نفت / شناسه خبر: 84492 / تاریخ انتشار : 1401/8/9 17:12
|

سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنعت نفت اثرگذار است؟

ثبت زیان ۷۴۰ میلیارد تومانی توسط شرکت‌های نفتی، این ابهام را بوجود آورده است که آیا بانک‌ها تمایلی سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد دلاری در صنعت نفت دارند؟

نفتی ها /هفته گذشته بود که مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه از تشکیل یک کنسرسیوم برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز خبر داد. بر اساس اظهارات میرکاظمی، کنسرسیومی از بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و سایر شرکت‌های پیمانکاری تشکیل شده و قرار است این کنسرسیوم ۲۷ میلیارد دلار در پروژه‌های صنعت نفت و گاز کشور سرمایه‌گذاری کند.

میرکاظمی همچنین با تاکید بر زودبازده بودن سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز، اعلام کرد که این سرمایه در کمتر از یک سال به سرمایه‌گذاران برمی‌گردد.

با این حال بررسی‌های تجارت‌نیوز حاکی از آن هستند که شرایط شرکت‌های نفتی از نظر سوددهی به هیچ عنوان قابل قبول نیست و مشخص نیست که اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر زودبازده بودن سرمایه‌گذاری در این صنعت چه مبنایی دارد.

زیان ۷۴۰ میلیارد تومانی شرکت‌های نفتی

بررسی‌ها نشان می‌دهند که از میان ۱۹ شرکت نفتی ایران، ۶ شرکت زیانده هستند و باقی آنها نیز سودهای اندکی را به ثبت رسانده‌اند.

به طوری که مجموع زیان این ۶ شرکت به ۷۸۰ میلیارد تومان می‌رسد و در مقابل ۱۹ شرکت سودده، در مجموع فقط ۴۰ میلیارد تومان سود ساخته‌اند. بنابراین شرکت‌های نفتی در مجموع تراز منفی ۷۴۰ میلیارد تومانی را از منظر سودسازی رقم زده‌اند.

این درحالی است که دولت در گزارش‌های خود، درآمدهای حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در پنج ماه نخست امسال را حدود هشت برابر سال گذشته اعلام کرده است.

علت زیان شرکت‌های نفتی چه بود؟

کارشناسان عقیده دارند که علاوه بر موضوع تحریم‌ها، یکی از دلایل مهم زیان‌های سنگین شرکت‌های نفتی، دولتی بودن آنها است. شرکت‌های دولتی و مدیران آنها راندمان و بهره‌وری پایینی دارند و نتیجه فعالیت آنها چیزی جز هدررفت سرمایه و بودجه شرکت‌های نفتی نیست.

در این شرایط، به نظر نمی‌رسد شبکه بانکی کشور انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نفتی داشته باشند. چرا که بعید است این سرمایه‌گذاری به مثابه خصوصی شدن شرکت‌های نفتی باشد و اصل مشکل که همان مدیریت دولتی است، پابرجا خواهد ماند.

بانک‌ها تمایلی به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نفتی دارند؟

این بی میلی بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در حوزه نفت را مدیران بانکی نیز تایید کرده‌اند. به طوری که دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با تاکید بر بی اطلاعی بانک‌ها از تشکیل کنسرسیومی توسط سازمان برنامه به تجارت نیوز اعلام کرد که اقدامات قبلی سازمان برنامه و بودجه در زمینه وام کرونا باعث شده که بانک‌ها دیگر به این سازمان اعتماد نداشته باشند.

زیرا سازمان برنامه و بودجه که ضامن وام‌ها کرونا بوده، نتوانسته به عهد خود پایبند باشد و با وجود اینکه قسط این وام‌ها از یارانه وام‌گیرندگان کم شده اما مبلغ آن به حساب بانک‌ها واریز نشده است.

سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد دلاری اثرگذار است؟

کارشناسان عقیده دارند که سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز نمی‌تواند تاثیر چندانی در این صنعت داشته باشد. چرا که این سرمایه‌گذاری غیراصولی است و با نقش دولتی سرمایه‌گذار نباید انتظار رعایت اصول را در این زمینه داشت. زیرا بخش عمده تصمیم‌گیری‌ها بر اساس نظر و رانت نمایندگان مجلس و دولتمردان مردان است./تجارت نیوز

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/84492

کلیدواژه

مسعود میرکاظمی

سرمایه‌گذاری بانک‌ها

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها