نفت / شناسه خبر: 83477 / تاریخ انتشار : 1401/3/25 10:02
|

تمرکز دولت بر توسعه و تولید از میادین نفتی و گازی کشور

تمرکز و اتخاذ تمهیدات لازم برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام از میادین مشترک کشور با اولویت میادین نفتی آزادگان، یادآوران، یاران، آذر و فرزاد از اولویت‌های وزارت نفت در سال گذشته بوده...

نفتی ها /تمرکز و اتخاذ تمهیدات لازم برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام از میادین مشترک کشور با اولویت میادین نفتی آزادگان، یادآوران، یاران، آذر و فرزاد از اولویت‌های وزارت نفت در سال گذشته بوده که در این راستا نیز گام‌های خوبی برداشته شده است.

ایران چهارمین کشور از نظر دارا بودن ذخایر نفتی و دومین کشور از نظر ذخایر گازی در جهان است و درمجموع بزرگ‌ترین کشور دنیا به لحاظ دارا بودن ذخایر هیدروکربنی به شمار می‌رود. این ذخایر در میادین متعدد نفت و گاز کشور گسترده بوده و از این تعداد ۲۸ مخزن مشترک بوده به این معنا که ایران در این میادین با یک یا چند کشور همسایه مشترک است و هر کدام سهمی از این میادین دارند.

بزرگ‌ترین شریک ایران در میادین مشترک همسایه غربی ایران، عراق است که ۱۲ میدان مشترک بین دو کشور وجود دارد. همچنین ایران در پنج میدان با امارات متحده عربی، چهار میدان با عربستان، چهار میدان با قطر و یک میدان با هرکدام از کشورهای عمان، کویت و ترکمنستان مشترک است. اهمیت میادین مشترک آنچنان برای ایران زیاد است که درمجموع ۵۰ درصد از ذخایر گازی کشف‌شده کشور در میادین مشترک گازی قرار دارد، با این حال بر اساس آنچه وزارت نفت اعلام کرده، از ۲۸ مخزن مشترک، ایران در ۱۵ میدان فعال است و توسعه ۱۳ میدان دیگر یا انجام‌نشده و یا هنوز به تولید نرسیده است.

اجرا و پیگیری قراردادهای توسعه میادین نفتی و گازی کشور

برنامه ریزی جهت افزایش تولید میادین نفتی ازطریق انجام عملیات احیای حدود ۷۵۰ حلقه چاه کم بازده توسط شرکت های دانش بنیان و فناور داخلی به میزان تولید تجمعی اضافی حدود ۸۳ میلیون بشکه نفت خام از دیگر برنامه‌های این بخش بوده است. علاوه بر این آغاز اجرای فعالیت‌های توسعه‌ای میادین نفتی و گازی که قرارداد آنها پیش از این منعقد شده شامل پایدار غرب و آبان با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های خارجی و داخلی، سپهر و جفیر با شرکت ایرانی، چشمه خوش، پایدار شرق و دالپری با کنسرسیوم خارجی و داخلی، توسعه تکمیلی میدان آزادگان جنوبی (فاز ۱) با شرکت پتروپارس، توسعه میدان مشترک فرزاد با شرکت پتروپارس و توسعه میدان گازی بلال با شرکت پتروپارس در دستور کار قرار گرفته است.

پیگیری جهت نهایی‌سازی قراردادهای توسعه‌ای شامل توسعه و بهره برداری میدان سهراب (امضای قرارداد با شرکت انرژی دانا در بهمن ماه ۱۴۰۰)، امضای قرارداد توسعه فاز دوم لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی در اسفند ماه ۱۴۰۰ با مشارکت شرکت تاسیسات دریایی و یک شرکت خارجی، امضای تفاهم نامه مرحله دوم توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان با شرکت ایرانی گستر سینا در اسفند ۱۴۰۰، توسعه و بهره برداری میدان مشترک یاران (شامل یاران شمالی و جنوبی) با شرکت داخلی (انعقاد قرارداد و تایید در شورای اقتصاد) در دستور کار قرار دارد.

علاوه‌بر این  طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری ازمیدان کوپـال در لایه آسماری با مشارکت شرکت خارجی و شرکت داخلی (در انتظار دریافت مصوبه شورای اقتصاد) توسعه و بهره برداری میادین پارسی و پرنج با شرکت مپنا، انعقاد تفاهم نامه توسعه میادین نفتی دهلران و دانان با شرکت خارجی و انعقاد تفاهم نامه توسعه میادین گازی ارم و پازن با شرکت خارجی در دستور کار است.

توسعه و تولید از میادین گازی کشور با اولویت میدان گازی پارس جنوبی

تمرکز بر توسعه میدان گازی پارس جنوبی، اتخاذ تمهیدات لازم و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود برای افزایش تولید گاز غنی از این میدان مشترک گازی، با بهره برداری از فازهای میدان گازی پارس جنوبی، میزان تولید گاز غنی ایران از کشور قطر با وجود سهم دو برابری این کشور از این میدان گازی مشترک، پیشی‌گرفته ‌است. توسعه فازهای ۱۳، ۲۴ و ۲۲ به اتمام رسیده و توسعه فاز ۱۴ نیز با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۱ درصد در انتهای سال ۱۴۰۰ در حال انجام است.

پیگیری اجرای فاز ۱۱ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و پیش بینی تولید اولیه از این طرح در سال ۱۴۰۱ (پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۴ درصد در انتهای سال ۱۴۰۰ به پشتوانه افزایش جهشی تولید گاز کشور در پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز خام کشور برای نخستین بار از مرز ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در روز عبور کرد.

اما متوسط تولید گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی در سال های اخیر از روند افزایشی قابل‌توجهی برخوردار بوده و این رقم در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته بیش از ۴ درصد رشد داشته است. شایان ذکر است که با راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، میزان تامین گاز کشور از این میدان در سال ۱۴۰۰ به حدود ۷۰ درصد ارتقا یافته است.

پیگیری اجرای بسته طرح توسعه میادین گازی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران شامل طرح توسعه ۱۱ میدان توسعه نیافته، توسعه فاز دوم میدان آغار و احداث ایستگاه تقویت فشار برای میادین سرخون و شانول از اقدامات مهم در سال ۱۴۰۰ بوده است.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/83477

کلیدواژه

میادین نفتی

تولید نفت خام

قراردادهای توسعه میادین نفتی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها