نفت / شناسه خبر: 83783 / تاریخ انتشار : 1401/5/5 08:11
|

افزایش همکاری نفتی و گازی ترکیه و روسیه با ایران را تا چه حد اندازه به نفع کشور می‌دانید؟

به نظر شما افزایش همکاری نفتی و گازی ترکیه و روسیه با ایران را تا چه حد اندازه به نفع کشور است؟

نفتی ها /پایگاه تحلیلی خبری "نفتی‌ها" در نطرسنجی این هفته خود به سفر اخیر رؤسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران می‌پردازد واز شما مخاطبین عزیز می‌خواهد تا بگویید آیا افزایش همکاری نفتی و گازی ترکیه و روسیه با ایران را به نفع کشور می‌دانید یا خیر؟

در روزهای اخیر «رجب طیب اردوغان، «ولادیمیر پوتین» و آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» سران ترکیه، روسیه و جمهوری اسلامی ایران در قالب‌های دو جانبه و سه جانبه مذاکراتی را برگزار کردند و در خصوص موضوعات کلیدی گفتگو کردند و در جریان دیدار رئیس‌جمهور روسیه با مقام‌های ایران، موضوع همکاری در زمینه‌های صنعت، حمل و نقل و انرژی مورد بحث قرار گرفت. شرکت نفت ایران و گازپروم روسیه توافقنامه‌ای را درباره همکاری راهبردی درباره پروژه‌هایی به ارزش حدود ۴۰ میلیارد دلار امضا کردند.
امضای این تفاهم‌نامه اما سبب خوشحالی بسیاری شد  و معتقدند که  با توجه به شرایط کنونی بین‌المللی تفاهم‌نامه‌ای که در روزهای گذشته به ارزش ده‌ها میلیارد دلار میان دو کشور ایران و روسیه امضا شد با سایر تفاهم‌نامه‌های پیشین متفاوت است و می‌توانیم به اجرایی شدن آن خوش‌بین باشیم، البته به شرط اینکه این تفاهم‌نامه به مرحله امضای قراردادهای مربوطه برسد و اجرایی شود و هر زمان این تفاهمنامه تبدیل به قرارداد شود می‌توان به اجرا شدن آن هم امیدوار بود و با قطعیت گفت این قرارداد ضمانت اجرایی دارد. اما معمولا این‌گونه است که ابتدا تفاهمنامه‌ها امضا و پس از آن جزییاتش به قرارداد تبدیل می‌شوند و پس از آن زمانبندی‌ها صورت می‌گیرد.
ایران و روسیه در مجموع حدود ۷۰ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی دارند که بیش از ۳۰ درصد ذخایر گازی جهان را شامل می‌شود. بنابراین دو کشور نقش بسیار مهمی در تامین انرژی پایدار جهان دارند. از طرفی دو کشور مورد تحریم نیز قرار گرفته‌اند بنابراین با ایجاد تفاهم نامه‌های این چنینی می‌توانند موجب بی اثر کردن تحریم‌ها شوند. باید دید دو کشور از فرصت پیش آماده استفاده می‌کنند یا خیر.

از سویی دیگر اما برخی از ضمانت اجرایی این تفاهم نامه‌ها نگرانند و معتقدند طبق تجربیات سالهای گدشته ایران همواره شاهد انواع و اقسام کارشکنی‌ها در زمینه عمل به توافقات چه از جانب چین و چه از جانب روسیه و ترکیه بوده است.از همبن رو سرمایه گذاری های روسیه در ایران، مورد رضایت ایرانی ها نبوده است، ضمن این که ما تا الان هیچ مورد سرمایه گذاری از روس ها در ایران نداشته ایم و همه پروژه ها به صورت ای پی سی بوده است. در مورد نیروگاه اتمی بوشهر و نیروگاه سیریک که قرارداد آن بسته شده، این طور بوده و همین طور در مورد نیروگاه رامین اهواز و نیروگاه نکا و اگر روسیه بخواهد ۴۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند و واقعاً پول و تکنولوژی بیاورند خوب است. به دلیل این که صنعت نفت و گاز ایران، رشد و ارتقا پیدا می کند، و این رشد و ارتقا، قابل دفاع است. ما الان یک مقدار مشکل کمبود سرمایه گذاری داریم و خیلی از چاه های نفت ما به سرمایه گذاری نیاز دارند. همچنین خیلی از میادین گاز ما، نیاز به سرمایه گذاری دارند.

از سوی یدیگر در مورد توافق گازی ایران و ترکیه هم برخی معتقدند  با این که ترکیه منابع گاز ندارد اما به بازیگر گاز در منطقه و در اروپا تبدیل خواهد شد و سوالی که برایشان مطرح شده این است که چرا ایران با این که دومین منبع گاز دنیا است بازیگر این میدان نباشد...

در همین راستا  پایگاه تحلیلی خبری "نفتی‌ها" نظرسنجی این هفته خود را به این موضوع اختصاص داد و حال شما مخاطبین عزیز نفتی‌ها می‌توانید برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید و اعلام کنید که به نظر شما افزایش همکاری نفتی و گازی ترکیه و روسیه با ایران را تا چه حد اندازه به نفع کشور است؟

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/83783

کلیدواژه

افزایش همکاری نفتی و گازی ترکیه و روسیه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها