نفت / شناسه خبر: 83527 / تاریخ انتشار : 1401/3/30 13:14
|

چرا کسی نگران یارانه‌ی پنهان بنزین هواپیما نیست؟

در شرایطی که دولت همه یارانه‌های کالاهای اساسی را حذف کرده و طبقات فرودست زیر فشار سنگینی قرار گرفته اند، طبعا انتظار این است که وزارت نفت از حذف این یارانه عجیب و غریب و هنگفت حمایت کند.

نفتی ها /فائزه پناهی _در حالی که یکی از پربحث‌ترین موضوعات این روزهای صنعت نفت، شایعات مربوط به افزایش قیمت بنزین است، اما به نظر می‌رسد که اعتراضات مربوط به پرداخت یارانه بنزین هواپیما که از سوی اقشار مختلف مردم، رسانه ها و شخصیت های گوناگون مطرح شده است، مورد توجه قرار نگرفته است.
حالا در حالی که قیمت بنزین هواپیما برای صادرات لیتری ۱۳۴۰۰ تومان است، دولت آن را با قیمت ۶۰۰ تومان به ایرلاین ها می دهد. به عبارت ساده‌تر، به ازای هر لیتر بنزین هواپیما، دولت ۱۲۸۰۰ تومان یارانه می دهد.
از طرفی بر اساس گفته های مسئولان، میزان مصرف بنزین هواپیما در کشور روزانه ۴.۵ میلیون لیتر است. اگر این عدد را در ۳۶۵ ضربکنیم، مشخص می شود که  سالانه ۱.۶۵ میلیارد لیتر بنزین هواپیما مصرف می شود .
اما نکته ای که در این میان مطرح می‌شود این است که مشخص نیست چرا هر چند ماه یکبار صحبت از حذف یارانه بنزین خودرو می‌شود اما کسی صحبت از حذف یارانه سوخت هواپیما که مستقیما به جیب ثروتمندان می‌رود نمی‌کند؛ و این درحالی است که  یارانه سوخت  هواپیما  اختصاصی به جیب ثروتمندان می‌رود و طبقات محروم تر از خودرو محروم هستند. ولی طبق آمار تقریبا نصف ایرانیان دارای خودرو هستند و از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند و بر اساس آمار تنها حدود ۲.۵ درصد مردم ایران از هواپیما استفاده می‌کنند. برای مثال حدود ۴۰ میلیون نفر از یارانه بنزین خودرو استفاده می‌کنند در حالی که فقط ۲ میلیون نفر از یارانه بنزین هواپیما بهره‌مند می‌شوند.
باید دید در شرایطی که دولت همه یارانه های کالاهای اساسی را خذف کرده و طبقات فرودست زیر فشار سنگینی قرار گرفته اند، طبعا انتظاراین است که وزارت نفت از حذف یارانه عجیب و غریب و هنگفتی که به جیب بخش ثروتمندتر جامعه می رود حمایت کند؛ اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/83527

کلیدواژه

یارانه‌ی پنهان بنزین هواپیما

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها