، امکان برداشت گاز را خواهیم داشت. از زمستان سال گذشته نیز دو الی سه تا طرح جدید در حال ساخت است که سال آینده اجرایی خواهد شد و مجموعا حدود ۳ میلیارد مترمکعب ذخیره‌سازی رو افزایش می‌دهد ولی باید با توجه به منطق اقتصادی مرتبط با ذخیره سازی گاز، میزان ذخیره سازی افزایش بیشتری پیدا کند زیرا این حجم ذخیره سازی به یک درصد کل گاز تولیدی کشور هم نمی‌رسد.

به گفته هاشم‌زاده این مساله درآمد بسیار خوبی برای کشور خواهد داشت و منابع بسیار خوبی برای آن پیش بینی شده که باید مورد توجه قرار بگیرد، همچنین با توجه به موضوع افت فشار و افزایش مصرف می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم معمولا در فصل گرم حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت داریم که با ذخیره سازی آن می‌توانیم اقدامات مثبتی را انجام دهیم.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95283

کلیدواژه

پشت پرده زمستان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها