نفت / شناسه خبر: 83713 / تاریخ انتشار : 1401/4/26 08:39
|

شائبه تبانی در خط لوله اتیلن غرب/ مدیریت کنترل تولید NPCاین روزها چه می‌کند؟

سال گذشته بالاخره پس از سالها شرکت ملی صنایع پتروشیمی موفق به بازگرداندن خط لوله اتیلن غرب به دولت شد؛ اما این اتفاق که در نهایت با قرارداد بهره‌برداری با پیمانکار جدید محقق شد...

نفتی ها /آذر جزایری_سال گذشته بالاخره پس از سالها شرکت ملی صنایع پتروشیمی موفق به بازگرداندن خط لوله اتیلن غرب به دولت شد؛ اما این اتفاق که در نهایت با قرارداد بهره‌برداری با پیمانکار جدید محقق شد ظاهرا تنها پوششی بر نشان دادن روال قانونی و نشان دادن برچیده شدن سایه باختر برروی این خط لوله بود؛ چراکه هم اکنون همچنان روال تزریق خوراک به این خط مشابه گذشته است و نیروهای باختر بدون هیچ تغییری بر جایگاه‌های کلیدی تکیه زده‌اند و درصد سهم روزانه خط لوله را همچنان همانند گذشته بین باختری‌ها تقسیم می‌کنند.
به عنوان مثال هم اکنون پتروشیمی تبریز که متعلق به هلدینگ نفت و گاز پارسیان است روزانه حدود ۱۰۰ تن خوراک ازاین خط لوله دریافت می‌کند؛ اما پتروشیمی لرستان متعلق به باختر حدودا ۱۱۰۰ تن در روز خوراک می‌گیرد! این عدم توازن باعث شده تا کارشناسان نسبت به عملکرد بخش تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گلایه داشته باشند و کار تا جایی پیشروی کند که برخی ازاین افراد در بدبینانه‌ترین حالت عملکرد مدیریت کنترل تولید NPC را مشابه عملکرد باختری‌ها درزمان تصرف این خط لوله بدانند و معتقد باشند روند مدیریتی این معاونت حکایت از تبانی احتمالی با باختری‌ها دارد. هرچند که در خوشبینانه‌ترین حالت نیز باید عدم تغییر مدیران باختری بالاخص در بخش دیسپچینگ خط لوله اتیلن غرب را مبهم دانست و اینگونه سوال مطرح کرد که چرا تاکنون مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی علی رغم تاکید مکرر دلسوزان به این مجموعه حاضر به تغییر مدیران باختری در این خط لوله نشده است؟
از سویی دیگر این شائبه تشدید شده که احتمالا مدیریت کنترل تولید در تلاش خواهد بود که پس از اتمام قرارداد بهره‌برداری پیمانکار جدید که حدودا ۶ ماه دیگر به پایان خواهد رسید بازهم قرارداد بهره‌برداری  به باخترواگذارشود که اگر چنین گردد گوئی نگاه بدبینانه فعلی صحت داشته است. اینکه چه پیمانکاری کار را به دست می‌گیرد مهم نیست اما اینکه باردیگر این خط به دست باختری‌ها بیفتد قطعا به مساله‌ای جدی بدل خواهد شد که نهادهای نظارتی از هم اکنون باید توجهی جدی به عدم تحقق آن حتی با عنوان و نامی تازه در قالب شرکتی جدید باشند!
دراین بین سوال مهمتر که نهادهای نظارتی باید به آن توجه ویژه داشته باشند این است که چرا علی رغم بازگرداندن خط لوله اتین غرب به دست دولت و برچیدن حکومت چندین ساله غیرقانونی باختری‌ها در این خط لوله، هنوزهم هلدینگ باختر عنان کار را در دست دارد و توزیع خوراک دراین خط لوله به تعادل و یکسان سازی میان شرکت‌های هم مسیر با آن، نزدیک هم نشده است؟ هم اکنون ۸۰ تا ۸۵ درصد خوراک به این خط لوله به طور روزانه توسط پتروشیمی کاویان صورت می‌گیرد و دریافت کننده آن هم ۸۰ تا ۸۵ درصد این میزان شرکت‌های زیرمجموعه باختر هستند؛ مساله ای که حکایت از روال گذشته‌ای دارد که تیمی بزرگ با صرف هزینه بسیار در شرکت ملی صنایع پتروشیمی سالها پیش جلوی آن را گرفتند تا عدالت در بخش توزیع خوراک از خط لوله اتیلن غرب میان پتروشیمی‌ها اجرا گردد.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/83713

کلیدواژه

شرکت ملی صنایع پتروشیمی

NPC

خط لوله اتیلن غرب

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها