نفت / شناسه خبر: 84422 / تاریخ انتشار : 1401/7/26 15:50
|

هشدار بهارستانی‌ها درباره ایجاد چالش جدی در تامین گاز!

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه مسئولان کشور به ناترازی اذعان دارند، گفت: همه قوا بدانند ناترازی‌ها تهدید هستند و در صورت رسیدگی نشدن به آن، منجر به بحران‌های امنیتی می‌شوند.

نفتی ها /فائزه پناهی_علی رغم وعده همین چند روز  پیش وزیر نفت مبنی بر تامین گاز و سوخت زمسنانی و ایجاد تدابیر و برنامه‌ریزی‌های لازم، طبق گزارش کمیسیون انرژی مجلس، با توجه به شروع افت فشار در مخازن گازی میدان پارس جنوبی و ادامه روند افزایشی مصرف، چالش جدی برای تأمین گاز طبیعی در آینده بسیار نزدیک وجود خواهد داشت.

در همین راستا مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۶ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور را قرائت کرد.

در بخشی از این گزارش آمده: اگر چه  منابع فراوان قابل استحصال گاز طبیعی و توسعه آن سبب شده است تا در دو دهه گذشته عرضه گاز طبیعی به منظور تأمین نیاز کشور به طور متوسط سالانه ۷ درصد افزایش یابد، اما در سوی مقابل برنامه ریزی مناسبی برای مهار رشد افسارگسیخته تقاضا و مصرف گاز طبیعی در بخش‌های مختلف کشور صورت نگرفته است.

علی رغم آنکه ما رتبه سوم بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان را داریم، اما با توجه به شروع افت فشار در مخازن گازی میدان پارس جنوبی و ادامه روند افزایشی مصرف، چالش جدی برای تأمین گاز طبیعی در آینده بسیار نزدیک وجود خواهد داشت. این موضوع در سال‌های اخیر به خصوص در فصول سرد سال با افزایش تقاضای بخش خانگی برای گرمایش ایجاد می‌شود، به نحوی که تنها در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲ میلیارد لیتر گازوئیل نفت کوره با ارزش ۵ میلیارد دلار برای جبران کمبود گاز در نیروگاه‌ها سوزانده شده است، در حال جاری نیز علی رغم کاهش و قطع گاز در بخش‌های مختلف صنعت، در مواقعی کاهش صادرات و مصرف مقادیر بیشتر نفت کوره در مقایسه با گذشته اعمال خاموشی در صنایع و بخش‌های خانگی محتمل است.

در عین حال فریدون حسنوند هم با بیان اینکه همه مسئولان کشور به ناترازی اذعان دارند، گفت: همه قوا بدانند ناترازی‌ها تهدید هستند و در صورت رسیدگی نشدن به آن، منجر به بحران‌های امنیتی می‌شوند.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که موضوع فلر در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه آمده اما نتایجی در بر نداشته است و یکی دیگر از مسائل افزایش متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی است که باید از ۳۸ درصد به حداقل ۵۰ درصد افزایش پیدا کند و این در حالی است که  در زمستان و تابستان بیشترین هنر مدیران ما مدیریت مصرف و نه کاهش ناترازی و کم کردن فاصله آن است. مدیریت مصرف به معنای تعطیلی کارخانجات، اماکن تجاری و بسیاری از مجموعه‌هایی است که می‌تواند آسیب‌های سیاسی و اجتماعی به همراه داشته باشد.

مورد بعدی  اما این است که  صندوق توسعه ملی فرزند صنعت نفت است، اگر نفت و ارزآوری آن نباشد چیزی به عنوان صندوق توسعه نیز وجود ندارد اما امروز صندوق توسعه تبدیل به رقیب و دشمن توسعه صنعت نفت شده است. تنها جایی که سهمی از درآمدهای صندوق توسعه ندارد دو وزارت‌خانه نفت و نیرو است لذا باید مجلس در بودجه سال آینده سهمی از این صندوق به میزان حداقل ۳۰ درصد برای مجموعه صنعت نفت و گاز اختصاص دهد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به  طرح دوفوریتی کمیسیون انرژی بیان کرد: در نشست سران قوا موضوع ناترازی‌ها مطرح شود تا همه قوا بدانند ناترازی‌ها تهدید هستند و در صورت عدم مدیریت به بحران‌های امنیتی تبدیل می‌شوند.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/84422

کلیدواژه

چالش جدی در تامین گاز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها