نفت / شناسه خبر: 84347 / تاریخ انتشار : 1401/7/18 09:05
|

هدف از اعمال محدودیت دریافت بنزین چیست؟

در میان تکذیب‌های مسئولین و تاییدهای مردم و رسانه‌ها، اما کم‌کم و استان به استان سقف سوخت‌گیری در برخی استان‌ها به ۳۰ لیتر رسید و حالا ...

نفتی ها /در میان تکذیب‌های مسئولین و تاییدهای مردم و رسانه‌ها، اما کم‌کم و استان به استان سقف سوخت‌گیری در برخی استان‌ها به ۳۰ لیتر رسید و حالا  در برخی استان‌ها امکان سوخت‌گیری چه سهمیه نرخ اول و چه نرخ دوم به سقف ۳۰ لیتر کاهش یافته که گا‌ها  حتی در برخی جایگاه‌ها  باعث ایجاد تراکم شده است.

از سویی دیگر اما مسئولین در کنار این تکذیب‌ها و تردیدها چند باری هم عنوان نمودند که  این طرح در شهرهای مرزی آن هم برای پیشگیری از قاچاق سوخت اعمال شده است؛ اما این در حالی است که این طرح تا شهرهای شمالی کشور و حتی تا چند جایگاه سوخت در شهرهای مرکزی از جمله قم هم اجرا شده،در ثانی در هر حال با قاطعیت نمی‌توان گفت که کاهش سهمیه منجر به جلوگیری از قاچاق می‌شود، اگر هم قاچاقی در استان‌های مرزی صورت گیرد محدود است. قاچاق سوخت بنا به گفته مسئولین از جمله فرمانده مرزبانی، ریاست مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مسئولین نظارتی و امنیتی از مبادی دیگری مثل خط لوله و لنج و به مقدار زیاد انجام می‌شود، هرچند ما بشدت مخالف قاچاق سوخت حتی یک سی‌سی و به هر طریق هستیم، اما برای جلوگیری از قاچاق از مسیر دیگری باید ورورد کنیم با محدود کردن مردم و جایگاه‌داران این مسئله حل نخواهد شد.

در همین راستا پرویز محمدنژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اشاره به اخبار واصله در خصوص محدودیت ارائه بنزین در جایگاه های سوخت استان گیلان نیز بیان کرد: تقریبا حدود سه ماهی است که بحث محدودیت ارائه بنزین در جایگاه های سوخت استان گیلان تا سقف ۳۰ لیتر اعمال شده است که بنده نسبت به این طرح انتقاد و این پرسش را طرح کردم که به چه دلیل این محدودیت ایجاد شده است و نگاه دولت در اجرای این طرح چیست؟

وی در ادامه با بیان این‌که «بنده تاکید کردم که هدف گذاری اعمال این محدودیت باید اعلام شود»، اظهار کرد: بنا بود گزارشی از هدف اجرای این طرح و نتیجه آن به ما ارائه کنند که تا به امروز پاسخ مستند و منطقی به ما داده نشده است که این  برنامه به هدف خود رسیده است یا خیر. آنچه که به ما گفته شد مدیریت مصرف هدف اعمال این محدودیت بوده است. اکنون باید پاسخ داده شود که محدودیت در دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر چه تاثیری در مدیریت مصرف می تواند داشته باشد تا اینکه فرد بتواند یکجا بنزین خود را دریافت کند.

محمدنژاد افزود: ار طرح اعمال محدودیت دریافت بنزین در استان گیلان از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر بنده تاکید کردم که نگاه منطقی پشت این طرح برای مدیریت مصرف بنزین نیست. بنظر بنده این طرح به نقاط دیگر تسری پیدا نخواهد کرد. بنده حتما در این هفته نتیجه اعمال این محدودیت را از مجموعه دولت و وزارتخانه جویا خواهم شد و به زودی به مردم اعلام خواهم کرد. بنده اکنون نیز به دنبال نتیجه هستم. اگر نتیجه اجرای این طرح در مدیریت مصرف مثبت شده باشد ما نیز از ان استقبال می کنیم. ما هم علاقه‌مند هستیم تا مصرف بنزین مدیریت شود.

وی تاکید کرد: میزان مصرف انرژی در سطح کشور هنوز به بهره وری معمولی هم نرسیده است. ما خیلی نتوانستیم در حوزه مصرف انرژی به استفاده بهینه دست یابیم. ما از هر طرح ازمایشی استقبال می کنیم اما به شرطی که به نتیجه رسیده و بتواند در بهینه سازی مصرف نقش داشته باشد.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/84347

کلیدواژه

محدودیت دریافت بنزین

سقف سوخت‌گیری

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها