نفت / شناسه خبر: 83756 / تاریخ انتشار : 1401/5/1 14:19
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/ناگفته‌های قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری شرکت نفت تا استعفای کشتی‌های حامل نفت ایران!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخستین حاشیه این هفته "نفتی‌ها" اما به خبر امضای قرارداد۴۰ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران و گاز پروم روسیه می‌پردازد که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران  در این خصوص گفته است: این بزرگترین میزان سرمایه گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت کشور است.
نکته اما اینجاست که بنا بر گفته برخی رسانه ‌ها این تفاهم‌نامه یک سند غیر الزام‌آور است و به حدی ابتدایی و بی‌ارزش است که هیچ‌یک از مدیران شرکت گازپروم به ایران نیامدند و به‌جای خود، خانم مترجمی را در کنار خجسته مهر نشاندند تا وی این برگه را امضا کند.
اما در مقابل ادعای وزارت نفت که معتقد است ۴۰ میلیارد دلار روس‌ها به‌زودی وارد کشور می‌شود، گازپروم در تارنمای رسمی خود فقط به امضای یک سند همکاری اکتفا کرده است که بسیار کلی‌تر از چیزی است که وزارت نفت از آن می‌گوید. نکته جالب‌تر اینجاست که گازپروم اصلاً اشاره‌ای به ۴۰ میلیارد دلار نکرده است
که همین موضوع نشان می‌دهد، پای یک دستاورد سازی دیگر در میان است.



اطلاعیه گازپروم از تفاهمنامه با ایران - میز نفت


این دومین باری است که ادعای وزارت نفت به این شکل از سوی طرف خارجی زیر سؤال می‌رود؛ چندی پیش است هم این وزارتخانه گفته بود تولید مشارکتی با عمان برای استخراج نفت از میدان هنگام در دستور کار است که طرف عمانی، هرگونه توافق با ایران برای این مهم را تکذیب کرد و وزارت نفت هم تصمیم گرفت پاسخی ندهد.
مشخص نیست این وزارتخانه با چه انگیزه‌ای دست به مانورهای تبلیغاتی توخالی می‌زند اما هر چه هست، به سود کشور نبوده و نیست./میز نفت

حاشیه دوم  هم به ماجرای استعفای کشتی‌های حامل نفت ایران می‌پردازد.

بر اساس آنالیز کشتی‌ها توسط کمپانی ورتکسا، تانکرهای نفتی که در گذشته نفت ایران را حمل می کردند با نفت‌های روسی پر شده‌اند. یازده مورد از کشتی هایی که قبلاً نیز نفت ایران را بارگیری می کردند از ماه آوریل نفت و کالای روسیه را بارگیری می‌کنند.

آرمن عزیزیان تحلیلگر بازار نفت در ورتکسا می گوید: بعد از تحریم روسیه به خاطر جنگ اوکراین، شرکت ها نسبت به  حمل نفت و کالای روسیه خودداری کردند و کسانی که با تجارت نفت تحریم شده آشنایی دارند به روسیه در صادرات نفت در شرق سوئز کمک می‌کنند. 

از آن جایی که تعداد بیشتری از شرکت‌های بیمه‌ای حمل و نقل پس از حمله روسیه به اوکراین از روسیه دور شده اند، نفت کش‌های باقی مانده که تمایل به به انجام اینگونه کارها دارند قیمت های بالاتری می توانند دریافت کنند.

ورتکسا گفت تعداد کشتی هایی که فرستنده های ماهواره ای خود را در اقیانوس اطلس خاموش می‌کنند در حال افزایش است. این روش  برای انتقال کشتی به کشتی نفت اورال روسیه در اقیانوس اطلس انجام می‌شود  که به عنوان «تاریک شدن» معروف شده است. هدف این است که بارگیری یا تخلیه محموله‌ها شناسایی نشود. پنج مورد از ۱۴ فروند VLCC  و افرامکس که در هفته‌های اخیر در این محدوده خاموش شده اند، قبلا نفت خام ایران را جابه جا می‌کردند./اکو ایران

حاشیه سوم هم درباره یک بنر عجیب در پمپ بنزین تهران است!
در کشور ما دو بنزین معمولی و سوپر مورد استفاده می‌شود که بنزین سوپر عدد اکتان بالاتری(۹۵) دارد، امابرعکس این تبلیغات، یک جایگاه پمپ بنزین در غرب تهران به شهروندان هشدار داده که همه اکتان‌ها تقلبی است و استفاده نکنید.

اکتان بنزین یا به عبارتی عدد اکتان را با نام اختصاری ON نمایش می دهند و در واقع نشان دهنده توانایی سوخت مورد نظر در زمان احتراق در سیلندر را نشان می دهد. در واقع هر چقدر که این عدد بیشتر و یا بالاتر باشد، نشان دهنده تحمل بیشتر سوخت در برابر فشار خواهد بود و بهتر است در موتورهای بنزینی از سوختی با عدد اکتان بالا استفاده شود.

حاشیه آخر  هم به خبری از سهمیه قیر دستگاه‌های اجرایی خواهد گفت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سهمیه قیر تهاتری دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۱، به صورت دو ماهه اعلام می‌شود تا عملکرد آن‌ها در اجرای قانون، مورد پایش قرار گیرد.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با یادآوری این که ابلاغ نشدن آیین نامه مربوط به بند (ز) تبصره (۱) قانون بودجه سال گذشته در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، مبنی بر تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان بابت تامین مواد اولیه قیر تهاتری مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی، منجر به تاخیر در اجرای این بخش از قانون شد، گفت: آیین نامه اجرایی تامین قیر تهاتری در شش ماهه دوم سال گذشته از سوی دولت جدید ابلاغ شد که تاکنون، دستگاه‌های اجرایی از سهمیه ۲ میلیون تنی خود طبق این قانون، حدود ۱.۲ میلیون تن را جذب کرده اند.
وی افزود: طی جمع بندی میان وزارت نفت و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، مقرر شد که دستگاه‌های اجرایی برای جذب باقی مانده سهمیه سال گذشته خود، تا پایان تیرماه مهلت داشته باشند؛ زیرا صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی باید سریعتر آماده شود. شرکت‌های پالایشی، شرکت‌های بورسی هستند و باید تا پایان تیرماه که پایان سال مالی آن هاست، تسویه حساب‌های خود را انجام دهند. سهمیه باقی مانده سال گذشته نیز، برای دستگاهی که در این مدت جذب را انجام ندهد، از بین خواهد رفت.
معاون وزیر نفت با بیان این که در سال ۱۴۰۱ رقمی معادل ۱۹ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه جهت تامین قیر مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده، گفت: سهمیه‌های امسال از ماه آینده اعلام خواهد شد که دستگاه‌های متولی با شرکت‌های قیرساز دارای صلاحیت، وکیوم باتوم (ماده اولیه قیر) را از پالایشگاه‌ها تحویل می‌گیرند و پس از تولید قیر، آن را در گستره کشور توزیع می‌کنند.
وی ادامه داد: نحوه عملکرد دستگاه‌های اجرایی در خصوص اجرای این بخش از قانون بودجه، مورد پایش قرار خواهد گرفت که به همین منظور، اعلام سهمیه‌ها به صورت دو ماهه خواهد بود تا نهضتی را در حوزه بهبود راه‌های روستایی، شهری و جاده‌ها و اتوبان‌های کشور داشته باشیم.
این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود افزود: تلاش کردیم سهمیه‌ها را به گونه‌ای اختصاص دهیم که در نوسازی و بازسازی مدارس مشکلی وجود نداشته باشد و همچنین، امسال آیین نامه به گونه‌ای دیده شده که با توجه به ضرورت بیابان زدایی و مبارزه با شن‌های روان، مالچ مورد نیاز جهت این اقدامات را نیز تامین کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: آیین نامه اجرایی مربوط به این بخش از قانون بودجه ۱۴۰۱ هنوز ابلاغ نشده، اما شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، پیش از ابلاغ این آیین نامه، اقدامات اجرایی خود را آغاز کرده تا دستگاه با کسری در تامین قیر مواجه نشوند./تسنیم

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/83756

کلیدواژه

کشتی‌های حامل نفت ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها