نفت / شناسه خبر: 83441 / تاریخ انتشار : 1401/3/22 15:13
|

چرا احتمال واردات بنزین قوت گرفت؟

نکته ای که در این میان وجود دارد این است که ،ظاهراً در حال حاضر نه برنامه‌ای برای مدیریت مصرف و تولید بیشتر وجود دارد و نه برنامه‌ای برای واردات بنزین.

نفتی ها /بنابر هشدار بسیاری از کارشناسان  این روزها و با پایان یافتن کرونا و آغاز سفرهای تابستانی و افزایش مصرف سوخت در کشور باز هم میزان تولید و مصرف بنزین به حالت سر به سر رسیده، اما نکته ای  که در این میان وجود دارد این است که ،ظاهراً در حال حاضر  نه برنامه‌ای برای مدیریت مصرف و تولید بیشتر وجود دارد و نه برنامه‌ای برای واردات بنزین.
در همین راستا سعید مداح مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی نیز با هشدار به این موضوع در جمع خبرنگاران  با تاکید بر اینکه الان برنامه‌ای برای واردات بنزین وجود ندارد، گفت: به دنبال اصلاح و مدیریت مصرف هستیم و قرار نیست که واردات بنزین داشته باشیم چراکه اگر قرار باشد مصرف به همین روال افزایش پیدا کند، وارد جاده بی پایانی می‌شویم، بنابراین باید زیرساخت‌ها اصلاح شود و خودروها متناسب با استاندارد روز دنیا تولید شوند.
وی ادامه داد: متوسط مصرف خودروها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ اگر این شرایط اصلاح شود، ناوگان حمل و نقل شهری و مترو توسعه پیدا کند و شرایط رو به بهبود باشد، نیازی به واردات پیدا نمی‌کنیم؛ اما اگر قرار باشد با همین رویه پیش برویم، احتمال واردات بنزین برای سال آینده دور از ذهن نیست. هرچند این اتفاق امسال رخ نخواهد داد، ولی ممکن است سال آینده شاهد واردات بنزین باشیم.
در این میان اما راهکارهایی نیز برای جبران این مساله وجود دارد، برای مثال توسعه سی. ان. جی در کشور که در این زمینه باید خودروسازان، کارگاه‌های تبدیل، کمپرسورسازان، سازندگان کیت، سازندگان مخزن، احداث کنندگان جایگاه، بهره‌برداران، نگهداشت و تعمیرات، بازرسی و معاینه فنی آزمایشگاه‌های تخصصی و خدمات پس از فروش مورد توجه قرار گیرد.
در همین راستا پیش از این عبدالرضا امینی - مدیر سابق پروژه کارت هوشمند سوخت -  درباره احتمال واردات بنزین، گفته بود  مصرف بنزین در سالها و ماه‌های اخیر مخصوصا بعد از فروکش کردن بیماری کووید ۱۹ روند افزایشی چشمگیری داشته اما قطعا در کوتاه مدت واردکننده بنزین نخواهیم شد. در شرایط کنونی و در چند سال اخیر ایران در حوزه بنزین خودکفا شده است، محصولات پالایشگاه بندرعباس و پایشگاه میعانات گازی خلیج فارس به چرخه تولید اضافه شده و مقداری هم صادر می‌شود و به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت واردکننده بنزین شویم.
اما وی با اشاره به لزوم صرفه‌جویی مصرف سوخت از سوی مردم، گفت: در چند سال اخیر پالایشگاه جدیدی ساخته نشده است و عملا ساخت پالایشگاه‌های جدید جزو سیاست دولت‌های گذشته نبوده و غیر از دو پالایشگاه، پالایشگاه‌های قدیمی نیز بازسازی و بهینه‌سازی نشده‌اند و اگر به همین روال پیش برویم، در درازمدت قطعا با این روند افزایشی مصرف، واردکننده بنزین نیز خواهیم شد و حتی بنزین تولیدی کیفیت جهانی نخواهد داشت و این مساله به معنای افزایش آلودگی هواست.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/83441

کلیدواژه

احتمال واردات بنزین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها