نفت / شناسه خبر: 83554 / تاریخ انتشار : 1401/4/4 13:34
|

عبور ظرفیت تولید گاز کشور از مرز ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب

معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت اعلام کرد: ظرفیت تولید گاز خام کشور در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار از مرز یک‌هزار میلیون مترمکعب در روز عبور کرد.

نفتی ها / به نقل از وزارت نفت، معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت در تبیین توسعه و تولید از میدان‌های گازی کشور با اولویت میدان گازی پارس جنوبی آورده است: وزارت نفت دولت سیزدهم تمرکز بر توسعه میدان گازی پارس جنوبی، اتخاذ تمهیدات لازم و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود برای افزایش تولید گاز غنی از این میدان مشترک گازی را دستور کار قرار داده است و همسو با این مهم، با بهره‌برداری از فازهای میدان گازی پارس جنوبی، میزان تولید گاز غنی ایران از کشور قطر با وجود سهم دو برابری این کشور از این میدان گازی مشترک، پیشی گرفته است.

در این گزارش با اعلام اینکه توسعه فازهای ۱۳ و ۲۴-۲۲ پارس جنوبی به اتمام رسیده و پیشرفت فیزیکی فاز ۱۴ در انتهای سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۱ درصد بوده، اعلام شده است: توسعه فاز ۱۱ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در حال انجام است و تولید اولیه از این فاز طبق پیش‌بینی در سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود.

پیشرفت فیزیکی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بر اساس این گزارش در انتهای سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۴ درصد اعلام شده است.

در گزارش معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت همچنین آمده است: به پشتوانه افزایش جهشی تولید گاز کشور در پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز خام کشور برای نخستین بار از مرز ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در روز عبور کرد.

میانگین تولید گاز غنی از میدان گازی مشترک پارس جنوبی در سال‌های اخیر از روند افزایشی قابل‌توجهی برخوردار بوده و در دی‌ماه ۱۴۰۰ توانست به رکورد ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز برسد. این رقم در سال ۱۴۰۰ نسبت به پارسال (۱۴۰۰) بیش از ۴ درصد رشد داشته است، با راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، میزان تأمین گاز کشور از این میدان در سال ۱۴۰۰ به حدود ۷۰ درصد ارتقا یافته است.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/83554

کلیدواژه

معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها